LOGO SiteSuccess Blue mobiel

header kunst van SEO

SiteSuccess Blog

Hoog ranken in Google

Handleiding Zoekmachine Optimalisatie en SEO-tips

Google Hoog ranken
Een praktische gids vol tips om (zelf) effectief aan de slag te gaan met zoekmachine optimalisatie.

Je wilt met je website hoog ranken in Google, maar hoe doe je dat? Dat kan op twee manieren. Door te adverteren in Google (SEA) of via de gratis organische zoekresultaten (SEO). In dit artikel draait het om de organische zoekresultaten. Hoe kun je die zo beïnvloeden dat je website goed gevonden wordt in Google?

 

Is SEO helemaal nieuw voor jou?

Lees dan het hele artikel van begin tot einde. Ik leer je de grondbeginselen van zoekmachine optimalisatie. Op een toegankelijke manier. Met alleen technische termen wanneer het echt nodig is. Door alle tips consequent toe te passen, zul je zien dat de vindbaarheid van je website sterk verbetert.


Heb je al wat ervaring met SEO?

Mooi! Dan zullen sommige onderdelen bekend voorkomen. Ongetwijfeld zul je ook veel nieuwe dingen tegengekomen. Inclusief praktische toepassingen. Gebruik ze. Het zal de vindbaarheid van je website zeker ten goede komen.

We gaan beginnen…

 

Inhoudsopgave

 

Google: natuurlijke resultaten en advertenties

Zoekresultatenpagina (SERP)

Laten we eerst eens kijken hoe een zoekresultatenpagina is opgebouwd. Deze wordt ook vaak aangeduid met SERP (Search Engine Result Page).

zoekresultaten Google


Je ziet op de afbeelding hierboven dat de zoekresultatenpagina is opgebouwd uit advertenties (bij cijfer 1, in het rode kader bovenaan) en organische resultaten (bij cijfer 2). De advertenties zijn te herkennen aan het groene icoontje "Adv". Advertenties worden ook vaak helemaal onderaan de pagina getoond.
Daarnaast laat Google vaak nog allerlei andere elementen zien op zo'n zoekresultatenpagina. Welke elementen worden getoond is afhankelijk van de zoekopdracht. Voor het gemak laten we die nu even buiten beschouwing.

 

Advertenties in Google (SEA)

De advertenties worden gegenereerd door Google Ads (tot voor kort heetten deze advertenties nog Google AdWords). Dit gebeurt middels een biedingssysteem. Grofweg werkt dit zo: de advertentie van de hoogste kwaliteit en met het hoogste bod komt bovenaan. De rest van de advertenties komt daaronder of in de rechterkolom. Wederom gesorteerd op kwaliteit en hoogte van het bod. Het optimaliseren van Google Ads campagnes wordt ook wel aangeduid met SEA: Search Engine Advertising.

Het grote voordeel van Google Ads is, dat je in korte tijd veel relevante bezoekers naar je website kunt leiden. Het nadeel van Google Ads is dat het relatief duur is en dat je niets opbouwt. Zodra je advertentiebudget op is, stoppen ook de vertoningen van de advertenties. Dit in tegenstelling tot de organische resultaten. Mits je het goed aanpakt, zijn die resultaten wel duurzaam.

 

Heeft Google Ads invloed op de organische resultaten?

Nee, Google Ads en de organische resultaten zijn 2 strikt gescheiden systemen. Google Ads heeft daarmee geen enkele invloed op de organische rankings, althans niet direct. Indirect kan adverteren in Google Ads wel een positief effect hebben op de rankings. Door het adverteren in Google kun je je naamsbekendheid vergroten, wat indirect kan leiden tot hogere rankings. Echter, ik raad je niet aan om Google Ads in te zetten om hoger te ranken in de organische resultaten.

 

Organische resultaten in Google (SEO)

SEO staat voor Search Engine Optimization, ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd. Hierbij gaat het om drie dingen.

  1. Met je belangrijkste keywords (zoekwoorden) hoog ranken in de natuurlijke zoekresultaten.
  2. Het gaat er ook om dat mensen juist op jouw zoekresultaten klikken. En niet op die van je concurrenten.
  3. Eenmaal aangekomen op jouw website, moet je potentiële klant optimaal bediend worden. Ook dat is een onderdeel van zoekmachine optimalisatie.

SEO gaat dus verder dan alleen hoog ranken.

Ranking binnen de zoekresultaten hangt van zeer veel factoren af. In totaal gaat het om meer dan 200 factoren (of, zoals Google ze noemt: signalen). En binnen elke factor zijn er vele variabelen die bovendien voortdurend veranderen. Kortom, zoekmachine optimalisatie is behoorlijk complex.

Kan ik SEO zelf doen?

De wereld van SEO is complex, maar de grondbeginselen zijn redelijk eenvoudig te begrijpen. En juist die grondbeginselen leg ik je in dit artikel uit. Dat is het goede nieuws, maar…

Zoekmachine optimalisatie is niet iets wat je even op een middagje doet. Het vraagt de nodige tijd en inspanningen om de verschillende SEO-elementen echt goed te begrijpen en effectief toe te passen. Daarnaast is het goed om je te realiseren dat SEO een doorlopend proces is. Monitoren, analyseren, evalueren en zaken bijstellen. En waar nodig inspelen op de veranderingen van het algoritme van Google.

Heb je die tijd en affiniteit, lees dan verder. Je zult merken dat SEO een fascinerende wereld is. Met tal van interessante ontwikkelingen. En met vaak verrassend goede resultaten.

Twijfel je of je eigenlijk wel zin en tijd hebt om je te verdiepen in SEO? Of vraag je je af of het niet beter is om dit uit te besteden? Bel of mail me. Geheel vrijblijvend denk ik met je mee en help je de juiste keuze te maken.
Telefoon: (030) 260 08 10. Mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Heb je een webshop? Of een complexe website in een branche met veel concurrentie? Laat dan een SEO-professional met je meedenken en/of je website beoordelen. Ongetwijfeld een waardevolle investering. Uiteraard mag je mij bellen ;-).

Voordat we naar de rankingsfactoren gaan kijken, eerst nog enkele belangrijke aandachtspunten. Dingen die je moet weten om effectief met zoekmachine optimalisatie aan de slag te kunnen gaan.

 

Dit moet je weten voordat je aan de slag gaat

Focus op Google

Google NLAls we het hebben over een hoge ranking in de zoekmachines, dan hebben we het eigenlijk over een hoge ranking in Google. In Nederland wordt voor meer dan 90% van de zoekopdrachten Google gebruikt. Focus daarom op Google. En in het algemeen: wat goed is voor Google is ook goed voor andere zoekmachines zoals Bing.

 

Doel moet altijd de 1e pagina van Google zijn

De 1e pagina van de zoekresultaten krijgt meer dan 95% van de kliks. Met andere woorden: op de resultaten van de overige pagina's (2e, 3e etc) wordt nog nauwelijks geklikt. Daarom is het veel effectiever om met een paar belangrijke keywords op de 1e pagina te staan, dan met heel veel keywords op de 2e of 3e pagina.

 

Wat goed is voor je bezoekers, is ook goed voor Google

Google stelt de gebruikerservaring (UX) centraal. Google zegt bij herhaling:

quoteRUnieke, relevante content is essentieel. Zorg voor een heldere menustructuur en navigatie. Het is belangrijk dat je website gebruiksvriendelijk is en vertrouwen uitstraalt.

Maar wat betekent dat voor jou?
Vraag je niet af “Zou dit goed zijn voor mijn Google rankings?”.
Maar: “Helpt dit mijn bezoekers? Zullen mijn bezoekers dit waarderen?”.

Stel ten alle tijden je bezoekers centraal. Dit zal de beleving en de vindbaarheid van je website zeker ten goede komen.

 

Belangrijkste zoekwoorden bepalen is een must

De 1e stap van de optimalisatie van je website is een keywordsonderzoek. Op welke zoekwoorden wil je gevonden worden? Zoekwoorden kunnen overigens bestaan uit zowel 1 als meerdere zoektermen. Bijvoorbeeld “vliegreis”, “vliegreis Spanje” of “goedkope skivakantie Oostenrijk”.

 

Relevantie, zoekvolume en concurrentie

Bij het keywordsonderzoek gaat het om relevantie, zoekvolume en de concurrentie op jouw zoekwoorden.
Je begint met het maken van een lijst van relevante zoekwoorden. Zo uit je blote hoofd. Woorden die aansluiten bij jouw product of dienst. Denk daarbij zoveel mogelijk vanuit de klant.

Google Autocomplete (Auto Suggest)
Google Autocomplete is een handig hulpmiddel voor het vinden van aanvullende relevante zoekwoorden. Typ een zoekwoord in in Google, en Google vult het automatisch aan met aanverwante zoekwoorden.

Google autosuggest

 

Google Keyword Planner
Vervolgens ga je kijken naar potentieel zoekvolume en concurrentie. Een mooi hulpmiddel daarbij is de Google Keyword Planner (zoekwoordplanner). Deze keyword planner is een onderdeel van Google AdWords. Om die te gebruiken hoef je geen campagne op te starten. Een gratis account aanmaken is voldoende.

keyword planner Google

Met de zoekwoordplanner onderzoek je met welke zoekwoorden je potentiële klanten zoeken. Je gaat dan vooral kijken welke zoekwoorden een hoog zoekvolume hebben. Hoe groter het zoekvolume, des te meer potentiële klanten.

Tevens onderzoek je hoe groot de concurrentie is bij deze zoekwoorden. De zoekwoordplanner geeft geen harde cijfers, maar wel een goede indicatie.

Idealiter focus je je op relevante keywords met een hoog zoekvolume en weinig concurrentie. In de praktijk blijkt dat echter vaak lastig te zijn. Op veel keywords met een hoog zoekvolume is de concurrentie groot. Bereid je dus voor op een behoorlijke puzzel. Maar het is absoluut de moeite waard. Zoekmachine optimalisatie zonder een gedegen keywordsonderzoek is onmogelijk!

 

SEO-tip! Gebruik Google AdWords campagnes voor je keywordonderzoek

Overweeg om tijdelijk een Google AdWords campagne te draaien. De cijfers die je krijgt uit Google AdWords zijn veel nauwkeuriger dan de schattingen uit de zoekwoordplanner. Bovendien kun je gelijk testen of en welke zoekwoorden converteren. Converteren wil zeggen: leiden tot bijvoorbeeld een boeking, inschrijving, downloaden van een pdf of het invullen van een contact- of offerteformulier. Deze waardevolle gegevens kun je dan gebruiken om je keywords nog gerichter te kiezen.
Meer weten, ook over hoe je een Google AdWords campagne kunt opzetten? En hoe je profiteert van € 100 gratis advertentietegoed? Bel of mail me. Telefoon (030) 260 08 10. Mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

Primaire en secundaire keywords

Maak een onderscheid tussen primaire en secundaire keywords. Primaire keywords zijn de belangrijkste zoektermen waarop je gevonden wilt worden, bijvoorbeeld skivakantie. Skivakantie is echter een vrij generiek woord met heel veel concurrentie. Door het te combineren met secundaire keywords, zoals Oostenrijk of goedkoop wordt de kans groter dat je straks gevonden wordt op samengestelde zoekopdrachten, bijvoorbeeld “goedkope skivakantie Oostenrijk”.

Praktisch vertaald doe je dit als volgt. Je maakt een lijst met in de 1e kolom primaire keywords. In de 2e kolom zet je secundaire keywords. Elk primair keyword ga je koppelen aan 1 of 2 secundaire keywords. Keywords die daar het beste bij passen en de meeste potentie hebben.

 

Beschouw iedere pagina van je website als een “landingspagina”

Een landingspagina is een webpagina waarop een bezoeker “landt”. Dat kan bijvoorbeeld vanuit de zoekresultaten van Google of door te klikken op een banner. Kortom, niet alleen de homepage is de landingspagina, maar bijvoorbeeld ook je productenpagina’s of je blogartikelen.  Wil je meer weten over landingspagina’s ga dan naar Hoe ziet de ideale landingspagina eruit?

 

Geef iedere landingspagina unieke, relevante keywords

Bij iedere pagina vraag je je af: “Waar draait het hier om? Welk product of dienst bied ik op deze pagina aan? En welke keywords horen daarbij?"
Zo bepaal je voor iedere pagina van je website de belangrijkste keywords. Zorg ervoor dat er zo min mogelijk overlap is.

Belangrijk!
Keywords koppel je dus altijd aan een bepaalde pagina. Veel mensen denken dat je de keywords overal in de website op iedere pagina moet verwerken. Dat is dus niet zo. Keywords koppel je dus altijd aan een bepaalde pagina. Veel mensen denken dat je de keywords overal in de website op iedere pagina moet verwerken. Dat is dus niet zo. In het algemeen is het aan te raden om slechts 1 of 2 primaire keywords te koppelen aan een pagina. Het aantal secundaire keywords mag best een stuk hoger zijn.

Die keywords ga je vervolgens verwerken binnen de desbetreffende pagina van je website. Hoe je dat doet, lees je straks als we aangekomen zijn bij het gedeelte: "De belangrijkste factoren voor hoge ranking in Google".
En wat nu als je voor belangrijke keywords nog geen relevante pagina hebt? Het antwoord is heel simpel. Creëer zo’n pagina! Doe je dat niet, dan is de kans nihil dat je op die keywords gevonden gaat worden.

 

Opbouw van een zoekresultaat

Standaardonderdelen van een zoekresultaat

Om effectief met de rankingsfactoren aan de slag te gaan, moet je eerst inzicht hebben hoe een zoekresultaat is opgebouwd. Hieronder zie je een voorbeeld.

opbouw van een zoekresultaat

Een zoekresultaat is minimaal opgebouwd uit de volgende onderdelen:

  1. Title tag
  2. URL
  3. Metadescription

Zoals je ziet zijn de woorden die overeenkomen met de zoekopdracht (Vakantie Spanje) vet gemaakt. En daarmee extra opvallend!

 

Maar het kan ook anders: Rich Snippets

Kijk maar eens hier.

Rich snippets recensies

 

auteurs informatie

Bij sommige zoekresultaten zie je de zogenaamde Rich Snippets. Een extra toevoeging aan het zoekresultaat middels een foto, informatie over de auteur of extra informatie in de vorm van recensies. Je kunt je voorstellen dat mensen eerder klikken op een zoekresultaat met een foto of extra informatie, dan op de gewone zoekresultaten. Zoekresultaten verrijkt met Rich Snippets vallen gewoon veel meer op.

Rich Snippets vereisen echter meer kennis van SEO en van HTML en vallen daarom buiten het bestek van dit artikel.

Toch zelf op een relatief eenvoudige manier aan de slag met Rich Snippets? Lees dan het artikel Google webmasters Uiterlijk van Sitesearch. Daar laat ik je zien hoe je met behulp van de Data Highlighter in Google webmasters zelf gestructureerde gegevens kunt toevoegen.

 

Zoekresultaten zijn voor iedereen anders

Realiseer je dat de zoekresultaten tegenwoordig voor iedereen verschillend kunnen zijn. Dit komt vooral door personalisering van de zoekresultaten. Google probeert zoveel mogelijk aan te sluiten op je individuele zoekgedrag en profiel. Daarnaast speelt je locatie een steeds belangrijkere rol, evenals het apparaat waar je mee zoekt. De resultaten op je computer kunnen dus anders zijn dan wanneer je met je mobiel zoekt.

Wil je op een neutrale manier de zoekresultaten bekijken, zonder invloed van personalisering en locatie? Gebruik dan de incognitomodus van je browser.
Ook Google  Search Console geeft je redelijk neutrale informatie over je rankings. Meer weten? Ga naar Google Search Console zoekopdrachten.

 

Belangrijkste factoren voor hoge ranking in Google

Domeinnaam

Keuze domeinnaam

Je domeinnaam heeft geen directe invloed op de rankings. Maar je domeinnaam is wel een visitekaartje en daarmee zeker belangrijk voor je herkenbaarheid en vindbaarheid. Daarom behandel ik hier de belangrijkste aspecten bij de keuze van een domeinnaam.
Waar moet je opletten bij de keuze van een domeinnaam? Kort gezegd, een domeinnaam is bij voorkeur eenvoudig en niet te lang. Kies een domeinnaam die makkelijk te onthouden is en die bij voorkeur geassocieerd wordt met het product of dienst dat je aanbiedt. Een domeinnaam met daarin je bedrijfsnaam is ook een goede keuze. Zorg ervoor dat de domeinnaam niet te lang is, maximaal zo’n 15 karakters.
Een verbindingsstreepje is geen probleem, bijvoorbeeld www.mijn-domein.nl. Gebruik echter nooit het underscore streepje, dus niet www.mijn_domein.nl.


Welke extensie kies je?

De extensie moet aansluiten op je doelgroep. Richt je je op Nederlandse bezoekers kies dan bij voorkeur de .nl extensie. Richt je je op meerdere landen en/of talen, kies dan voor de .com extensie.
Overigens zijn er nog veel meer extensies en het aantal groeit gestaag. Denk bijvoorbeeld aan .amsterdam of .training of .guru. Deze extensies hebben geen specifieke voordelen ten opzichte van de meer gangbare extensies zoals .nl of.com. 


Waar moet je op letten als je een domeinnaam overneemt?

Aan het overnemen van een domeinnaam zitten risico’s. Zo’n domein kan een negatieve historie hebben opgebouwd. Controleer daarom altijd de domeinnaam voor dat je die koopt. Maar hoe doe je dat? De bekende spamfighter en spreekbuis van Google, Matt Cutts, legt het in deze video duidelijk uit.


Leeftijd van het domein en de website

De eerste maanden is het nog heel moeilijk om hoog in de zoekresultaten te komen. Google heeft tijd nodig om de website te vinden, te crawlen en te indexeren. Ook het verzamelen van linkjes naar je website heeft tijd nodig (zie onderdeel "backlinks"). Geduld hebben dus.

 

Goede techniek en toegankelijkheid van je site

Zonder een goede techniek en toegankelijkheid van je website is het onmogelijk om hoog te ranken. Als er in je website onbedoelde obstakels zitten, kan Google niet alle pagina's vinden. En daardoor ook niet (juist) indexeren. Tevens loop je het risico dat Google niet alle informatie kan “uitlezen”. Vermijd bijvoorbeeld flash en frames. Ook met JavaScript kan Google lang niet altijd goed overweg.


Zelf de toegankelijkheid en indexeerbaarheid van je website controleren

Of een website qua techniek en toegankelijkheid goed in elkaar zit, is natuurlijk moeilijk te beoordelen als je zelf weinig technische kennis hebt. Gelukkig zijn daar tools voor. Screaming Frog en de Toolbar van MOZ zijn 2 uitstekende tools. Met deze tools kun je overigens nog veel meer dan alleen de techniek checken. Meer informatie over deze tools vind je in het artikel "SEO tools". 
Hieronder vind je twee tools van Google zelf om de techniek van je website te checken.

URL-inspectietool
De URL-inspectietool is een onderdeel van Google Search Console. Je hebt dus wel een account nodig om gebruik te kunnen maken van deze tool. Met deze tool kun je controleren hoe Google jouw website "ziet", of een bepaalde URL al is geïndexeerd (in de database van Google opgenomen) en of er al dan niet onbedoelde obstakels zijn. Meer info hierover: https://support.google.com/webmasters/answer/9012289?hl=nl
Deze tool vereist wel enige basiskennis van SEO en en kennis van mogelijke indexatieproblemen.


Fetchen als Google
Fetchen als Google is ook een goede manier om te testen hoe Google jouw website “ziet”. Fetchen als Google is een onderdeel van Google Search Console. In het artikel Google Webmasters Search Console: crawlen en sitefouten lees je hoe je dat doet.

 

Sitemap

Zeker bij een website met veel pagina’s is het raadzaam een sitemap op te nemen. Sitemaps zijn een methode om Google te informeren over pagina's op je site die Google anders misschien niet zou vinden. Een XML-sitemap, meestal gewoon sitemap genoemd, is een lijst van de pagina's op je website. Als je een sitemap maakt en verzendt, zorg je ervoor dat Google op de hoogte is van alle pagina's op je site, inclusief de URL's die tijdens de normale crawlprocedure van Google niet worden gevonden. Een sitemap helpt Google dus je website beter te indexeren.

Deze Sitemap moet je vervolgens bij Google webmasters indienen. Hoe je dat doet lees je in Sitemap toevoegen in Google webmasters.

 

Heldere structuur en navigatie.

Heldere structuur en navigatie zijn een vereiste. Ze helpen zowel je bezoekers als Google om je website beter te begrijpen. Let daarbij op de volgende elementen.


Menustructuur: hoofdmenu met submenu’s.

Een goede menustructuur geeft de hiërarchische opbouw van je website weer. Het geeft bezoekers en Google houvast. Denk daar dus goed over na als je met je website aan de slag gaat.

Begin met het hoofdmenu. Je hoofdmenu kun je bijvoorbeeld indelen aan de hand van je hoofdproducten (categorieën) of belangrijkste diensten. Vervolgens voeg je daar de verschillende submenu’s op een logische manier aan toe. Dat kunnen bijvoorbeeld subcategorieën zijn of detailpagina’s van een dienst. Hieronder zie je een voorbeeld van een hoofdmenu met 4 submenu’s.

hoofdmenu met 4 submenus

 

Kruimelpad.

Ook in het kruimelpad dient diezelfde structuur naar voren te komen. Het geeft Google en je bezoekers inzicht in waar ze zich bevinden op de website.

kruimelpad

 

URL’s

Ook in de URL’s dient diezelfde structuur naar voren te komen.

URL met structuur van de website

 

Maak een schets van de structuur van je website

Ik raad je aan om vooraf een schets te maken van de structuur van je website. In Excel of gewoon op papier. Bovenaan zet je de hoofdcategorieën, daaronder de subcategorieën en eventueel daar weer onder de sub-subcategorieën. Meer dan 3 niveaus is in het algemeen niet raadzaam.

 

Gebruiksvriendelijke URL's (SEF URL's)

URL

 Als geheugensteuntje zie je hierboven weer hoe de URL wordt weergegeven in de zoekresultaten.

Gebruiksvriendelijke URL’s worden ook vaak SEF URL’s genoemd. SEF staat voor Search Engine Friendly.

Goede URL’s zijn:

  • logisch
  • leesbaar (dus geen code)
  • herkenbaar (ze hebben met je product of dienst te maken)
  • visualiseren de websitestructuur

Voorbeeld
Slecht
: www.mijndomein.nl/index.php?option=com_component&e9472a
Goed:
www.mijndomein.nl/produkten/tafels/houten-tafels

Title tags (page titles)

title tag

Je ziet hierboven nogmaals hoe de title tag wordt weergegeven in de zoekresultaten. De title tag wordt ook wel page title genoemd.
Title tags zijn een belangrijke factor om de ranking per keyword te beïnvloeden. Google hecht veel waarde aan de tekst in de title tag. Enkele tips:

  • Geef iedere pagina een unieke en relevante title tag mee.
  • Uiteraard verwerk je de keywords in de title tag.
  • Zorg ervoor dat de title tag altijd begint met het belangrijkste keyword.
  • De title tag mag maximaal 60 karakters bevatten. Meer karakters worden niet getoond in de zoekresultaten.

Is het verstandig om de naam van je bedrijf op te nemen in de title tag?
In het algemeen niet. Als het goed is word je toch wel goed gevonden op de naam van je bedrijf of de naam van je website. Kortom, die hebben geen ondersteuning nodig. Gebruik de ruimte liever voor je keywords.
Uitzondering kan de contactpagina van je website zijn. Daar is het logisch om je bedrijfsnaam wel in de title tag te zetten. En in dat geval in de metadescription adres, telefoon en e-mailadres.

Soms weet Google het beter
Overigens neemt Google niet altijd de door jou ingegeven title tags over. Als Google denkt dat een andere invulling van de title tag beter is voor de zoeker, zal Google de title tag zelf invullen. Dit geldt ook voor het volgende onderdeel, de metadescription. Ook daar wijkt Google nog wel eens af van wat je hebt ingegeven.

 

Metadescriptions

metadescription

Je ziet hierboven nogmaals de metadescription zoals die wordt weergegeven in de zoekresultaten.
De metadescription fungeert als een soort mini-advertentie. De metadescription heeft geen invloed op de ranking, maar wel op de klikratio (% van de mensen dat klikt op een zoekresultaat). Zorg daarom voor een heldere omschrijving met een duidelijke call-to-action. Bijvoorbeeld: Ga nu naar de website OF Profiteer nu van 25% korting.
Hoewel minder belangrijk als bij de title tag, is het wel verstandig om je belangrijkste keyword in de metadescription op te nemen.
De metadescription mag maximaal 160 karakters bevatten. Meer wordt niet getoond.

 

Duidelijke koppen en subkoppen (headings)

Maak gebruik van duidelijke koppen en subkoppen. Deze worden headings genoemd.
Je doet dit door gebruik te maken van de zogenaamde H tags (H1, H2 en H3). In de headings verwerk je de belangrijkste keywords van die pagina.

Headings geven structuur aan de pagina

Het juist gebruik van headings geeft ook structuur aan een pagina. Je ziet immers heel gemakkelijk hoe een pagina is opgebouwd en ingedeeld.
Je gebruikt de headings op de volgende manier.

  • De H1 is de belangrijkste heading en meestal ook de titel van de pagina. Bij voorkeur gebruik je die 1 of maximaal 2 keer per pagina.
  • De H2 is de op een na belangrijkste heading en kun je beschouwen als een subheading van de H1. De H2 mag je gerust meerdere keren gebruiken op een pagina.
  • De H3 kun je eventueel nog gebruiken als een subheading van H2.
  • De H4, H5 en H6 zul je in de praktijk nauwelijks nodig hebben.


Content (tekst, plaatjes, video’s, podcasts)

Onder content verstaan we teksten, afbeeldingen, video’s en podcast. Uiteindelijk draait het om je content. Zonder goede content is het vrijwel onmogelijk om hoog te ranken in Google. Je content moet uniek, relevant en interessant zijn.

 

Tips voor zoekmachinevriendelijke teksten

  • Maak gebruik van koppen en subkoppen zoals ik je in de vorige paragraaf heb laten gezien. Goede koppen en subkoppen hebben nog een voordeel . Het maakt je teksten scannenable. Online hebben mensen de neiging om teksten te scannen in plaats van echt te lezen. Door het optimaal gebruik van koppen en subkoppen help je je lezers daarbij.
  • Verwerk de belangrijkste zoekwoorden op een natuurlijke manier in je webteksten. Houd je niet teveel bezig met zaken zoals “keyword density” (het ideale percentage dat een keyword voorkomt in de teksten). Houd je teksten leesbaar en natuurlijk.
  • Laat de keywords zeker terugkomen in de 1e alinea(s).
  • Maak de keywords een aantal keren vet (bold of strong) om ze nog wat meer te benadrukken.
  • Lange teksten scoren in het algemeen beter dan korte teksten. Streef, zeker bij onderwerpen met veel concurrentie, naar teksten met minimaal 1500 woorden. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een onderwerp van meerdere kanten te belichten en/of verder uit te diepen. Belangrijke voorwaarde daarbij is dat de tekst nog steeds interessant en relevant is voor je bezoekers. Uiteindelijk is kwaliteit altijd belangrijker dan kwantiteit!


Google kijkt naar de hele context

Google kijk steeds meer naar de hele context van je artikel. Daardoor kan Google beter afleiden waar het precies om draait. Gebruik daarom ook synoniemen van je keywords en andere relevante termen die bij je onderwerp horen.
Maar hoe achterhaal je die termen? Zo dus.

gerelateerde zoekwoorden

Bij veel zoekopdrachten toont Google een aantal gerelateerde zoekopdrachten. Zitten er zoekopdrachten tussen die aansluiten op jouw onderwerp? Verwerk ze dan in je tekst.


Prachtige tool voor extra inspiratie

Wil je een onderwerp verder uitdiepen, maar weet je niet precies hoe? Gebruik dan deze tool: https://answerthepublic.com/ 
Je vult een zoekterm in, bijvoorbeeld SEO. Vervolgens krijg je een overzicht van alle mogelijke vragen rondom dit onderwerp. Dit zijn vragen die mensen in het verleden als zoekopdracht hebben ingegeven in Google. Zeer waardevolle informatie dus! 
Kies die vragen uit die je het meest relevant en interessant vindt voor jouw artikel. Persoonlijk vind ik dit een prachtige tool! 

De vragen worden op verschillende manieren gepresenteerd: als lijstje met vragen of als visualisatie. Hieronder zie je een voorbeeld van zo'n visualisatie, in dit geval gebaseerd op de zoekterm SEO.

answerthepublic

 

Vermijd duplicate content

Duplicate content zijn pagina’s met vrijwel identieke informatie, die via verschillende URL’s te benaderen zijn. Duplicate content heeft een negatieve invloed op je rankings.

Duplicate content buiten je eigen website
Deze vorm van duplicate content ontstaat bijvoorbeeld als je een tekst kopieert van een andere website. Google beschouwd de URL die als 1e is geïndexeerd, als de bron-URL. De inhoud van de andere URL (in dit geval dus jouw URL) wordt dan als duplicate content beschouwd. De boodschap is helder. Kopieer nooit zomaar teksten van andere websites.

Duplicate content binnen je eigen website
Duplicate content binnen een en dezelfde website komt nogal eens voor. Bijvoorbeeld een gewone pagina en een printversie.
Duplicate content heeft een negatieve invloed op je rankings. Ook als het om content binnen je eigen website gaat. Waarom? Kort gezegd komt het erop neer, dat je de “kracht” van een pagina (bijvoorbeeld 10) gaat verdelen over 2 pagina’s (allebei de helft, dus 5). Daarom is het devies: opsporen en oplossen.


Duplicate content opsporen

Via Google webmasters kun je gemakkelijk duplicate content binnen je eigen website opsporen. Wil je weten hoe? Lees dan Google webmasters: uiterlijk van site search, onderdeel HTML verbeteringen.

Duplicate content oplossen

Het oplossen van duplicate content is een stuk lastiger en technischer. Er zijn verschillende methodes voor. Om een indruk te geven, bijvoorbeeld: canonical tags toevoegen; URL’s redirecten; pagina’s de rel=”noindex” tag meegeven; parameters uitsluiten of zelfs pagina’s verwijderen uit de index van Google. Welke methode je moet gebruiken verschilt per website en situatie. Hierbij heb je dus de hulp van een SEO-professional nodig. Als je er zelf mee aan de slag gaat zonder precies te weten wat je doet, loop je het risico dat het juist averechts uitpakt.


Als je niet weet hoe je duplicate content moet oplossen

Heb je een duplicate content probleem en je weet niet hoe je het moet oplossen? Geef dan in een reactie op dit artikel aan om welke URL’s het gaat. Dan help ik je.

 

Afbeeldingen

Bij afbeeldingen moet je op de volgende twee dingen letten.

Naam van de afbeelding
Bij voorkeur bevat de naam van de afbeelding een of meerdere keywords. Dus in plaats van afbeelding743.jpg, noem je de afbeelding Joomlawebdesign.jpg.

Gebruik de alt tag
Google kan de plaatjes niet lezen. Door het toevoegen van een alt tag help je Google te begrijpen waar het plaatje over gaat. Ook in de alt tag verwerk je de relevante keywords. Bijvoorbeeld “Joomla webdesign”.

Daarmee kunnen ook de afbeeldingen bijdragen aan de vindbaarheid van je website.

 

Links naar je website (backlinks)

Backlinks zijn zeer belangrijk voor het hoger positioneren van je website in de zoekresultaten. Belangrijk daarbij is, dat het gaat om links van betrouwbare, relevante websites. En kwaliteit boven kwantiteit. Het proces van linkbuilding moet zeer zorgvuldig gebeuren. Zomaar lukraak linkjes vergaren kan zelfs een negatief effect op de positie van je website in de zoekresultaten hebben.

 

Welke factoren zijn belangrijk bij linkjes naar je website?

Linkt vanaf een betrouwbare website met veel autoriteit
Bij voorkeur is het linkje afkomstig van een betrouwbare website met veel autoriteit. Bijvoorbeeld van een universiteit of van een toonaangevende website in je eigen branche.

Linkt vanaf een pagina met een hoge PageRank
Het linkje is afkomstig van een website/pagina met een hoge PageRank. De PageRank zegt iets over de mate van populariteit van een webpagina, op basis van inkomende linkjes. Eenvoudig gezegd werkt het zo. Iedere linkje geldt als een stem. Hoe meer stemmen (linkjes) een website krijgt, des te hoger is de PageRank. Stemmen van een website met veel autoriteit tellen zwaarder mee dan een stem van de website van je neefje.

Op grond van bovenstaande telling, kent Google aan iedere pagina op het web een PageRank toe. Hoe hoger de PageRank van de pagina, des te groter is de waarde van een linkje vanaf die pagina. Google publiceert helaas de waardes van de PageRank niet meer. Een redelijk alternatief zijn de waardes die MOZ berekent, de zogenaamde MOZ rank. MOZ berekent de waarde voor de hele website (DA) en per pagina (PA). Voor meer informatie ga naar https://moz.com/learn/seo/domain-authority

Linkt vanaf een relevante website/pagina
Bij voorkeur is het linkje afkomstig van een relevante website/pagina. Deze website of pagina heeft duidelijke raakvlakken met het onderwerp van jouw website. Voorbeeld: stel je hebt een website over skivakanties in Frankrijk. Een linkje vanaf het Frans Verkeersbureau heeft dan veel meer waarde dan een linkje van een website over computers.

Anchor tekst bevat relevante keywords
Bij voorkeur bevat de anchor tekst (anker tekst) relevante keywords. De anchor tekst is het stukje tekst wat de link bevat.
Voorbeeld van een nietszeggende anchor tekst: “Lees meer…”.
Voorbeeld van een anchor tekst met relevante keywords: “Webdesign met Joomla”.
Overigens heb je in het algemeen niet zoveel invloed op de anchor tekst. Je moet het doen met wat de webmaster je geeft.

De link bevat geen rel=“nofollow”
Soms bevat een link de zogenaamde attribuut rel=”nofollow”. Dit heeft als consequentie dat de waarde van de link zeer gering is. Google telt dit soort linkjes niet of nauwelijks mee. Links zonder attribuut of de attribuut rel=”follow” hebben veel meer waarde.
Hoe kun je controleren of een link de attribuut rel=”nofollow” bevat? Dat kan bijvoorbeeld middels de de add-on van Firefox: SEO for Firefox. In het artikel Handige SEO-tools lees je hier meer over.

Het gaat NIET om een betaalde link
Het kopen van links voor je SEO druist in tegen de richtlijnen van Google. Dus nooit doen. Als je toch linkjes op een website koopt, bijvoorbeeld omdat je wil adverteren, dient die altijd de attribuut rel=”nofollow” te bevatten.

Hoe krijg je linkjes naar je website?

Linkjes naar je website krijg je niet zomaar. Je moet er om vragen, of veel beter nog, je moet ze verdienen. Ik laat je een paar manieren zien hoe je linkjes kunt vergaren.

Linkjes van vrienden en kennissen
Vraag om te beginnen mensen in je omgeving om een linkje te plaatsen naar je website. De waarde van deze linkjes is het algemeen laag, maar als start is het prima.

Bedrijvengidsen en startpagina’s
Meld je aan bij bedrijvengidsen (bijvoorbeeld www.allebedrijveninzeist.nl) en startpagina-achtige websites (bijvoorbeeld www.vakanties.startpagina.nl). Bedrijvengidsen zijn vooral goed voor je lokale vindbaarheid. Voor de rest hebben linkjes van dit soort websites niet al te veel waarde.

Linkjes in de profielen van je social media
Plaats een linkje in de profielen van je social media, bijvoorbeeld Facebook en Instagram. Aangezien tegenwoordig veel linkjes vanuit social media nofollow zijn, is ook hier de waarde relatief gering.

Bij relevante websites vragen om een linkje
Ga op zoek naar websites die raakvlakken hebben met jouw website. Zie je een geschikte website, kijk dan of zo’n website linkjes heeft opgenomen van je concurrenten. Zo ja, vraag de webmaster of hij ook een linkje naar jouw website wil plaatsen. Op zich een prima methode, maar de praktijk wijst uit dat slechts 1 op de 5 à 10 verzoeken gehonoreerd wordt.
Overigens kun je websites ook benaderen en vragen in welke onderwerpen ze geïnteresseerd zijn. Vervolgens kun je een artikel schrijven dat daar op aansluit. Dit gaat al duidelijk meer in de richting van het echt verdienen van linkjes.

Linkjes verdienen!
Links verdienen! Verreweg de beste methode, maar ook de moeilijkste. Schrijf of maak content dat zo waardevol is dat websites “spontaan” gaan linken. Diepgravende artikelen, prachtige infographics, originele video’s zijn voorbeelden van content die links kunnen verdienen. Creëer orginele en waardevolle content, verspreid die via de social media en je zult merken dat geleidelijk aan websites naar je content gaan linken. Spreekt dit je aan? Wees er dan wel op voorbereid dat het de nodige inspanningen en tijd kost. Tijd om de content te creëren, tijd om de content te (blijven) delen en een naam op te bouwen binnen je branche of vakgebied.

 

Hoe weet je welke backlinks je website al heeft?

Dat kun je bekijken in je Google Search Console account. In het artikel Google webmasters backlinks en interne links leg ik je uit waar je dat ziet.

 

Hoe vind je relevante websites?

Begin met een zoekopdracht in Google. Voer een paar belangrijke keywords in en kijk welke websites op de 1e of 2e pagina staan. Bekijk en beoordeel vervolgens of er websites tussen zitten die interessant voor je zijn.

Maak gebruik van speciale linkbuilding programma’s
Met behulp van zo’n programma kun je gemakkelijk interessante websites opsporen. Door het zoeken op keywords of door het achterhalen op welke websites je concurrenten een linkje hebben. Tevens kun je het hele proces van linkbuilding in zo’n programma ook goed managen. Zeker als je er serieus mee aan de slag gaat, is dat een vereiste. Wanneer heb je welke website benaderd? Van welke websites heb je nog geen reactie gehad? Dat soort zaken kun je natuurlijk in Excel bijhouden, maar met zo’n programma gaat dat veel makkelijker.

Er zijn diverse goede linkbuilding programma’s op de markt. Meestal betaald, maar met de mogelijkheid om het een maand gratis te proberen. Ik noem er hier twee.
SEOprofiler.com: zeer laagdrempelig; veel aanvullende informatie over SEO; gebruiksvriendelijk.
MOZ.com: geavanceerder; legio mogelijkheden; absoluut topprogramma.


Linkbuilding uitbesteden?

Linkbuilding is een tijdrovend proces. Daarom schiet linkbuilding er bij veel bedrijven nog wel eens bij in. Het uitbesteden van linkbuilding kan dan een goede optie zijn.
Om de kosten voor de opdrachtgever te drukken, werk ik zelf meestal samen met studenten. Studenten die ik eerst helemaal inwerk in het proces van linkbuilding. Zij doen het bulkwerk, zoals de 1e screening van de lijst met potentiële websites. Ik controleer hun werkzaamheden en stuur waar nodig bij. Tevens ben ik eindverantwoordelijke en het aanspreekpunt voor de klant. Deze combinatie blijkt in de praktijk goed te werken. Goede resultaten tegen een redelijke prijs.
Geïnteresseerd? Bel 030 260 08 10 of mail mij Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Kunnen we samen kijken of uitbesteden een goede optie is.


Interne links

Intern linken is het linken binnen je website van de ene naar de andere pagina. Dit draagt bij aan het gebruikersgemak van je website en het volledig indexeren van al je pagina’s door Google. Tevens kan het bijdragen aan het beter ranken van je website in de zoekresultaten. Je geeft als het ware "waarde" door van de ene pagina naar de andere pagina.
Het is het belangrijk dat je relevante keywords opneemt in je anchor teksten. Bij backlinks heb je nauwelijks invloed op de anchor teksten. Bij het intern linken heb je natuurlijk wel alle vrijheid om de juiste keywords op te nemen in je anchor teksten.


Voorkeursdomein: met www of juist zonder www

Maak een keuze of je website met www of juist zonder www getoond moet worden. Hiermee voorkom je dat Google je website ziet als 2 identieke websites naast elkaar, met allebei dezelfde content. En zoals we al eerder zagen, duplicate content is zeer nadelig voor je vindbaarheid.

Je kunt je voorkeursdomein op twee manieren instellen. Ik adviseer je om beide manieren te gebruiken.


Instellen in het .htaccess bestand middels een  301-redirect

Ja helaas, nu wordt het toch nog even echt technisch… Kun je het niet meer volgen? Kopieer en plak dan onderstaand stukje in een mailtje en stuur het naar je webbouwer. Hij weet er (hopelijk) wel raad mee.

Daar gaan we…

Ga naar het .htaccess bestand in de root van je domein en voeg enkele regels code toe. Vergeet niet “mijndomein.nl” te vervangen door je eigen domein.

Met www
Als je wilt dat je website altijd wordt getoond mèt www (http://www.mijndomein.nl), plak dan de volgende code:

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} !^www\.mijndomein\.com [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://www.mijndomein.com/$1 [R=301,L]

Zonder www
Als je wilt dat je website altijd wordt getoond zonder www (http://mijndomein.nl), plak dan de volgende code:

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} !^mijndomein\.com$ [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://mijndomein.com/$1 [R=301,L]

 

Instellen in Google Search Console

In Google Search Console kun je ook instellen wat je voorkeursdomein is. Dit doe je bij de instellingen. Meer hierover lees je in Google webmasters instellingen (onderdeel site-instellingen).


Snelheid van je website

De snelheid van je website (pagespeed) heeft natuurlijk direct invloed op de gebruikerservaring van je bezoekers. Ook voor Google is de snelheid van je website een factor om rekening mee te houden. Idealiter wordt een pagina binnen 1 à 2 seconden geladen. Duurt het langer dan 4 seconden, dan loop je de kans dat mensen voortijdig afhaken. Kortom, met een snelle website doe je je bezoekers een groot plezier.

Pagespeed hangt van veel factoren af, veelal technisch van aard. Denk bijvoorbeeld aan de manier van caching, comprimeren van bestanden, optimaliseren van afbeeldingen en minimaliseren van JavaScript en css. Merk je dat je website te traag is, bespreek het met je webbouwer.

Daarnaast kan het overstappen naar een andere webhost een groot verschil maken. Ik heb dit zelf onlangs weer aan den lijve ondervonden. Ik had zo ongeveer alles geprobeerd om mijn website sneller te maken, maar het hielp allemaal nauwelijks. Totdat ik overstapte van Webreus naar Siteground. Een groot verschil! Eerlijkheidshalve dient gezegd te worden dat ik bij Siteground wel meer betaal. Maar dat is het me zeker waard.

 

Pagespeed testen en verbeteren

Wil je de snelheid van je website testen en verbeteren? Gebruik dan deze tools. Deze tools geven je inzicht en mogelijke verbeterpunten voor de snelheid van je website.

PageSpeed Insights
Dit is een gratis programma van Google. Ga naar PageSpeed Insights en vul de URL van je pagina in. Vervolgens krijg je een overzicht met verbeterpunten. Groen is goed, oranje zijn suggesties en rood moet verbeterd worden. Streef naar een score van 80 of hoger. Uiteraard bespreek je dit met je webbouwer.

page speed insights

 

Gtmetrix
Gtmetrix is een heel handig programmaatje. Ga naar Gtmetrix en vul de URL van je pagina in. Vervolgens krijg je een overzicht met verbeterpunten. Ook hier is groen goed, oranje zijn suggesties en rood moet verbeterd worden. De resultaten worden opgesplitst in Page Speed grade en Yslow grade. Beiden geven een goed beeld van de status van de snelheid van je website.
De kans is natuurlijk groot dat veel dingen je weinig zullen zeggen. Je ziet immers voornamelijk technische aspecten. Het mooie van dit programma is, is dat je een PDF kunt downloaden (zie hieronder bij de rode pijl). Daarin worden alle aspecten uitvoerig uit de doeken gedaan. Dit PDF kun je zo naar je host of je webbouwer sturen. Streef ook hier naar een score van 80 of hoger.

gtmetrix

 

 

De 404 pagina’s

Je kent ze wel, je bent op zoek naar een pagina en ineens krijg je dit in beeld. :-(

404 pagina slecht voorbeeld

 

Een 404 pagina dus. Oftewel “Page not found “/”Pagina niet gevonden”. Tja… en nauwelijks aanknopingspunten om de juiste pagina te vinden… dat kan beter…

De 404 pagina’s zijn nu eenmaal een onlosmakelijk onderdeel van het internet. Ze kunnen op allerlei manieren ontstaan: pagina’s verdwijnen, mensen typen het verkeerde webadres in of je CMS genereert onbedoeld foutieve links. 404 pagina’s zijn als rankingsfactor niet zo belangrijk, tenzij ze in hele grote getalen voorkomen binnen je website. Maar een goede afhandeling van je 404 pagina’s draagt wel sterk bij aan de gebruiksvriendelijkheid van je website.

 

Zorg voor een gebruiksvriendelijke 404 pagina

Laat je bezoeker duidelijk zien dat het om een 404 pagina gaat. En geef je bezoeker een aantal mogelijkheden om alsnog de juiste pagina te vinden. Hieronder zie je een voorbeeld van zo’n gebruiksvriendelijke 404 pagina. Zo zorg je ervoor dat je bezoekers niet snel wegklikken naar een andere website.

404 pagina goed voorbeeld

 

Spoor je 404 pagina’s op

Het is een goede gewoonte om de belangrijkste 404 pagina’s op te sporen en op te lossen. Dit opsporen kun je gemakkelijk doen met een programma zoals Screaming Frog of met behulp van Google Search Console. Overigens toont Google Search Console niet alleen de 404 pagina’s, maar ook andere type foutieve pagina’s, bijvoorbeeld de 500 pagina’s (meestal door een probleem met de server).
Meer informatie over de verschillende typen fouten en hoe je ze kunt opsporen, vind je in het artikel Google webmasters sitefouten.


Redirect oude URL’s naar nieuwe URL’s

Alle 404 pagina’s oplossen is onmogelijk en ook niet nodig. Probeer wel de belangrijkste 404 pagina’s te repareren. Dat zijn in het algemeen pagina’s die een nieuwe URL hebben gekregen. Bijvoorbeeld omdat je de structuur van je website hebt aangepast. Die oude URL’s ga je doorverwijzen naar nieuwe URL’s.

Het redirecten (verwijzen) van de oude URL naar de nieuwe URL doe je door middel van een 301-redirect. Daarmee wordt een bezoeker automatisch doorgestuurd naar de nieuwe URL. Tevens vertel je de zoekmachines dat de oude URL permanent is verplaatst naar de nieuwe URL. Dit heeft als voordeel, dat een heel groot gedeelte van de waarde (PageRank) van de oude URL wordt doorgegeven aan de nieuwe URL.


De invloed van social media

Binnen de SEO-wereld zijn er tal van interessante discussies over de invloed van social media zoals Facebook en Instagram op SEO. Het gaat dan met name over de sociale signalen, zoals tweets, likes, shares en plussen.


Hebben sociale signalen invloed op de zoekresultaten?

Niemand die het zeker weet, hoogstens enkele mensen bij Google.

Persoonlijk vind ik het meest plausibele antwoord: ja, maar niet in de traditionele zin.
Het lijkt er zeer sterk op dat sociale signalen (nog) geen deel uitmaken van het zoekalgoritme van Google. Maar tegelijkertijd hebben sociale signalen wel een indirecte invloed op de rankings. Likes, tweets en shares leiden er wel toe dat je content gedeeld en verspreid wordt onder steeds meer mensen. En dat dat uiteindelijk ook leidt tot meer backlinks. En zoals je inmiddels weet, zijn backlinks erg belangrijk voor je vindbaarheid. En daarmee is -even kort door de bocht- het cirkeltje rond.

Dit verhaal sluit weer aan wat we eerder zagen. Het creëren van goede unieke content draagt sterk bij aan je rankings.

Al met al kun je rustig stellen dat social media een positieve bijdrage kunnen leveren aan je positie in de zoekresultaten.

Verder lezen over de invloed van social media op SEO? Ga dan naar Social signals and SEO.  Een zeer lezenswaardig artikel.

 

Google Mijn Bedrijf account 

Wil je lokaal goed gevonden worden? Maak dan sowieso een Google Mijn Bedrijf account aan. In het artikel Goed gevonden worden bij lokale zoekopdrachten vind je een compleet stappenplan.

 

Tot slot nog een relativerende uitspraak van over de invloed van sociale signalen op de zoekresultaten:

quoteRIf social signals were a strong ranking factor, then the SERPs would be dominated by kittens and videos of people doing stupid things.

Het is maar dat je het weet ;-)


Help! Waar kan ik alles aanpassen? Hopelijk in je CMS!

Je hebt inmiddels een goed beeld gekregen wat er allemaal bij komt kijken om je website hoog te laten ranken in Google. Je weet nu ook wat de belangrijkste rankingsfactoren zijn. Maar misschien vraag je je af: “Waar kan ik dat allemaal aanpassen? Of moet ik dat allemaal aan mijn webbouwer vragen?” Hopelijk niet. Hopelijk heeft jouw website een goed CMS.

Een CMS is een Content Management Systeem. En in goed CMS kun je heel veel dingen zelf aanpassen. Zonder technische kennis. Je kunt het vergelijken met werken in Word.
Bekende voorbeelden van goede websitesoftware inclusief CMS zijn: WordPress, Joomla en Drupal. Maar er zijn er nog veel meer.

NB Er zijn tegenwoordig veel gratis programma's op de markt waarmee je heel eenvoudig zelf een website in elkaar knutselt. Vooral hosting bedrijven bieden dit soort software aan. Echter, dit soort programma's hebben vrijwel altijd de nodige beperkingen. Zeker op het gebied van SEO. Wil je dat je website straks goed gevonden wordt in Google? Verdiep je dan vooraf goed in de mogelijkheden en onmogelijkheden van het programma wat je op het oog hebt.


Heb je een website met CMS?

Vraag aan je webbouwer of hij je uitlegt waar je de verschillende SEO-elementen in je CMS kunt invoeren.

Heb je een WordPress website? Maak dan gebruik van de plug-in van Yoast. Zeer uitgebreid en gebruiksvriendelijk. 

Heb je een Joomla website? Dan is het helemaal makkelijk. Ga naar Handleiding SEO voor Joomla. Daar leg ik precies uit waar je de verschillende SEO-elementen in Joomla kunt invoeren.

 

Heb je een website zonder CMS?

Heeft jouw website geen CMS? Natuurlijk kun je dan alles aan je webbouwer doorgeven, zodat hij het invoert. Echter in de praktijk blijkt dat zelden echt goed te werken. De drempel om dingen aan te passen is veel groter. Of het is technisch toch niet mogelijk.
Kortom, overweeg of het niet verstandig is om een nieuwe website te laten bouwen inclusief CMS.


Moet ik dit echt allemaal doen?

Misschien denk je wel:

quoteRMoet ik dit echt allemaal doen? Kan het niet gemakkelijker? En laatst werd ik gebeld door een bureau die mij voor een paar tientjes in de maand op nummer 1 in Google kan krijgen. Dat is toch veel slimmer?


Op nummer 1 in Google
Op nummer 1 in Google komen is geen kunst. Kopieer maar eens een stukje tekst van je website en plak het in Google. Je zult zien dat je bovenaan staat. Ook met de naam van je website zul je hoog in Google staan.


Hoge posities, ook voor de lange termijn

Waar het om gaat, is dat je met je belangrijke keywords bovenaan komt te staan. En liefst voor een langere periode. Binnen de SEO-wereld zijn er de nodige bedrijven die met allerlei trucjes proberen om Google te slim af te zijn. Bijvoorbeeld door het massaal aankopen van linkjes. Trap daar echter niet in. Vroeg of laat komt Google daar achter. En dan loop je de kans dat je helemaal uit de zoekresultaten verdwijnt.
Je hoeft niet het braafste jongetje van de klas te zijn, maar houd je aan de richtlijnen van Google. De adviezen in dit artikel voldoen allemaal aan deze richtlijnen. Ik doe geen concessies aan kwaliteit en duurzaamheid. Door mijn adviezen op te volgen, werk je aan hogere posities in Google, ook voor de lange termijn.


Nog meer praktische SEO-tips

We hebben nu gezien wat de belangrijkste factoren zijn voor het hoog ranken in Google. Tot slot geef ik je nog een aantal praktische SEO-tips.

  1. Maak een Google Analytics account aan. Dit geeft je veel inzicht in waar je bezoekers vandaan komen en wat je bezoekers doen op je website. Verdiep je ook in Google Analytics. Alleen met een goede basiskennis profiteer je echt van dit programma.
  2. Maak een Google Search Console account aan. Dit is een gratis programma van Google. Het biedt een schat aan informatie over je website. Het programma is een absolute must als je serieus met SEO aan de slag gaat. Ga naar Handleiding Google Webmasters Search Console. Daar leg ik je stap voor stap uit hoe je dit programma moet gebruiken en waarom het zo waardevol is. 
  3. SEO-tools geven je veel inzicht en kunnen je helpen om beter te ranken. SEO-tools zijn er in vele soorten en maten. De beste heb ik voor je uitgezocht. Wil je weten welke dat zijn, ga dan naar Handige SEO-tools.
  4. Je hebt nu heel veel informatie. Wat ga je daar nu mee doen? Kennis is een mooi begin, maar uiteindelijk gaat het erom wat je er mee doet. Ga echt aan de slag met de dingen die ik hier beschreven heb. Plan minimaal een paar uur per week in om met de SEO van je website bezig te zijn. En dat gedurende een aantal maanden. Langere tijd er consequent mee bezig zijn leidt tot de beste resultaten.
  5. Zie je resultaten? En begin je er steeds meer gevoel bij te krijgen? Dan wordt het wellicht tijd om je verder te verdiepen in SEO. Vrijwel ieder onderwerp kan nog eindeloos worden uitgediept. De vraag is alleen of je website daar echt beter van wordt. Als onervaren SEO’er is dat lastig te beoordelen. Dit kan dan ook een goed moment zijn om een ervaren SEO professional in te schakelen. Sowieso goed als je budget dit toelaat. Een goede SEO professional kan je behoeden voor beginnersfouten. Ervoor zorgen dat je veel minder “leergeld” betaalt.
  6. Een volgende stap kan ook zijn dat je nieuwe SEO zaken gaat oppakken. Bijvoorbeeld semantische markup (via microdata of microformats) implementeren. Onderwerpen genoeg. Onderaan dit artikel vind je mijn belangrijkste bronnen. Bronnen die voor mij een inspiratie waren om me verder te verdiepen in SEO. Er zal ongetwijfeld een website of boek tussen zitten wat ook jou aanspreekt.

 

Inspiratiebronnen en verder verdiepen

Hieronder vind je een kleine selectie van de bronnen die ik gebruikt heb voor het schrijven van dit artikel. Bronnen die mij inspireerden en nog steeds inspireren! Boeken en websites vol artikelen geschreven door toonaangevende SEO-professionals, die de materie op een heldere en leesbare manier uiteenzetten.
Wil je je verder verdiepen in de wereld van SEO? Ik kan je onderstaande bronnen van harte aanbevelen!

(Ongetwijfeld ontbreken er nog belangrijke bronnen in onderstaande lijst. Het is echter niet mijn doel een volledige en uitputtende lijst samen te stellen, maar slechts een kleine handreiking.)

Boeken

  • SEO voor webprofessionals | Alain Sadon
  • The art of SEO | Eric Enge, Stephan Spencer, Rand Fishkin, Jessie Stricchiola
  • Handboek SEO | Erik-Jan BultHuis e.a.
  • Outsmarting Google | Evan Bailyn & Bradley Bailyn

Websites

  • http://moz.com/
  • http://searchengineland.com/
  • http://www.blindfiveyearold.com/
  • http://www.plusyourbusiness.com/blog/
  • https://www.seroundtable.com/
  • http://searchenginewatch.com/
  • http://googlewebmastercentral.blogspot.nl/
  • https://static.googleusercontent.com/webmasters/
  • https://www.stonetemple.com/
  • https://www.mattcutts.com/blog/
  • http://www.traffic-builders.com/blog/

Advies nodig?

Vraag je je af "Heb ik het zo wel goed gedaan?" Of misschien heb je wel het idee dat er veel meer uit te halen valt.
Bel of mail me voor een geheel vrijblijvend advies.
Telefoon (030) 260 08 10. Mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

 

Waardeer dit artikel of schrijf een recensie

Heeft dit artikel je echt verder geholpen? Laat dan een beoordeling achter onderaan dit artikel. Bij voorbaat hartelijk dank!

 

 

24
Profiteer jij al van Google Mijn Bedrijf?
Handleiding SEO voor Joomla

Zoekmachinemarketing Bureau SiteSuccess.nl  | SEO & Internet Marketing

Maurice Lehr  |  Koperslagershoek 18  3981 SB Bunnik  |  T: (030) 260 08 10  |  E: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Privacyverklaring