LOGO SiteSuccess Blue mobiel

header kunst van SEO

SiteSuccess Blog

Handleiding SEO voor Joomla

SEO je Joomla websiteJe hebt een Joomla website? En je bent bekend met de belangrijkste on-page SEO-elementen? Maar je weet niet (precies) waar je al die onderdelen in Joomla kunt invoeren? Dan is dit artikel op je lijf geschreven. Een uitgebreide handleiding SEO (zoekmachine optimalisatie) voor Joomla.
Alle belangrijke on-page SEO-elementen komen hier bod. En zelfs meer dan dat. Denk bijvoorbeeld aan een XML-Sitemap voor Joomla. Of in de backend van Joomla gemakkelijk oude URL’s redirecten naar nieuwe URL’s.
Ben je nog niet of nauwelijks bekend met zoekmachine optimalisatie? Lees dan eerst Hoog ranken in Google.

 

Joomla versies

Deze handleiding is gebaseerd op Joomla 3. Heb je een website gebouwd met Joomla 2.5 of een nog oudere versie van Joomla? In dat geval zullen de screenshots niet helemaal overeen komen. Voor de rest zul je prima uit de voeten kunnen met deze handleiding.

 

Inhoud handleiding SEO voor Joomla

1. Algemene SEO-instellingen in Joomla
2. SEO-instellingen per pagina  (artikel)
3. Kruimelpad
4. Sitemap
5. Oude URL’s redirecten (verwijzingsbeheer)
6. Gestructureerde gegevens & Rich Snippets
7. Tot slot

 

Algemene SEO-instellingen in Joomla

Allereerst gaan we kijken naar een aantal algemene SEO-instellingen in Joomla. Instellingen die voor de hele website gelden. Pas als deze correct zijn ingesteld, kun je de individuele pagina’s gaan optimaliseren.

 algemene instellingen Joomla
1.    Ga naar “systeem” en kies voor “Algemene instellingen”.
2.    Kies voor tabje “Website”, scrol naar beneden en ga naar “Metadata-instellingen”.

Metadata-instellingen

 Meta data instellingen Joomla
1.    Je bent nu bij het onderdeel Metadata-instellingen.
2.    Algemene metabeschrijving van website. Hier voer je de overkoepelende metadescription in. Deze metadescription wordt in principe alleen gebruikt indien je bij de desbetreffende pagina geen unieke metadescription hebt ingevoerd. De metadescription mag maximaal 165 karakters lang zijn.
3.    Metatrefwoorden (meta keywords): Google doet hier niets meer mee. Hoef je dus niet in te vullen.
4.    Robots: hier kun je aangeven of de website geïndexeerd mag worden door Google en of alle linkjes gevolgd mogen worden. In dat geval zet je Robots op index en op follow. Wil je dat je website niet geïndexeerd of gevolgd wordt, zet dan robots op no-index en op no-follow.
5.    Auteur metatag:  Google doet op dit moment nauwelijks nog iets met authorship.  Wellicht in de toekomst echter wel. Daarom is het verstandig om deze op ja te zetten.

SEO-instellingen voor zoekmachinevriendelijke URL’s

SEO instellingen Joomla algemeen
1.    Ga weer naar “systeem” en kies voor het onderdeel “algemene instellingen”. Je vindt rechtsboven het onderdeel SEO-instellingen.
2.    Zoekmachinevriendelijke URL’s (de zogenaamde SEF URL’s): deze zet je op “ja”. Daarmee worden de standaard Joomla URL’s omgezet naar zoekmachine/gebruiksvriendelijke URL’s.
Voorbeeld: http://website.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=1 wordt dan http://website.nl/Joomla/extensie .
3.    Gebruik URL herschrijven: deze zet je op “ja”. Hiermee haal je “index.php” uit de URL’s. Dit zorgt ervoor dat de URL’s nog gebruiksvriendelijker worden.
NB  Staat je website op een Apache server? Dan moet je eerst het htaccess.txt bestand hernoemen naar .htaccess om mod_rewrite (URL herschrijven) te kunnen gebruiken.
Staat je website op een IIS7 server? Dan moet je eerst het web.config.txt hernoemen naar web.config en de IIS URL rewrite module installeren.
4.    Achtervoegsel (suffix) aan URL’s toevoegen: in het algemeen zet je deze op “nee”. Zet je deze op “ja”, dan voegt Joomla het achtervoegsel .html toe aan de URL. Dit heeft echter geen enkele toegevoegde waarde. Het kan alleen een voordeel zijn als je vorige niet-Joomla website ook al het achtervoegsel .html in de URL’s had. Je hoeft dan niet alle URL’s te redirecten.
5.    Unicode aliassen: dit onderdeel is alleen van toepassing als de doelgroep van je website een land betreft met een niet-westers alfabet, bijvoorbeeld Arabisch of Russisch. Als je Unicode aliassen op “ja” zet is het mogelijk om een URL te tonen met bijvoorbeeld Arabische of Russische karakters. In de meeste gevallen zul je dus dit onderdeel op “nee” zetten.
6.    Websitenaam in paginatitels (title tags) invoegen: 3 mogelijkheden, vooraan of achteraan of helemaal niet (“nee”). In het algemeen raad ik aan om dit onderdeel op “nee” te zetten. Op je websitenaam word je toch wel gevonden. Het is belangrijker om in de title tag zoveel mogelijk relevante keywords op te nemen. Meer informatie over het invoeren van de title tag per pagina vind je verderop in dit artikel.

NB Bovenstaande omschrijving is gebaseerd op het menutype “Individueel artikel”. Heb je een pagina in blogopmaak (Categorieblog), dan is de opbouw van de URL’s (enigszins) afwijkend.

SEO-instellingen per pagina (artikel)

Zijn alle algemene SEO-instellingen goed ingesteld? Dan is het nu tijd om te gaan kijken naar de SEO-instellingen per pagina.

De screenshots die je hieronder ziet, zijn gemaakt van een website die de JCE editor gebruikt. Gebruik je een andere editor, dan zullen uiterlijk en benamingen hier en daar wat afwijken.

Zoekmachinevriendelijke URL’s per pagina invoeren

Zoekmachinevriendelijke URLs Joomla
Om de zoekmachine vriendelijke URL’s in te voeren ga je als volgt te werk.
1.    Ga naar menu (meestal Main Menu) en kies voor het menu-item dat bij die pagina hoort, bijvoorbeeld “over ons”.
2.    Kies voor tabje Gegevens.
3.    Bij het onderdeel “Alias” kun je de naam van de URL invoeren. Gebruik bij voorkeur streepjes tussen de verschillende woorden. Meestal doet Joomla dat overigens automatisch.

Belangrijke opmerking over de structuur en automatische opbouw van de URL
Stel je hebt een website www.mijndomein.nl en als hoofdmenu item “Producten”. En onder dit hoofdmenu item hangt een submenu item “Schoenen”.
Voor de juiste opbouw ga je als volgt te werk:
De pagina “Producten” krijgt als alias “producten”. De bijbehorende URL wordt dan: www.mijndomein.nl/producten.
De pagina “Schoenen” krijgt als alias “schoenen”. De bijbehorende URL wordt dan automatisch: www.mijndomein.nl/producten/schoenen. Joomla zorgt automatisch voor de juiste opbouw van de URL. Je hoeft dus bij de alias van “Schoenen” niet het woord “producten” toe te voegen.

Title tag (page title)
title tag Joomla

De title tag is een belangrijk SEO-element. Elke pagina dient een unieke en relevante title tag mee te krijgen. Neem de belangrijkste keywords van de desbetreffende pagina op in de title tag. De title tag mag maximaal 60 karakters lang zijn. Overige karakters worden niet meer getoond in de zoekresultaten van Google.
Om de title tag in te voeren ga je als volgt te werk.
1.    Ga naar menu en kies het bij die pagina behorende menu-item.
2.    Klik op het tabje “paginaweergave”.
3.    Bij browserpaginatitel kun je vervolgens de title tag van die pagina invoeren.

Metadescription

metadescription Joomla2019

De metadescription (metabeschrijving) is eveneens een belangrijk SEO-element. Elke pagina dient een unieke en relevante metadescription mee te krijgen. Je kunt de metadescription beschouwen als een kleine mini-advertentie voor die pagina. Neem dan ook altijd een call-to-action op in de beschrijving, bijvoorbeeld “Ga nu naar de website”. De metadescription mag maximaal 160 karakters lang zijn. Overige karakters worden niet meer getoond in de zoekresultaten van Google.
Om de metadescription van een pagina in te voeren ga je als volgt te werk.
1.    Ga naar menu (meestal Main Menu) en kies het bij die pagina behorende menu-item.
2.    Klik op het tabje “Metadata”.
3.    Bij Metabeschrijving kun je vervolgens de metadescription invoeren.
Overige Metadata:
4.    Meta trefwoorden hoef je niet in te vullen. Hebben geen invloed op de vindbaarheid.
5.    Robots: in het algemeen kun je die laten staan op “Gebruik algemeen” er vanuit gaande dat bij de algemene instellingen Robots op index en op follow staat. Wil je dat een pagina niet geïndexeerd wordt door Google, zet dan Robots op no-index en op no-follow.

Headings (H1, H2, H3)

Voor de vindbaarheid is het belangrijk om de headings op de juiste manier te gebruiken. In de headings verwerk je de belangrijkste keywords van die pagina. Het juist gebruik van headings geeft ook structuur aan een pagina. Je doet dit als volgt.
De H1 is de belangrijkste heading en dient op iedere pagina slechts 1 maal voor te komen.
De H2 is de op een na belangrijkste heading en kun je beschouwen als een subheading van de H1. De H2 mag je meerdere keren gebruiken op een pagina.
De H3 kun je eventueel nog gebruiken als een subheading van H2.
De H4, H5 en H6 zul je in de praktijk nauwelijks nodig hebben.

 Headings Joomla
Hoe voer je de headings in?
Het handigste doe je dit je bij de artikelen zelf.
1.    Titel: de titel wordt standaard in Joomla als H2 weergegeven. Indien je de titel wilt gebruiken, is het logisch en beter om de titel in te stellen als een H1 in plaats van een H2. De titel is immers de belangrijkste heading van die pagina. In de meeste gevallen kun je in je template de titel standaard op H1 instellen.
Je hoeft echter de titel niet te gebruiken als heading. In dat geval schakel je de weergave van de titel uit en gebruik je de H1 van de editor.
2.    Bovenaan je editor, bij Paragraph kun je de juiste heading selecteren.
3.    Vervolgens kun je die in het tekstveld gebruiken.

Interne links toevoegen

Intern linken is het linken binnen je website van de ene naar de andere pagina. Dit draagt bij aan het gebruikersgemak van je website en het volledig indexeren van al je pagina’s door Google. Tevens kan het bijdragen aan het beter ranken van je website in de zoekresultaten. Daarbij is het belangrijk dat je relevante keywords opneemt in je anchor teksten (anker teksten). De anchor tekst is het stukje tekst wat de link bevat.
Voorbeeld van een nietszeggende anchor tekst: “Lees meer…”.
Voorbeeld van een anchor tekst met relevante keywords: “Webdesign met Joomla”.

Intern linken kun je handmatig middels code doen. Echter, een betere optie is met behulp van de JCE editor.

Link aanmaken in Joomla

Je gaat als volgt te werk.
1. Allereerst selecteer je het stukje tekst dat je wilt omzetten naar een link.
2. Klik je op het kettinkje. Er verschijnt vervolgens een pop-up venster waar je het linkje kunt invoeren en bewerken.

Linken in Joomla pop-up venster

1. URL: als je intern (dus binnen je eigen website) linkt, dan hoef je hier niets in te vullen. Dit doe je pas bij onderdeel 3.
Als je extern (dus naar een andere website) linkt, dan vul je hier de URL in van de pagina waarnaar je wilt linken.
2. Text: hier verschijnt automatisch de tekst die je eerder had geselecteerd.
3. Dit is het gedeelte om intern te linken. Vrijwel altijd klik je eerst op Menu en dan op Main Menu. Je ziet dan de menu items van het hoofdmenu. Door te klikken op een + verschijnen ook de submenu’s. Zoek het menu item waarnaar je wilt linken en klik op dit menu item. Bijvoorbeeld Home of Over ons. Vervolgens vult Joomla automatisch de juiste URL in bij onderdeel URL (zie het rode rondje 1).
4. Target: als je intern linkt hoef je hier niets mee te doen. Als je extern linkt, dan is het verstandig om dit op “Open in new window” te zetten. Dit betekent dat als straks een bezoeker op de link klikt, de externe website in een nieuw tabje of scherm wordt geopend. Daardoor blijft het scherm met je eigen website nog steeds open staan bij de bezoeker.
5. Insert: als je klaar bent klik je op insert. Daarmee wordt alles doorgevoerd. Je moet nog wel het artikel opslaan op de bekende manier.
6. Cancel: daarmee kun je de opdracht annuleren.
7. Door te klikken op het icoontje met het groene + teken kun je linken naar een afbeelding.

Afbeeldingen

Bij afbeeldingen zijn twee dingen van belang.

Afbeeldingen Joomla SEO
1.    De naam van de afbeelding. Bij voorkeur bevat de naam van de afbeelding (in dit geval dus modules.jpg) een of meerdere keywords. Dus in plaats van afbeelding743.jpg, noem je de afbeelding Joomlawebdesign.jpg.
2.    Alternate Text, dit is de zogenaamde alt tag. Ook hier bij voorkeur een korte omschrijving met daarin de relevante keywords. Bijvoorbeeld “Joomla webdesign”. Dit draagt bij aan de vindbaarheid van je website.

Kruimelpad (breadcrum)

Een kruimelpad draagt bij aan het gebruikersgemak van je website en is ook vanuit SEO oogpunt aan te raden. Het geeft Google en bezoekers meer inzicht in de structuur van de website. Daarnaast is het voor bezoekers ook veel duidelijker waar ze zich op dat moment bevinden in de website.

kruimelpad Joomla

Hierboven zie je bij het rode rondje 1 een voorbeeld van een kruimelpad.
In Joomla zit al standaard een kruimelpad-module. Daarmee creëer je gemakkelijk een kruimelpad. Ga naar modulebeheer, klik nieuw en kies voor “Kruimelpad”. Je ziet vervolgens onderstaand plaatje.

Kruimelpad module Joomla

1.    Je zit nu in de module “Kruimelpad”.
2.    Voer een logische titel in. In het algemeen zul je de titel niet tonen, is puur om de module gemakkelijk terug te kunnen vinden.
3.    Toon “U bevindt zich hier”: zet deze op ja. Dit draagt bij aan de usability.
4.    Toon start: zet deze op ja. Daarmee wordt het startpunt, Home, ook in het kruimelpad opgenomen.
5.    Tekst voor de startpagina: een goede optie is “U bent hier: home”.
6.    Toon laatste: zet deze op ja. Ook dit draagt bij aan usability.
7.    Scheidingsteken: het meest gebruikelijke scheidingsteken is “>”.

Sitemap

Sitemaps zijn een methode om Google te informeren over pagina's op je site die Google anders misschien niet zou vinden. Een XML-sitemap, meestal gewoon sitemap genoemd, is een lijst van de pagina's op je website. Als je een sitemap maakt en verzendt, zorg je ervoor dat Google op de hoogte is van alle pagina's op je site, inclusief de URL's die tijdens de normale crawlprocedure van Google niet worden gevonden. Een sitemap helpt Google dus je website beter te indexeren.
Hieronder zie je een voorbeeld van een sitemap.

Sitemap Joomla

Met de extensie OSmap creëer je gemakkelijk een goede sitemap. Deze extensie bestaat uit een component en enkele aanvullende plugins. Meer informatie en de extensie downloaden, ga naar https://www.joomlashack.com/joomla-extensions/osmap/
Nadat je een sitemap hebt gecreëerd, dien je deze nog in te dienen bij Google. Dit doe je in je Google Webmasters Search Console account. Meer informatie hierover vind je hier: http://www.sitesuccess.nl/Blog/google-webmasters-urls-blokkeren-sitemaps . Vergeet niet regelmatig je Sitemap te controleren in Google Search Console.
(Alledia, de makers van OSmap hebben onlangs Xmap overgenomen. Xmap was lange tijd de meest gebruikte extensie voor het creëren van een Sitemap.)

 

Oude URL’s redirecten (verwijzingsbeheer)

Verlopen URL’s leiden tot 404 pagina’s

Oude, foutieve URL’s leiden tot de zogenaamde 404 pagina’s. Je kent ze wel, pagina’s met teksten zoals “Pagina niet gevonden” of “404 pagina”. Het is een goede gewoonte om de belangrijkste 404 pagina’s op te sporen en op te lossen. Dit opsporen kun je gemakkelijk doen met behulp van Google Search Console. Overigens toont Google Search Console niet alleen de 404 pagina’s, maar ook andere type foutieve pagina’s, bijvoorbeeld de 500 pagina’s (meestal door een probleem met de server).
Meer informatie over de verschillende typen fouten en hoe je ze kunt opsporen, vind je in het artikel Google webmasters sitefouten.

 

404 pagina’s in Joomla

In Joomla kun je oude, foutieve URL’s redirecten naar nieuwe URL’s. Je gaat als volgt te werk.

Ga naar “Componenten” en kies voor “Redirects (Verwijzingsbeheer)”. Je ziet vervolgens een overzicht van alle verlopen URL’s die Joomla ontdekt heeft. Dit kan soms een lange lijst zijn met ook de nodige URL’s die er niet echt toe doen. Richt je in 1e instantie op de foutieve URL’s die je bent tegengekomen in Google webmasters en URL’s waarvan je zeker weet dat ze nog geredirect moeten worden.

Joomla verwijzingsbeheer overzicht URLs

1.    Zorg ervoor dat de verwijzingsplugin is ingeschakeld. Dit doe je bij “Pluginbeheer”.
2.    Hier zie je de oude foutieve URL’s. Standaard zet Joomla deze op “Uitgeschakeld”.
3.    Hier zie je de nieuwe URL als je die hebt ingevoerd.
4.    Hier zie je eventueel welke pagina naar de verlopen URL verwijst.

 

Verlopen URL’s redirecten

Om verlopen URL’s te redirecten naar nieuwe URL’s ga je als volgt te werk.

Klik op een verlopen URL en je ziet vervolgens onderstaand scherm.

redirects joomla2019 

1.    Verlopen URL: dit is de verlopen URL die Joomla automatisch heeft ingevuld.
2.    Nieuwe URL: hier vul je de nieuwe URL in.
3.    Status: deze zet je op “Ingeschakeld (enabled)”.
Opslaan & sluiten en vervolgens zie je de nieuwe bestemmings-URL in het overzicht.

Joomla nieuwe URL

Zeker in het begin is het verstandig om de verwijzing nog even te controleren. Typ de oude URL in en kijk of deze inderdaad automatisch wordt doorverwezen naar de nieuwe URL. Voordat je dat doet, wel altijd even de cache van je browser legen.

 

Meer informatie over 404 pagina's

Meer informatie over 404 pagina’s en redirecten vind je in het artikel Hoog ranken in Google, onderdeel “De 404 pagina’s”.

Gestructureerde gegevens & Rich Snippets

Met gestructureerde gegevens (structured data) kun je extra informatie verschaffen aan Google. Tevens worden sommige gestructureerde gegevens opgenomen in de zoekresultaten, bijvoorbeeld het aantal sterren van een product (ratings) of geplande evenementen. Dit zijn de zogenaamde Rich Snippets, zie afbeelding hierboven.
Technische toelichting voor de liefhebbers:
Gestructureerde gegevens breng je aan met behulp van Microdata, RDFa of JSON-LD. Dit zijn opmaaktalen die je toepast bovenop de opmaaktaal HTML. Daarbij maak je gebruik van vocabulaires, schema’s en ontologieën van bijvoorbeeld Schema.org (gebruikt door Google en andere zoekmachines) of OpenGraph protocol (gebruikt door Facebook).
Belang: gestructureerde gegevens hebben nu nog nauwelijks invloed op de rankings, maar wel een positieve invloed op de klikratio (% van de mensen dat klikt op een zoekresultaat). Gezien de energie die Google erin steekt lijkt het aannemelijk dat gestructureerde gegevens steeds belangrijker worden.

Hoe implementeren in Joomla?

Theoretisch kun je het handmatig toevoegen middels codering in de html. Echter dat vraagt veel kennis en tijd. Gelukkig is er een goede en gebruiksvriendelijke extensie: de Google Structured Data tool gemaakt door Tassos Marinos. Voor meer informatie en downloaden, ga naar https://www.tassos.gr/joomla-extensions/google-structured-data-markup  Er is een gratis en een betaalde versie. Op zijn website vind je ook goede helpdocumenten.

 

Tot Slot

Is deze handleiding wat je ervan verwachtte? Lukt het om het ook toe te passen op je eigen website? Lukt het nou niet, mail me dan: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Ik help je graag verder.

Voor nu, veel succes met de vindbaarheid van je website!

 

28
Hoog ranken in Google
Hoe verzamel je recensies voor je lokale Google+ b...

Zoekmachinemarketing Bureau SiteSuccess.nl  | SEO & Internet Marketing

Maurice Lehr  |  Koperslagershoek 18  3981 SB Bunnik  |  T: (030) 260 08 10  |  E: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Privacyverklaring