LOGO SiteSuccess Blue mobiel

header kunst van SEO

SiteSuccess Blog

Google search string parameters: handig voor internationale SEO!

Zeker als je een internationale website of webshop hebt, is het belangrijk dat je de internationale SERP’s (zoekresultaten pagina’s) op de correcte manier kunt controleren. Dit kun je doen met behulp van de Google search string parameters. Natuurlijk, er zijn allerlei SEO-tools op de markt, maar soms is het handiger en betrouwbaarder om het handmatig te doen. Bovendien kun je zo vrijwel iedere bezoeker waar ook ter wereld nabootsen. Hoe je dat doet, leg ik in dit artikel uit.

 

SERP's checken met de Google search string parameters

Hier zie je een voorbeeld van een URL inclusief Google search string parameters.

Google search string parameters

1.    co.uk Dit is de zogenaamde Google ccTLD (country code Top Level Domain) en geeft de landspecifieke domeinextensie aan. In dit geval betekent “co.uk” Verenigd Koninkrijk.
2.    hl= Hiermee selecteer je de taal. In dit geval betekent hl=en dat je zoekt in de Engelse taal.
3.    gl= Hiermee selecteer je het land. In dit geval betekent gl=uk dat je zoekt vanuit het Verenigd Koninkrijk.
4.    pws= Hiermee kun je personaliseren of juist de-personaliseren. Personaliseren: pws=1; de-personaliseren: pws=0.
5.    q= Dit is de zoekopdracht (query). In dit geval dus “hairdresser”.

In bovenstaand voorbeeld ben je dus vermomd als een Engelstalige gebruiker in het Verenigd Koninkrijk die op zoek is naar een kapper.

 

Twee voorbeelden ter illustratie

https://www.google.de/search?hl=ru&gl=de&pws=0&q=hotel
Hier ben je vermomd als Russisch sprekende gebruiker in Duitsland die op zoek is naar een hotel.

https://www.google.es/search?hl=de&gl=es&pws=0&q=hotel
Hier ben je vermomd als Duits sprekende gebruiker in Spanje die op zoek is naar een hotel.


Aanvullende tips

  1. Het checken van de internationale zoekresultaten lukt het beste als taal en land overeenkomen. Als taal en land duidelijk verschillen (bijvoorbeeld Spaanssprekend in Griekenland) krijg je nogal eens een wirwar van zoekresultaten die niet helemaal aansluiten.
  2. Als je de landen en de talen gaat aanpassen, vergeet dan niet het “&”. Het &-teken is vereist om de verschillende onderdelen te scheiden.
  3. Depersonalisatie lukt niet altijd. Als je de de-gepersonaliseerde resultaten wilt bekijken, gebruik dan de incognitomodus van je browser, verwijder cookies, leeg de cache van je browser en zorg er uiteraard voor dat je niet ingelogd bent in een Google account. Zo heb je de grootste kans dat het wel lukt.
  4. Hier vind je een overzicht van vrijwel alle codes: Google land en taalcodes.  

 

Zoekresultaten verder verfijnen op regio

Je kunt de zoekresultaten nog verder verfijnen door te zoeken vanuit een bepaalde regio. Bijvoorbeeld een Engelstalige gebruiker uit Londen.
Hoe doe je dit? Allereerst gebruik je bovengenoemde manier om te zoeken op taal en land.
Vervolgens volg je onderstaande stappen.

zoeken-op-regio

1.    Klik rechtsboven op Search tools (zoekhulpmiddelen)
2.    Klik op Search near…
3.    Vul de plaats of regio in
4.    Klik op Set en je krijgt vervolgens de aangepaste zoekresultaten

internationale SEO

 

Deze methode kun je uiteraard ook gebruiken om je lokale zoekresultaten in Nederland te checken!

 

8
Op de 1e pagina van Google?!
Profiteer jij al van Google Mijn Bedrijf?

Zoekmachinemarketing Bureau SiteSuccess.nl  | SEO & Internet Marketing

Maurice Lehr  |  Koperslagershoek 18  3981 SB Bunnik  |  T: (030) 260 08 10  |  E: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Privacyverklaring