LOGO SiteSuccess Blue mobiel

header kunst van SEO

SiteSuccess Blog

Artikelen, handleidingen en de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van SEO, Internet Marketing en Joomla.

Handleiding SEO voor Joomla

SEO je Joomla websiteJe hebt een Joomla website? En je bent bekend met de belangrijkste on-page SEO-elementen? Maar je weet niet (precies) waar je al die onderdelen in Joomla kunt invoeren? Dan is dit artikel op je lijf geschreven. Een uitgebreide handleiding SEO (zoekmachine optimalisatie) voor Joomla.
Alle belangrijke on-page SEO-elementen komen hier bod. En zelfs meer dan dat. Denk bijvoorbeeld aan een XML-Sitemap voor Joomla. Of in de backend van Joomla gemakkelijk oude URL’s redirecten naar nieuwe URL’s.
Ben je nog niet of nauwelijks bekend met zoekmachine optimalisatie? Lees dan eerst Hoog ranken in Google.

 

Joomla versies

Deze handleiding is gebaseerd op Joomla 3. Heb je een website gebouwd met Joomla 2.5 of een nog oudere versie van Joomla? In dat geval zullen de screenshots niet helemaal overeen komen. Voor de rest zul je prima uit de voeten kunnen met deze handleiding.

 

Inhoud handleiding SEO voor Joomla

1. Algemene SEO-instellingen in Joomla
2. SEO-instellingen per pagina  (artikel)
3. Kruimelpad
4. Sitemap
5. Oude URL’s redirecten (verwijzingsbeheer)
6. Conclusie en vervolg

 

Algemene SEO-instellingen in Joomla

Allereerst gaan we kijken naar een aantal algemene SEO-instellingen in Joomla. Instellingen die voor de hele website gelden. Pas als deze correct zijn ingesteld, kun je de individuele pagina’s gaan optimaliseren.

 algemene instellingen Joomla
1.    Ga naar “systeem” en kies voor “Algemene instellingen”.
2.    Kies voor tabje “Website”, scrol naar beneden en ga naar “Metadata-instellingen”.

Metadata-instellingen

 Meta data instellingen Joomla
1.    Je bent nu bij het onderdeel Metadata-instellingen.
2.    Algemene metabeschrijving van website. Hier voer je de overkoepelende metadescription in. Deze metadescription wordt in principe alleen gebruikt indien je bij de desbetreffende pagina geen unieke metadescription hebt ingevoerd. De metadescription mag maximaal 165 karakters lang zijn.
3.    Metatrefwoorden (meta keywords): Google doet hier niets meer mee. Hoef je dus niet in te vullen.
4.    Robots: hier kun je aangeven of de website geïndexeerd mag worden door Google en of alle linkjes gevolgd mogen worden. In dat geval zet je Robots op index en op follow. Wil je dat je website niet geïndexeerd of gevolgd wordt, zet dan robots op no-index en op no-follow.
5.    Auteur metatag:  Google doet op dit moment nauwelijks nog iets met authorship.  Wellicht in de toekomst echter wel. Daarom is het verstandig om deze op ja te zetten.

SEO-instellingen voor zoekmachinevriendelijke URL’s

SEO instellingen Joomla algemeen
1.    Ga weer naar “systeem” en kies voor het onderdeel “algemene instellingen”. Je vindt rechtsboven het onderdeel SEO-instellingen.
2.    Zoekmachinevriendelijke URL’s (de zogenaamde SEF URL’s): deze zet je op “ja”. Daarmee worden de standaard Joomla URL’s omgezet naar zoekmachine/gebruiksvriendelijke URL’s.
Voorbeeld: http://website.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=1 wordt dan http://website.nl/Joomla/extensie .
3.    Gebruik URL herschrijven: deze zet je op “ja”. Hiermee haal je “index.php” uit de URL’s. Dit zorgt ervoor dat de URL’s nog gebruiksvriendelijker worden.
NB  Staat je website op een Apache server? Dan moet je eerst het htaccess.txt bestand hernoemen naar .htaccess om mod_rewrite (URL herschrijven) te kunnen gebruiken.
Staat je website op een IIS7 server? Dan moet je eerst het web.config.txt hernoemen naar web.config en de IIS URL rewrite module installeren.
4.    Achtervoegsel (suffix) aan URL’s toevoegen: in het algemeen zet je deze op “nee”. Zet je deze op “ja”, dan voegt Joomla het achtervoegsel .html toe aan de URL. Dit heeft echter geen enkele toegevoegde waarde. Het kan alleen een voordeel zijn als je vorige niet-Joomla website ook al het achtervoegsel .html in de URL’s had. Je hoeft dan niet alle URL’s te redirecten.
5.    Unicode aliassen: dit onderdeel is alleen van toepassing als de doelgroep van je website een land betreft met een niet-westers alfabet, bijvoorbeeld Arabisch of Russisch. Als je Unicode aliassen op “ja” zet is het mogelijk om een URL te tonen met bijvoorbeeld Arabische of Russische karakters. In de meeste gevallen zul je dus dit onderdeel op “nee” zetten.
6.    Websitenaam in paginatitels (title tags) invoegen: 3 mogelijkheden, vooraan of achteraan of helemaal niet (“nee”). In het algemeen raad ik aan om dit onderdeel op “nee” te zetten. Op je websitenaam word je toch wel gevonden. Het is belangrijker om in de title tag zoveel mogelijk relevante keywords op te nemen. Meer informatie over het invoeren van de title tag per pagina vind je verderop in dit artikel.

NB Bovenstaande omschrijving is gebaseerd op het menutype “Individueel artikel”. Heb je een pagina in blogopmaak (Categorieblog), dan is de opbouw van de URL’s (enigszins) afwijkend.

SEO-instellingen per pagina (artikel)

Zijn alle algemene SEO-instellingen goed ingesteld? Dan is het nu tijd om te gaan kijken naar de SEO-instellingen per pagina.

De screenshots die je hieronder ziet, zijn gemaakt van een website die de JCE editor gebruikt. Gebruik je een andere editor, dan zullen uiterlijk en benamingen hier en daar wat afwijken.

Zoekmachinevriendelijke URL’s per pagina invoeren

Zoekmachinevriendelijke URLs Joomla
Om de zoekmachine vriendelijke URL’s in te voeren ga je als volgt te werk.
1.    Ga naar menu (meestal Main Menu) en kies voor het menu-item dat bij die pagina hoort, bijvoorbeeld “over ons”.
2.    Kies voor tabje Gegevens.
3.    Bij het onderdeel “Alias” kun je de naam van de URL invoeren. Gebruik bij voorkeur streepjes tussen de verschillende woorden. Meestal doet Joomla dat overigens automatisch.

Belangrijke opmerking over de structuur en automatische opbouw van de URL
Stel je hebt een website www.mijndomein.nl en als hoofdmenu item “Producten”. En onder dit hoofdmenu item hangt een submenu item “Schoenen”.
Voor de juiste opbouw ga je als volgt te werk:
De pagina “Producten” krijgt als alias “producten”. De bijbehorende URL wordt dan: www.mijndomein.nl/producten.
De pagina “Schoenen” krijgt als alias “schoenen”. De bijbehorende URL wordt dan automatisch: www.mijndomein.nl/producten/schoenen. Joomla zorgt automatisch voor de juiste opbouw van de URL. Je hoeft dus bij de alias van “Schoenen” niet het woord “producten” toe te voegen.

Title tag (paginatitel)
Title tags Joomla

De title tag is een belangrijk SEO-element. Elke pagina dient een unieke en relevante title tag mee te krijgen. Neem de belangrijkste keywords van de desbetreffende pagina op in de title tag. De title tag mag maximaal 57 karakters lang zijn. Overige karakters worden niet meer getoond in de zoekresultaten van Google.
Om de title tag in te voeren ga je als volgt te werk.
1.    Ga naar menu en kies het bij die pagina behorende menu-item.
2.    Klik op het tabje “Geavanceerd”.
3.    Klik op “paginaweergave”.
4.    Bij browserpaginatitel kun je vervolgens de title tag van die pagina invoeren.

Metadescription

metadescription Joomla

De metadescription (metabeschrijving) is eveneens een belangrijk SEO-element. Elke pagina dient een unieke en relevante metadescription mee te krijgen. Je kunt de metadescription beschouwen als een kleine mini-advertentie voor die pagina. Neem dan ook altijd een call-to-action op in de beschrijving, bijvoorbeeld “Ga nu naar de website”. De metadescription mag maximaal 165 karakters lang zijn. Overige karakters worden niet meer getoond in de zoekresultaten van Google.
Om de metadescription van een pagina in te voeren ga je als volgt te werk.
1.    Ga naar menu (meestal Main Menu) en kies het bij die pagina behorende menu-item.
2.    Klik op het tabje “Geavanceerd”.
3.    Klik op “Metadata”.
4.    Bij Metabeschrijving kun je vervolgens de metadescription invoeren.
Overige Metadata:
5.    Meta trefwoorden hoef je niet in te vullen. Hebben geen invloed op de vindbaarheid.
6.    Robots: in het algemeen kun je die laten staan op “Gebruik algemeen” er vanuit gaande dat bij de algemene instellingen Robots op index en op follow staat. Wil je dat een pagina niet geïndexeerd wordt door Google, zet dan Robots op no-index en op no-follow.

Headings (H1, H2, H3)

Voor de vindbaarheid is het belangrijk om de headings op de juiste manier te gebruiken. In de headings verwerk je de belangrijkste keywords van die pagina. Het juist gebruik van headings geeft ook structuur aan een pagina. Je doet dit als volgt.
De H1 is de belangrijkste heading en dient op iedere pagina slechts 1 maal voor te komen.
De H2 is de op een na belangrijkste heading en kun je beschouwen als een subheading van de H1. De H2 mag je meerdere keren gebruiken op een pagina.
De H3 kun je eventueel nog gebruiken als een subheading van H2.
De H4, H5 en H6 zul je in de praktijk nauwelijks nodig hebben.

 Headings Joomla
Hoe voer je de headings in?
Het handigste doe je dit je bij de artikelen zelf.
1.    Titel: de titel wordt standaard in Joomla als H2 weergegeven. Indien je de titel wilt gebruiken, is het logisch en beter om de titel in te stellen als een H1 in plaats van een H2. De titel is immers de belangrijkste heading van die pagina. In de meeste gevallen kun je in je template de titel standaard op H1 instellen.
Je hoeft echter de titel niet te gebruiken als heading. In dat geval schakel je de weergave van de titel uit en gebruik je de H1 van de editor.
2.    Bovenaan je editor, bij Paragraph kun je de juiste heading selecteren.
3.    Vervolgens kun je die in het tekstveld gebruiken.

Interne links toevoegen

Intern linken is het linken binnen je website van de ene naar de andere pagina. Dit draagt bij aan het gebruikersgemak van je website en het volledig indexeren van al je pagina’s door Google. Tevens kan het bijdragen aan het beter ranken van je website in de zoekresultaten. Daarbij is het belangrijk dat je relevante keywords opneemt in je anchor teksten (anker teksten). De anchor tekst is het stukje tekst wat de link bevat. Of wat technischer gezegd, het stukje tekst tussen en .
Voorbeeld van een nietszeggende anchor tekst: “Lees meer…”.
Voorbeeld van een anchor tekst met relevante keywords: “Webdesign met Joomla”.

Intern linken kun je handmatig doen. Echter, een betere optie is met behulp van de JCE editor.

Link aanmaken in Joomla

Je gaat als volgt te werk.
1. Allereerst selecteer je het stukje tekst dat je wilt omzetten naar een link.
2. Klik je op het kettinkje. Er verschijnt vervolgens een pop-up venster waar je het linkje kunt invoeren en bewerken.

Linken in Joomla pop-up venster

1. URL: als je intern (dus binnen je eigen website) linkt, dan hoef je hier niets in te vullen. Dit doe je pas bij onderdeel 3.
Als je extern (dus naar een andere website) linkt, dan vul je hier de URL in van de pagina waarnaar je wilt linken.
2. Text: hier verschijnt automatisch de tekst die je eerder had geselecteerd.
3. Dit is het gedeelte om intern te linken. Vrijwel altijd klik je eerst op Menu en dan op Main Menu. Je ziet dan de menu items van het hoofdmenu. Door te klikken op een + verschijnen ook de submenu’s. Zoek het menu item waarnaar je wilt linken en klik op dit menu item. Bijvoorbeeld Home of Over ons. Vervolgens vult Joomla automatisch de juiste URL in bij onderdeel URL (zie het rode rondje 1).
4. Target: als je intern linkt hoef je hier niets mee te doen. Als je extern linkt, dan is het verstandig om dit op “Open in new window” te zetten. Dit betekent dat als straks een bezoeker op de link klikt, de externe website in een nieuw tabje of scherm wordt geopend. Daardoor blijft het scherm met je eigen website nog steeds open staan bij de bezoeker.
5. Insert: als je klaar bent klik je op insert. Daarmee wordt alles doorgevoerd. Je moet nog wel het artikel opslaan op de bekende manier.
6. Cancel: daarmee kun je de opdracht annuleren.
7. Door te klikken op het icoontje met het groene + teken kun je linken naar een afbeelding.

Afbeeldingen

Bij afbeeldingen zijn twee dingen van belang.

Afbeeldingen Joomla SEO
1.    De naam van de afbeelding. Bij voorkeur bevat de naam van de afbeelding (in dit geval dus modules.jpg) een of meerdere keywords. Dus in plaats van afbeelding743.jpg, noem je de afbeelding Joomlawebdesign.jpg.
2.    Alternate Text, dit is de zogenaamde alt tag. Ook hier bij voorkeur een korte omschrijving met daarin de relevante keywords. Bijvoorbeeld “Joomla webdesign”. Dit draagt bij aan de vindbaarheid van je website.

Kruimelpad (breadcrum)

Een kruimelpad draagt bij aan het gebruikersgemak van je website en is ook vanuit SEO oogpunt aan te raden. Het geeft Google en bezoekers meer inzicht in de structuur van de website. Daarnaast is het voor bezoekers ook veel duidelijker waar ze zich op dat moment bevinden in de website.

kruimelpad Joomla

Hierboven zie je bij het rode rondje 1 een voorbeeld van een kruimelpad.
In Joomla zit al standaard een kruimelpad-module. Daarmee creëer je gemakkelijk een kruimelpad. Ga naar modulebeheer, klik nieuw en kies voor “Kruimelpad”. Je ziet vervolgens onderstaand plaatje.

Kruimelpad module Joomla

1.    Je zit nu in de module “Kruimelpad”.
2.    Voer een logische titel in. In het algemeen zul je de titel niet tonen, is puur om de module gemakkelijk terug te kunnen vinden.
3.    Toon “U bevindt zich hier”: zet deze op ja. Dit draagt bij aan de usability.
4.    Toon start: zet deze op ja. Daarmee wordt het startpunt, Home, ook in het kruimelpad opgenomen.
5.    Tekst voor de startpagina: een goede optie is “U bent hier: home”.
6.    Toon laatste: zet deze op ja. Ook dit draagt bij aan usability.
7.    Scheidingsteken: het meest gebruikelijke scheidingsteken is “>”.

Sitemap

Sitemaps zijn een methode om Google te informeren over pagina's op je site die Google anders misschien niet zou vinden. Een XML-sitemap, meestal gewoon sitemap genoemd, is een lijst van de pagina's op je website. Als je een sitemap maakt en verzendt, zorg je ervoor dat Google op de hoogte is van alle pagina's op je site, inclusief de URL's die tijdens de normale crawlprocedure van Google niet worden gevonden. Een sitemap helpt Google dus je website beter te indexeren.
Hieronder zie je een voorbeeld van een sitemap.

Sitemap Joomla

Met de extensie OSmap creëer je gemakkelijk een goede sitemap. Deze extensie bestaat uit een component en enkele aanvullende plugins.
Nadat je een sitemap hebt gecreëerd, dien je deze nog in te dienen bij Google. Dit doe je in je Google Webmasters Search Console account. Meer informatie hierover vind je hier: http://www.sitesuccess.nl/Blog/google-webmasters-urls-blokkeren-sitemaps . Vergeet niet regelmatig je Sitemap te controleren in Google webmasters.
(Alledia, de makers van OSmap hebben onlangs Xmap overgenomen. Xmap was lange tijd de meest gebruikte extensie voor het creëren van een Sitemap.)

 

Oude URL’s redirecten (verwijzingsbeheer)

Verlopen URL’s leiden tot 404 pagina’s

Oude, foutieve URL’s leiden tot de zogenaamde 404 pagina’s. Je kent ze wel, pagina’s met teksten zoals “Pagina niet gevonden” of “404 pagina”. Het is een goede gewoonte om de belangrijkste 404 pagina’s op te sporen en op te lossen. Dit opsporen kun je gemakkelijk doen met behulp van Google webmasters. Overigens toont Google webmasters niet alleen de 404 pagina’s, maar ook andere type foutieve pagina’s, bijvoorbeeld de 500 pagina’s (meestal door een probleem met de server).
Meer informatie over de verschillende typen fouten en hoe je ze kunt opsporen, vind je in het artikel Google webmasters sitefouten.

 

404 pagina’s in Joomla

In Joomla kun je oude, foutieve URL’s redirecten naar nieuwe URL’s. Je gaat als volgt te werk.

Ga naar “Componenten” en kies voor “Verwijzingsbeheer”. Je ziet vervolgens een overzicht van alle verlopen URL’s die Joomla ontdekt heeft. Dit kan soms een lange lijst zijn met ook de nodige URL’s die er niet echt toe doen. Richt je in 1e instantie op de foutieve URL’s die je bent tegengekomen in Google webmasters en URL’s waarvan je zeker weet dat ze nog geredirect moeten worden.

Joomla verwijzingsbeheer overzicht URLs

1.    Zorg ervoor dat de verwijzingsplugin is ingeschakeld. Dit doe je bij “Pluginbeheer”.
2.    Hier zie je de oude foutieve URL’s. Standaard zet Joomla deze op “Uitgeschakeld”.
3.    Hier zie je de nieuwe URL als je die hebt ingevoerd.
4.    Hier zie je eventueel welke pagina naar de verlopen URL verwijst.

 

Verlopen URL’s redirecten

Om verlopen URL’s te redirecten naar nieuwe URL’s ga je als volgt te werk.

Klik op een verlopen URL en je ziet vervolgens onderstaand scherm.

Joomla oude URL redirecten

1.    Bron-URL: dit is de verlopen URL die Joomla automatisch heeft ingevuld.
2.    Bestemmings-URL: hier vul je de nieuwe URL in.
3.    Status: deze zet je op “Ingeschakeld”.
Opslaan & sluiten en vervolgens zie je de nieuwe bestemmings-URL in het overzicht.

Joomla nieuwe URL

Zeker in het begin is het verstandig om de verwijzing nog even te controleren. Typ de oude URL in en kijk of deze inderdaad automatisch wordt doorverwezen naar de nieuwe URL. Voordat je dat doet, wel altijd even de cache van je browser legen.

 

Meer informatie over 404 pagina's

Meer informatie over 404 pagina’s en redirecten vind je in het artikel Hoog ranken in Google, onderdeel “De 404 pagina’s”.

 

Conclusie en vervolg

Is deze handleiding wat je ervan verwachtte? Lukt het om het ook toe te passen op je eigen website? Lukt het nou niet, laat dan gerust hieronder een bericht achter. Ik help je graag verder.

De volgende SEO onderwerpen komen de komende tijd aan bod:

  • Gestructureerde gegevens in Joomla: microdata, authorship,Rich snippets
  • SEO-extensies zoals SH404SEF

Voor nu, veel succes met de vindbaarheid van je website!

 

Waardeer dit blogbericht:
22
Hoe verzamel je recensies voor je lokale Google+ b...
Hoog ranken in Google

Reacties 23

 
Gast - Peter op dinsdag 30 september 2014 07:57

Dag Maurice,

Ik ank je voor je duidelijke artikel over SEO. Ik weet alleen bij het ingeven van de header 1, 2 enz niet of ik het wel goed doe. Zou je me dit kunnen verduidelijken. Ik heb voor mijn broer een site gebouwd, muzieklessen-berkelland.nl/. Nu wil ik de desbetreffende teksten indelen mbv Headings, maar als ik 1 woord selecteer wordt de gehele alinea als heading 1 gemarkeerd. Klopt dit wel en zo niet, wat doe ik dank fout?

Nogmaals dank voor de moeite

Dag Maurice, Ik ank je voor je duidelijke artikel over SEO. Ik weet alleen bij het ingeven van de header 1, 2 enz niet of ik het wel goed doe. Zou je me dit kunnen verduidelijken. Ik heb voor mijn broer een site gebouwd, muzieklessen-berkelland.nl/. Nu wil ik de desbetreffende teksten indelen mbv Headings, maar als ik 1 woord selecteer wordt de gehele alinea als heading 1 gemarkeerd. Klopt dit wel en zo niet, wat doe ik dank fout? Nogmaals dank voor de moeite
Maurice Lehr op dinsdag 30 september 2014 11:53

Dag Peter,

Ja, dat is een bekend probleem, lastig soms. Het beste kun je dit oplossen door zowel voor als na de heading een extra enter in te geven. Dan de tekst van de heading selecteren en de ggewenste heading selecteren. Vervolgens moet je de enters dan nog even weghalen.

Hoop dat dit helpt, succes!

Vriendelijke groeten, Maurice

Dag Peter, Ja, dat is een bekend probleem, lastig soms. Het beste kun je dit oplossen door zowel voor als na de heading een extra enter in te geven. Dan de tekst van de heading selecteren en de ggewenste heading selecteren. Vervolgens moet je de enters dan nog even weghalen. Hoop dat dit helpt, succes! Vriendelijke groeten, Maurice
Gast - Peter op zaterdag 01 november 2014 07:04

Dag Maurice,

Ik zie dat ik nog niet eens eveneen bedankje heb gestuurd, dank voor je (wel) snelle reactie en je hulp.

Groet Peter

Dag Maurice, Ik zie dat ik nog niet eens eveneen bedankje heb gestuurd, dank voor je (wel) snelle reactie en je hulp. Groet Peter
Maurice Lehr op zaterdag 01 november 2014 17:06

Graag gedaan :-)

Graag gedaan :-)
Gast - Martine op dinsdag 04 november 2014 11:40

Hallo Maurice,

Ik ben erg te spreken over jouw bovenstaande artikel, waarvoor dank. Het is duidelijk en uitgebreid en ik kan er echt wat mee.
Ik ben bezig om de vindbaarheid van onze website te vergroten en probeer alle stappen zo veel als mogelijk langs te lopen.
Ik liep ook tegen een probleem met de headings aan. Nu lukt het me wel om de juiste tekst hiervoor te selecteren (hoe lang moet deze tekst idealiter zijn? Een zin, of drie woorden?) maar dan verschijnt de tekst op de website opeens ook heel groot, en dat wil ik niet. Ik wil de tekst net zo groot hebben als de overige tekst.
Hoop dat je een antwoord voor me hebt...

Groetjes,
Martine

Hallo Maurice, Ik ben erg te spreken over jouw bovenstaande artikel, waarvoor dank. Het is duidelijk en uitgebreid en ik kan er echt wat mee. Ik ben bezig om de vindbaarheid van onze website te vergroten en probeer alle stappen zo veel als mogelijk langs te lopen. Ik liep ook tegen een probleem met de headings aan. Nu lukt het me wel om de juiste tekst hiervoor te selecteren (hoe lang moet deze tekst idealiter zijn? Een zin, of drie woorden?) maar dan verschijnt de tekst op de website opeens ook heel groot, en dat wil ik niet. Ik wil de tekst net zo groot hebben als de overige tekst. Hoop dat je een antwoord voor me hebt... Groetjes, Martine
Maurice Lehr op dinsdag 04 november 2014 13:15

Dag Martine,

Fijn te lezen dat je goed uit de voeten kunt met dit artikel.

Het probleem van de headings. Het beste kun je dit oplossen door zowel voor als na de heading een extra enter in te geven. Dan de tekst van de heading selecteren en de gewenste heading selecteren. Vervolgens moet je de enters dan nog even weghalen. Als het goed is blijft de gewone tekst zo zoals die was.

Lengte van de heading: probeer zoveel mogelijk de lengte van de heading te beperken tot 1 regel. Headings over meerdere regels leest meestal niet zo prettig. Stel daarbij altijd je bezoeker centraal. Met welke headingtekst help je je bezoeker het beste? Juist voor scannende lezers (en dat is de meerderheid van de lezers) zijn pakkende en relevante headings een belangrijk hulpmiddel.

Hoop dat dit helpt, succes!

Vriendelijke groeten, Maurice

Dag Martine, Fijn te lezen dat je goed uit de voeten kunt met dit artikel. Het probleem van de headings. Het beste kun je dit oplossen door zowel voor als na de heading een extra enter in te geven. Dan de tekst van de heading selecteren en de gewenste heading selecteren. Vervolgens moet je de enters dan nog even weghalen. Als het goed is blijft de gewone tekst zo zoals die was. Lengte van de heading: probeer zoveel mogelijk de lengte van de heading te beperken tot 1 regel. Headings over meerdere regels leest meestal niet zo prettig. Stel daarbij altijd je bezoeker centraal. Met welke headingtekst help je je bezoeker het beste? Juist voor scannende lezers (en dat is de meerderheid van de lezers) zijn pakkende en relevante headings een belangrijk hulpmiddel. Hoop dat dit helpt, succes! Vriendelijke groeten, Maurice
Gast - Martine op dinsdag 11 november 2014 09:57

Goedemorgen Maurice,

De geselecteerde tekst, bijv. de eerste zin van het artikel, wordt erg groot zodra ik het als Heading 1 selecteer. Enters voor en/of na deze selectie veranderen daar niks aan...

Op onze website zou het opnemen van de titel als H1 ook voldoende zijn. Kun je me misschien uitleggen waar ik dit eventueel aan zou kunnen passen?

Nogmaals bedankt,
Martine

Goedemorgen Maurice, De geselecteerde tekst, bijv. de eerste zin van het artikel, wordt erg groot zodra ik het als Heading 1 selecteer. Enters voor en/of na deze selectie veranderen daar niks aan... Op onze website zou het opnemen van de titel als H1 ook voldoende zijn. Kun je me misschien uitleggen waar ik dit eventueel aan zou kunnen passen? Nogmaals bedankt, Martine
Maurice Lehr op dinsdag 11 november 2014 11:37

Hai Martine,

Ik snap wat je bedoelt. Je zou inderdaad de titel kunnen instellen als H1, is ook heel logisch. Standaard is de titel ingesteld als H2. Waar en hoe je dat moet aanpassen is afhankelijk van de template die je gebruikt.

Alternatief is, dat je de titel niet weergeeft en dat je dus handmatig die H1 toevoegt. Dan zit je vervolgens nog met het probleem dat de tekst te groot is. De styling van de headings wordt geregeld in de stijlsheet van je template (de zogenaamde css-files). Als je een commerciële template hebt, kun je dat in het algemeen gemakkelijk aanpassen. Heb je die niet of kom je er toch niet helemaal uit, dan kun je ook iedere heading handmatig gaan "stylen". Dus eerst het stukje tekst selecteren en de juiste heading toebedelen. Vervolgens met de editor de tekst kleiner maken.
De styling van de headings aanpassen in je template is overigens verreweg de beste optie.

Hopelijk kun je hier mee uit de voeten. Wederom succes!

Vriendelijke groeten, Maurice

Hai Martine, Ik snap wat je bedoelt. Je zou inderdaad de titel kunnen instellen als H1, is ook heel logisch. Standaard is de titel ingesteld als H2. Waar en hoe je dat moet aanpassen is afhankelijk van de template die je gebruikt. Alternatief is, dat je de titel niet weergeeft en dat je dus handmatig die H1 toevoegt. Dan zit je vervolgens nog met het probleem dat de tekst te groot is. De styling van de headings wordt geregeld in de stijlsheet van je template (de zogenaamde css-files). Als je een commerciële template hebt, kun je dat in het algemeen gemakkelijk aanpassen. Heb je die niet of kom je er toch niet helemaal uit, dan kun je ook iedere heading handmatig gaan "stylen". Dus eerst het stukje tekst selecteren en de juiste heading toebedelen. Vervolgens met de editor de tekst kleiner maken. De styling van de headings aanpassen in je template is overigens verreweg de beste optie. Hopelijk kun je hier mee uit de voeten. Wederom succes! Vriendelijke groeten, Maurice
Gast - Kristien op dinsdag 09 december 2014 09:13

Dag Maurice,

Bedankt voor het duidelijke artikel over SEO.
Ik heb echter een probleem om mijn website terug te vinden in de zoekresultaten van Google. Ik ben echt geen expert, dus ik weet absoluut niet wat ik verkeerd doe.

Het gaat over een website gemaakt met Joomla. Ik denk dat ik alle meta-informatie heb aangevuld, maar ik vind jammer genoeg niets terug via Google. Ik las in een ander artikel dat google nieuwe websites in quarantaine plaatst. Kan het daar iets mee te maken hebben?

Alvast dank voor de informatie!

groeten, K

Dag Maurice, Bedankt voor het duidelijke artikel over SEO. Ik heb echter een probleem om mijn website terug te vinden in de zoekresultaten van Google. Ik ben echt geen expert, dus ik weet absoluut niet wat ik verkeerd doe. Het gaat over een website gemaakt met Joomla. Ik denk dat ik alle meta-informatie heb aangevuld, maar ik vind jammer genoeg niets terug via Google. Ik las in een ander artikel dat google nieuwe websites in quarantaine plaatst. Kan het daar iets mee te maken hebben? Alvast dank voor de informatie! groeten, K
Maurice Lehr op dinsdag 09 december 2014 19:28

Hai Kristien,

In ieder geval een goede 1e stap om alle meta-informatie in Joomla in te vullen. Echter, de vindbaarheid van je website hangt van heel veel factoren af. De leeftijd van de website is er inderdaad ook eentje.
Zonder je website gezien en geanalyseerd te hebben, is het moeilijk te zeggen welke factoren voor jouw website van belang zijn. Als je je Joomla website zelf helemaal wilt optimaliseren raad ik je aan om mijn artikel SiteSuccess.nl/blog/hoog-ranken-in-Google stap voor stap te volgen. Aan de hand van deze handleiding kun je een heel eind komen. Mits je er veel tijd in steekt. En uiteraard, mits je er ook echt affiniteit mee hebt.

Een andere optie is dat je je SEO (deels) uitbesteedt. Bijvoorbeeld om wat sneller op gang te komen en zeker te weten dat je met de juiste dingen aan de slag gaat. Bel me gerust als je hier meer over wilt weten. Uiteraard geheel vrijblijvend :-)

In ieder geval veel succes met je website!

Vriendelijke groeten, Maurice

Hai Kristien, In ieder geval een goede 1e stap om alle meta-informatie in Joomla in te vullen. Echter, de vindbaarheid van je website hangt van heel veel factoren af. De leeftijd van de website is er inderdaad ook eentje. Zonder je website gezien en geanalyseerd te hebben, is het moeilijk te zeggen welke factoren voor jouw website van belang zijn. Als je je Joomla website zelf helemaal wilt optimaliseren raad ik je aan om mijn artikel SiteSuccess.nl/blog/hoog-ranken-in-Google stap voor stap te volgen. Aan de hand van deze handleiding kun je een heel eind komen. Mits je er veel tijd in steekt. En uiteraard, mits je er ook echt affiniteit mee hebt. Een andere optie is dat je je SEO (deels) uitbesteedt. Bijvoorbeeld om wat sneller op gang te komen en zeker te weten dat je met de juiste dingen aan de slag gaat. Bel me gerust als je hier meer over wilt weten. Uiteraard geheel vrijblijvend :-) In ieder geval veel succes met je website! Vriendelijke groeten, Maurice
Gast - Kristien op woensdag 10 december 2014 08:10

Dag Maurice,

Heel erg bedankt voor het antwoord! Ik ga er zelf nog even mee aan de slag, met behulp van het artikel dat je hebt doorgegeven. Lijkt me heel nuttige info. Het is toch heel wat complexer dan ik dacht en inderdaad afhankelijk van veel factoren.

Mocht ik er echt niet uitgeraken, bel ik je zeker op :-)
Bedankt!

Beste groeten, Kristien

Dag Maurice, Heel erg bedankt voor het antwoord! Ik ga er zelf nog even mee aan de slag, met behulp van het artikel dat je hebt doorgegeven. Lijkt me heel nuttige info. Het is toch heel wat complexer dan ik dacht en inderdaad afhankelijk van veel factoren. Mocht ik er echt niet uitgeraken, bel ik je zeker op :-) Bedankt! Beste groeten, Kristien
Gast - Peter Steintjes op woensdag 07 januari 2015 16:37

Dag Maurice,

Eind september ben ik m.b.v. je artikel aan de gang gegaan, ondanks de problemen die ik heb gehad ( en eigenlijk nog steeds heb ) met de Heading en het selecteren van 1 woord ben ik ( en met name mijn broer waar ik het voor gedaan heb ) heel erg blij met het resultaat. De site (of pagina's zijn altijd te vinden bij de eerste 5 posities en vaak ook op de eerste plaats. Dit allemaal dank jou artikel. Nogmaals enorm bedankt voor het artikel en je hulp.

Groeten Peter

Dag Maurice, Eind september ben ik m.b.v. je artikel aan de gang gegaan, ondanks de problemen die ik heb gehad ( en eigenlijk nog steeds heb ) met de Heading en het selecteren van 1 woord ben ik ( en met name mijn broer waar ik het voor gedaan heb ) heel erg blij met het resultaat. De site (of pagina's zijn altijd te vinden bij de eerste 5 posities en vaak ook op de eerste plaats. Dit allemaal dank jou artikel. Nogmaals enorm bedankt voor het artikel en je hulp. Groeten Peter
Maurice Lehr op woensdag 07 januari 2015 19:06

Dank voor je reactie Peter, en heel leuk om te lezen dat het artikel je zo geholpen heeft!

Groeten, Maurice

Dank voor je reactie Peter, en heel leuk om te lezen dat het artikel je zo geholpen heeft! Groeten, Maurice
Gast - Jorge op donderdag 26 maart 2015 15:27

Dag Maurice,

Helaas kan ik hier nergens vinden: wat als verwijzingsbeheer niet werkt?
Bij pluginbeheer is het vinkje groen.
Indien je een niet bestaande URL in toetst (bijvoorbeeld www.sitesuccess.nl/fiets) komt deze niet bij verwijzingbeheer te staan.
Ik heb oude URL ingevuld en nieuwe URL, inschakelen en opslaan echter de oude URL komt niet uit waarna ik verwezen heb.
Tevens heb ik overal op internet gezocht of verwijzingsbeheer 301 of 302 redirect is maar kan het nergens vinden.
Ook zou ik graag willen weten of htaccess beter is dan verwijzingsbeheer of wat de verschillen zijn?
Kunnen verwijzingen ook ooit een keer weg of heb je over tien jaar pagina's vol?

Groeten,

Jorge

Dag Maurice, Helaas kan ik hier nergens vinden: wat als verwijzingsbeheer niet werkt? Bij pluginbeheer is het vinkje groen. Indien je een niet bestaande URL in toetst (bijvoorbeeld www.sitesuccess.nl/fiets) komt deze niet bij verwijzingbeheer te staan. Ik heb oude URL ingevuld en nieuwe URL, inschakelen en opslaan echter de oude URL komt niet uit waarna ik verwezen heb. Tevens heb ik overal op internet gezocht of verwijzingsbeheer 301 of 302 redirect is maar kan het nergens vinden. Ook zou ik graag willen weten of htaccess beter is dan verwijzingsbeheer of wat de verschillen zijn? Kunnen verwijzingen ook ooit een keer weg of heb je over tien jaar pagina's vol? Groeten, Jorge
Maurice Lehr op donderdag 26 maart 2015 16:43

Dag Jorge,

Middels de component verwijzingsbeheer worden oude URL’s middels een zogenaamde 301 redirect doorgestuurd naar de nieuwe URL. Je zou dus kunnen zeggen dat verwijzingsbeheer 301 hetzelfde is als redirecten. Een 302 redirect is een tijdelijke redirect en zul je slechts zelden of nooit gebruiken.

Je kunt redirecten zowel met de component verwijzingsbeheer als via het .htaccess bestand. Dat laatste is echter een stuk technischer en minder gebruiksvriendelijk. Dus raad ik je aan de component te gebruiken. Wel moet het .htaccess bestand correct zijn geconfigureerd, anders werkt de component niet.

Dat verwijzingsbeheer bij jou niet werkt kan verschillende oorzaken hebben. Mijn advies is om het volgende te doen. Neem contact op met het bedrijf waar je website gehost wordt en vraag hen of “mod_rewrite” aanstaat. Vervolgens moet je controleren of het .htaccess file juist is ingesteld. Let met name op het volgende: check of er geen # voor RewriteBase staat. Hopelijk kan jou hostbedrijf je daarbij verder helpen.

Theoretisch kunnen verwijzingen op den duur weg. Ze zijn dan niet meer relevant aangezien de nieuwe URL’s dan al langere tijd gebruikt worden. Je kunt ze echter gewoon laten staan.

Kun je met dit antwoord uit de voeten? Succes in ieder geval!

Vriendelijke groet,
Maurice

Dag Jorge, Middels de component verwijzingsbeheer worden oude URL’s middels een zogenaamde 301 redirect doorgestuurd naar de nieuwe URL. Je zou dus kunnen zeggen dat verwijzingsbeheer 301 hetzelfde is als redirecten. Een 302 redirect is een tijdelijke redirect en zul je slechts zelden of nooit gebruiken. Je kunt redirecten zowel met de component verwijzingsbeheer als via het .htaccess bestand. Dat laatste is echter een stuk technischer en minder gebruiksvriendelijk. Dus raad ik je aan de component te gebruiken. Wel moet het .htaccess bestand correct zijn geconfigureerd, anders werkt de component niet. Dat verwijzingsbeheer bij jou niet werkt kan verschillende oorzaken hebben. Mijn advies is om het volgende te doen. Neem contact op met het bedrijf waar je website gehost wordt en vraag hen of “mod_rewrite” aanstaat. Vervolgens moet je controleren of het .htaccess file juist is ingesteld. Let met name op het volgende: check of er geen # voor RewriteBase staat. Hopelijk kan jou hostbedrijf je daarbij verder helpen. Theoretisch kunnen verwijzingen op den duur weg. Ze zijn dan niet meer relevant aangezien de nieuwe URL’s dan al langere tijd gebruikt worden. Je kunt ze echter gewoon laten staan. Kun je met dit antwoord uit de voeten? Succes in ieder geval! Vriendelijke groet, Maurice
Gast - Nico op dinsdag 16 juni 2015 11:15

Hallo Maurice,

Bedankt voor het interesante artikel.

Nog even een vraag, Ik ben dus bezig zoals ik je gemaild heb om de site van mijn broer op die 1e pagina te krijgen.
Nu zie ik in dit artikel dat je titel resp. metagegevens bij het onderdeel Menu van joomla invult.
Nu kun je dit ook invullen bij het artikel zelf.

Weet jij of hier verschil in bestaat waar je dit invult?

De OSMeta component gaat uit van het artikel viel mij op. Ik ga er dan even vanuit dat zij weten wat het meest gunstig is mbt SEO.
Of is het handig om het zelfs ook bij het menu een metadescription in te voeren maar dan weer net even anders verwoord dan bij het artikel?

Ook kun je bij OSMeta voor categoriën een title resp description invullen. Nou heb ik dacht ik de categorie niet in de url zitten, want dan krijg je van die lange url namen. Is dit onverstandig tav. SEO?

Mvg.,

Nico

Hallo Maurice, Bedankt voor het interesante artikel. Nog even een vraag, Ik ben dus bezig zoals ik je gemaild heb om de site van mijn broer op die 1e pagina te krijgen. Nu zie ik in dit artikel dat je titel resp. metagegevens bij het onderdeel Menu van joomla invult. Nu kun je dit ook invullen bij het artikel zelf. Weet jij of hier verschil in bestaat waar je dit invult? De OSMeta component gaat uit van het artikel viel mij op. Ik ga er dan even vanuit dat zij weten wat het meest gunstig is mbt SEO. Of is het handig om het zelfs ook bij het menu een metadescription in te voeren maar dan weer net even anders verwoord dan bij het artikel? Ook kun je bij OSMeta voor categoriën een title resp description invullen. Nou heb ik dacht ik de categorie niet in de url zitten, want dan krijg je van die lange url namen. Is dit onverstandig tav. SEO? Mvg., Nico
Maurice Lehr op woensdag 17 juni 2015 07:46

Hai Nico,

Voor de vindbaarheid van je website maakt het niet uit waar je de title tags en metadescriptions invult. Dit kan dus zowel bij het menu, als bij het artikel of door middel van een extensie zoals OSMeta. Advies is wel om het consequent altijd op dezelfde manier te doen, dan houd je het beste overzicht.

Volg bij de URL's zoveel mogelijk de menustructuur. Als dat overeenkomt met je categoriestructuur is dat prima. Komt dat niet overeen, ga dan niet de categorie toevoegen aan de URL. Dit maakt inderdaad de URL onnodig lang.

Kun je met dit antwoord uit de voeten?

Vriendelijke groeten,
Maurice

Hai Nico, Voor de vindbaarheid van je website maakt het niet uit waar je de title tags en metadescriptions invult. Dit kan dus zowel bij het menu, als bij het artikel of door middel van een extensie zoals OSMeta. Advies is wel om het consequent altijd op dezelfde manier te doen, dan houd je het beste overzicht. Volg bij de URL's zoveel mogelijk de menustructuur. Als dat overeenkomt met je categoriestructuur is dat prima. Komt dat niet overeen, ga dan niet de categorie toevoegen aan de URL. Dit maakt inderdaad de URL onnodig lang. Kun je met dit antwoord uit de voeten? Vriendelijke groeten, Maurice
Gast - Marijn op dinsdag 01 september 2015 09:01

Beste Maurice,

Erg duidelijke uitleg, bedankt!
Ik heb nog een vraag over de headers:
Zijn de headercodes , enz. er voor om een boomstructuur te creëren of geven ze toch meer de volgorde weer? Geeft Google meer waarde aan iedere h2 header dan aan de h3?
Hieronder heb ik twee voorbeelden: is vb 1 goed, of zou vb 2 beter zijn om Google duidelijkheid te geven over de inhoud van de website?

VB1:
Pietje
..
Zijn leven
vóór 1950
na 1950
Zijn werk
Zijn kinderen
Pietje jr
Pietientje

enz,.

Of zou je dit beter zijn:
VB 2:
Pietje
..
Zijn leven
vóór 1950
na 1950
Zijn werk
Zijn kinderen
enz.

Ik hoor graag van je!
Vriendelijke groeten,
Marijn

Beste Maurice, Erg duidelijke uitleg, bedankt! Ik heb nog een vraag over de headers: Zijn de headercodes , enz. er voor om een boomstructuur te creëren of geven ze toch meer de volgorde weer? Geeft Google meer waarde aan iedere h2 header dan aan de h3? Hieronder heb ik twee voorbeelden: is vb 1 goed, of zou vb 2 beter zijn om Google duidelijkheid te geven over de inhoud van de website? VB1: Pietje .. Zijn leven vóór 1950 na 1950 Zijn werk Zijn kinderen Pietje jr Pietientje enz,. Of zou je dit beter zijn: VB 2: Pietje .. Zijn leven vóór 1950 na 1950 Zijn werk Zijn kinderen enz. Ik hoor graag van je! Vriendelijke groeten, Marijn
Maurice Lehr op dinsdag 01 september 2015 09:15

Hai Marijn,

Headings geven je lezer (en ook Google) houvast door middel van visuele hiërarchie. De belangrijkste heading (H1; meestal de titel van je artikel) is het belangrijkste en geeft het overkoepelende thema van het artikel aan. Vervolgens deel je het artikel op in een aantal stukken en zet je boven ieder onderdeel een H2. Vervolgens kun je ieder afzonderlijk stuk/onderdeel weer onderverdelen en zet je daar een H3 boven. Als het goed is zal een H2 groter/opvallender zijn dan een H3. Vergelijk het maar met krantenkoppen, de belangrijkste koppen zijn groot en opvallend, de onderkopjes zijn minder opvallend. Ook Google hecht meer waarde aan een H2 dan aan een H3. Maar laat je vooral leiden door wat je lezers prettig zullen vinden. Als je het goed doet voor je lezers, doe je het in de meeste gevallen ook goed voor Google!
PS Ik kreeg net je voorbeeldje inclusief codes binnen, het 1e voorbeeld is de juiste manier!

Vriendelijke groeten,
Maurice

Hai Marijn, Headings geven je lezer (en ook Google) houvast door middel van visuele hiërarchie. De belangrijkste heading (H1; meestal de titel van je artikel) is het belangrijkste en geeft het overkoepelende thema van het artikel aan. Vervolgens deel je het artikel op in een aantal stukken en zet je boven ieder onderdeel een H2. Vervolgens kun je ieder afzonderlijk stuk/onderdeel weer onderverdelen en zet je daar een H3 boven. Als het goed is zal een H2 groter/opvallender zijn dan een H3. Vergelijk het maar met krantenkoppen, de belangrijkste koppen zijn groot en opvallend, de onderkopjes zijn minder opvallend. Ook Google hecht meer waarde aan een H2 dan aan een H3. Maar laat je vooral leiden door wat je lezers prettig zullen vinden. Als je het goed doet voor je lezers, doe je het in de meeste gevallen ook goed voor Google! PS Ik kreeg net je voorbeeldje inclusief codes binnen, het 1e voorbeeld is de juiste manier! Vriendelijke groeten, Maurice
Gast - Norma Hochstenbach op dinsdag 01 september 2015 13:06

Beste Maurice dank voor de heldere uitleg,
ik krijg alleen niet mijn oude algemene metabeschrijving van website gewijzigd!
Als ik op control u druk bij het veld krijg ik welk mijn nieuwe beschrijving, maar zoek ik in google op saartje styling dan verschijnt mijn oude beschrijving nog!

Beste Maurice dank voor de heldere uitleg, ik krijg alleen niet mijn oude algemene metabeschrijving van website gewijzigd! Als ik op control u druk bij het veld krijg ik welk mijn nieuwe beschrijving, maar zoek ik in google op saartje styling dan verschijnt mijn oude beschrijving nog!
Maurice Lehr op dinsdag 01 september 2015 13:51

Hai Norma,

Het kan enkele dagen duren voordat Google de nieuwe metadescription oppakt en verwerkt. Heb je wellicht in Google gekeken net nadat je de aanpassing gedaan had?

Vriendelijke groet, Maurice

Hai Norma, Het kan enkele dagen duren voordat Google de nieuwe metadescription oppakt en verwerkt. Heb je wellicht in Google gekeken net nadat je de aanpassing gedaan had? Vriendelijke groet, Maurice
Gast - Norma Hochstenbach op dinsdag 01 september 2015 15:51

Beste maurice, dank voor je vlotte response!

Inderdaad heb ik dat direct na de aanpassing gedaan.
Ik zal even wachten en houd je op de hoogte van de vorderingen.
Met vriendelijke groet,
Norma

Beste maurice, dank voor je vlotte response! Inderdaad heb ik dat direct na de aanpassing gedaan. Ik zal even wachten en houd je op de hoogte van de vorderingen. Met vriendelijke groet, Norma
Maurice Lehr op dinsdag 01 september 2015 17:13

Graag gedaan en ik hoor graag of Google inderdaad je nieuwe metadescriptions oppakt.

Graag gedaan en ik hoor graag of Google inderdaad je nieuwe metadescriptions oppakt.
Already Registered? Login Here
Gast
dinsdag 24 april 2018

Zoekmachinemarketing Bureau SiteSuccess.nl  | SEO & Internet Marketing

Maurice Lehr  |  Koperslagershoek 18  3981 SB Bunnik  |  T: (030) 260 08 10  |  E: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.