LOGO SiteSuccess Blue mobiel

header kunst van SEO

SiteSuccess Blog

Goed gevonden worden bij lokale zoekopdrachten

Google Mijn Bedrijf pagina en optimalisatie van je website

thumb Google search met lokale zoekresultatenLokale zoekopdrachten worden steeds belangrijker. Door aanpassingen in techniek en algoritme (zogenaamde Venice update) is Google steeds beter in staat te bepalen waar de zoeker zich bevindt. Daarnaast draagt het snel toenemende percentage mobiele zoekopdrachten hier ook sterk aan bij.

Om goed gevonden te worden bij lokale zoekopdrachten moet je 2 dingen doen.
1.    Een lokale Google Mijn Bedrijf pagina (Lokale Google+ bedrijfspagina) aanmaken en deze vermelding zo sterk mogelijk maken.
2.    Je website zo goed mogelijk optimaliseren voor lokale zoekopdrachten.

Een goede Google+ bedrijfspagina en een geoptimaliseerde website zullen elkaar versterken om daarmee nog beter gevonden te worden.

 

Google Mijn Bedrijf (voorheen: Google Places)

Hieronder zie je een voorbeeld van lokale Google Mijn Bedrijf vermeldingen. Je herkent ze aan de wit-grijze ballonnetjes tussen de zoekresultaten en de rode ballonnetjes op de kaart van Google Maps. Deze vermeldingen staan steeds vaker al op de 1e pagina tussen de gewone zoekresultaten. Daarom is het zeker de moeite waard om tijd en energie in te steken in een Google Mijn Bedrijf pagina.

Overigens wordt een “Lokale Google Mijn Bedrijf pagina” ook nog vaak “Lokale Google+ bedrijfspagina” genoemd. In de praktijk bestaat er geen verschil tussen deze 2 pagina’s.

Google search met lokale zoekresultaten

Google Mijn Bedrijf pagina aanmaken

In sommige gevallen heeft Google zelf al een lokale bedrijfspagina aangemaakt van je bedrijf. Dit gebeurt vaak met de hulp van de informatie die Google vindt in bedrijfsgidsen. Indien Google al een lokale bedrijfspagina heeft aangemaakt, kun je die pagina claimen, verifiëren en verder invullen. Qua aanpak verschilt het verder niet met het aanmaken van een volledig nieuwe lokale bedrijfspagina.

 

Goed om vooraf te weten

1. Als je nog niet beschikt over een Google account, dien je dat eerst aan te maken.
2. Voor het aanmaken van een lokale  Google+ bedrijfspagina dien je te beschikken over een fysiek adres.  Postbussen of brievenbussen op een externe locatie zijn niet toegestaan.
3. Google ondersteunt altijd maar 1 vermelding; dus belangrijk om vooraf een duidelijke keuze te maken. Later verhuizen of samenvoegen van meerdere vermeldingen is erg omslachtig of zelfs onmogelijk.
4. Google heeft strenge kwaliteitsrichtlijnen opgesteld. Ik raad je aan om je daaraan te houden. Doe je dat niet, dan loop je het risico dat jouw Google+ bedrijfspagina niet wordt getoond. De belangrijkste kwaliteitsrichtlijnen bespreek ik in dit artikel.
5. Google is nog bezig met de overgang van Google Places naar Google Mijn Bedrijf. Dit betekent helaas dat er nog onvolkomenheden in het systeem zitten.
6. Ondervind je  problemen met je lokale Google+ bedrijfspagina? Lees dan hoe je dit kunt oplossen.
7. Meer weten over de achtergronden en introductie van Google Mijn Bedrijf, ga dan naar Profiteer jij al van Google Mijn Bedrijf?


Er zijn 2 manieren om een Google Mijn Bedrijf pagina aan te maken. Via Google Mijn Bedrijf of via je Google+ account. In de meeste gevallen is het het makkelijkste om het rechtstreeks via Google Mijn Bedrijf te doen.

 

Via Google Mijn Bedrijf

Om een nieuwe lokale Google+ bedrijfspagina te maken, ga naar Google+ Zakelijk  en klik op de blauwe button rechtsboven (Google+ pagina maken).

Als eerste moet je nu je bedrijfstype kiezen. Belangrijk dat je het juiste bedrijfstype kiest. Alleen de 1e twee bedrijfstypes zijn lokale bedrijfspagina's.

Google mijn bedrijf 3 typen

Winkelpui: bijvoorbeeld een hotel, restaurant of winkel. Dus een vaste locatie waar je klanten naar toe komen.

Servicegebied: bijvoorbeeld een loodgieter of een accountant. Kies voor dit type als je ook (of altijd) naar je klanten toe gaat. Je kunt in de editor aangeven hoe groot je servicegebied is.

Merk: bijvoorbeeld een sportclub of een product. Dit is de niet-lokale versie van Google Mijn Bedrijf.

Nadat je het bedrijfstype gekozen hebt, kun je je bedrijf claimen of aanmaken.

 

Via je Google+ account

Een alternatieve manier om een Google Local + bedrijfspagina aan te maken, is via je Google+ account. Je dient dan al wel een Google+ profiel te hebben aangemaakt. Hier vind je meer informatie van Google over het maken van zo’n bedrijfspagina via je Google+ account: Google Help bedrijfspagina.

 

Basisgegevens invullen

Als je de Google Mijn Bedrijf pagina hebt aangemaakt, ga je de belangrijkste onderdelen invullen. Meer informatie hierover vind je in het Google HelpCentrum.

De belangrijkste onderdelen licht ik hier nader toe.

Bedrijfsnaam

Kies als titel je bedrijfsnaam. Volgens de nieuwste kwaliteitsrichtlijnen mag je je bedrijfsnaam niet aanvullen met keywords.

Categorie

Het is belangrijk om de juiste categorieën te kiezen. Laat de categorieën zoveel mogelijk aansluiten bij je belangrijkste producten of diensten. Voor je vindbaarheid is de naam van de 1e categorie verreweg het belangrijkste.
Je moet de categorieën kiezen uit de mogelijkheden die Google je voorstelt. In de praktijk blijkt dit nog al eens lastig te zijn. Voor veel bedrijven ontbreekt de juiste categorie. In dat geval zit er niets anders op dan te kiezen voor de nietszeggende categorie "Bedrijf". Dit is een (tijdelijke?) onvolkomenheid in het systeem van Google.

Beschrijving

Een ander belangrijk onderdeel is de beschrijving. Zorg ervoor dat dit stukje wervend is en je USP’s (Unique Selling Points) duidelijk naar voren komen. Verwerk de belangrijkste keywords op een natuurlijke manier in de tekst. Geef tevens aan wat een bezoeker op je Google+ pagina kan verwachten. Bijvoorbeeld berichten over interessante ontwikkelingen binnen je branche. Of commentaar op actuele lokale zaken. En laat je posts (zo heten de berichten die je schrijft op een Google+ pagina) hier zoveel mogelijk bij aansluiten.

Contactgegevens, website, openingstijden

Ook alle andere onderdelen, zoals contactgegevens,  website en openingstijden dien je in te vullen. Hoe completer het overzicht des te beter het is.

Verificatie en beoordeling door Google van aanpassingen

Verificatie

Nadat je de gegevens hebt ingevuld, krijg je de melding dat Google je vermelding gaat verifiëren. Dat kan middels een briefkaart met pincode of in veel gevallen ook per telefoon. Pas nadat je bedrijfspagina is geverifieerd en goedgekeurd, wordt je vermelding getoond tussen de zoekresultaten.
Indien je beschikt over een geverifieerd Google webmasters account, kun je Google Mijn Bedrijf ook verifiëren via Google webmasters. Je dient dan wel in dezelfde browser met hetzelfde account als Google webmasters ingelogd te zijn. Dit lukt echter nog niet voor alle bedrijfscategorieën. Meer informatie: https://productforums.google.com/forum/#!category-topic/business/announcements/30COZYb3aYg.

Aanpassingen kunnen worden beoordeeld door Google

Houd rekening met het volgende. Bewerkingen die je aanbrengt in een geverifieerde lokale Google+ bedrijfspagina, kunnen worden beoordeeld. Het is dus mogelijk dat je wijzigingen niet onmiddellijk worden weergegeven. Na het bewerken van je gegevens kan er een bericht worden weergegeven als er bewerkingen moeten worden beoordeeld. Dit kan ook het geval zijn wanneer je je bedrijfsvermelding voor het eerst verifieert. In beide gevallen kan het beoordelingsproces meerdere werkdagen duren.

Je lokale Google+ bedrijfspagina verder verrijken

Nadat de basisgegevens zijn ingevuld en je account is geverifieerd heb je de beschikking over 2 dashboards. Daarmee kun je je Google+ bedrijfspagina verder verrijken. Tevens vind je hier belangrijke informatie en statistieken over je Google+ bedrijfspagina. Switchen tussen de dashboards gaat middels het menu linksboven.

lokale Google bedrijfspagina dashboards

1. Door hier te klikken ga je naar je Google Mijn Bedrijf dashboard.
2. Door hier te klikken ga je naar je Google+ pagina dashboard.

 

Google Mijn Bedrijf dashboard

Hieronder vind je nadere uitleg over je Google Mijn Bedrijf dashboard.

Google mijn bedrijf dashboard nieuw

Het Google Mijn Bedrijf dashboard bestaat uit de volgende onderdelen.

1. Bedrijfsgegevens, inclusief editor
Hier kun je je bedrijfsgegevens invoeren en bijwerken.

2. Delen
Hier kun je foto’s, links en updates delen via Google+.

3. Insights
Hier zie je de statistieken van je Google Mijn Bedrijf pagina. Om alle statistieken te zien, klik op "Bekijk inzichten".

Zichtbaarheid: je ziet hier zowel het aantal weergaven als het aantal kliks.

Betrokkenheid: je ziet hier de reacties op je berichten, +1’s en het aantal keren dat een bericht bekeken of gedeeld is.

Publiek: je ziet hier het aantal nieuwe volgers en het aantal nieuwe volgers per land.

Houd er rekening mee dat Google alleen de statistieken met voldoende gegevens toont.

4. Reviews
Hier zie je een overzicht van de reviews (beoordelingen) van je klanten. Tevens kun je hier reageren op reviews.

Overige onderdelen

  • Google Analytics toevoegen aan je dashboard
  • Google AdWords koppelen aan je dashboard
  • Een Hangout starten

 

Google+ pagina dashboard

Google dashboard

Vooral het Google+ dashboard biedt veel mogelijkheden om je Google+ bedrijfspagina verder (te laten) verrijken met bijvoorbeeld foto’s, video's, interessante berichten en recensies. Dit zorgt ervoor dat je Google+ pagina steeds beter gevonden gaat worden.
Aanvullende informatie van Google over het Google+ dashboard.

De belangrijkste onderdelen voor je lokale vindbaarheid licht ik hieronder toe.

Foto’s en video's

Tips en aandachtspunten bij het toevoegen van foto’s:
1. Je kunt zelf kiezen welke foto je profielfoto wordt; bijvoorbeeld een foto van jezelf of je logo.
2. Zorg voor een passende en mooie achtergrondfoto. Je kunt ook tijdelijk een van de achtergrondfoto’s van Google gebruiken, er is redelijk wat keus. Vereiste grootte van de achtergrondfoto als je deze zelf ontwerpt: 2120 pixels breed en 1192 pixels hoog.
3. Voeg ook andere relevante foto’s toe.
4. Nodig eventueel ook klanten uit om foto’s toe te voegen.
5. Je hebt ook de mogelijkheid om een bedrijfsrapportage en/of streetview toe te voegen.

Naast foto’s kun je ook video’s  of YouTube filmpjes toevoegen.

Posts (updates/content)

Wat ga je posten en hoe houd je het interessant? Maak een contentplan waarin je onder andere opneemt over welke onderwerpen je gaat posten, wat je tone of voice wordt en hoe vaak je minimaal wilt updaten.
Zorg ervoor dat je posts relevant en informatief zijn en waar mogelijk inclusief belangrijke keywords. Commerciële boodschappen over je eigen producten of diensten is prima, zolang het maar niet de overhand heeft.

Recensies (reviews)

Recensies (reviews) dragen sterk bij aan de vindbaarheid van je Google+ pagina. Nodig daarom klanten uit om een recensie achter te laten op je Google+ pagina. Houd er rekening mee, dat de recensies waarheidsgetrouw dienen te zijn. Zeker niet vrienden en bekenden aansporen tot het achterlaten van de meest schitterende recensies, dat kan juist averechts werken.

Evenals bij je Google Mijn Bedrijf dashboard kun je hier direct reageren op recensies van klanten. Reageren op klanten is iets wat Google sowieso stimuleert. Meer informatie hierover vind je hier: Google en recensies.

Recensies op je lokale Google+ bedrijfspagina zijn zeer waardevol, zeker als ze overwegend positief zijn en van recente datum. Echter, het verzamelen van recensies gaat niet altijd over rozen. En zeker niet vanzelf. In het artikel 'Hoe verzamel je recensies voor je lokale Google+ bedrijfspagina?' laat ik je zien hoe je het voor je klanten makkelijker kunt maken om een recensie te plaatsen op jouw Google+ bedrijfspagina.

 

Google+ pagina koppelen aan je website

Het is verstandig om je Google+ pagina te koppelen aan je website. Hoe koppel je je website aan Google+? Zo koppel je je website aan Google+.
NB Update 26 februari 2015. Google geeft al enige tijd aan: "Het is momenteel niet mogelijk een lokale Google+ pagina aan uw website te koppelen." Google geeft niet aan wanneer dit weer verholpen is… Afwachten dus.

 

URL claimen

Na verloop van tijd biedt Google je de mogelijkheid om een URL te claimen, bijvoorbeeld https://plus.google.com/+SitesuccessNl. Een goede URL draagt bij aan de herkenbaarheid. Overigens kun je niet zomaar een URL kiezen, je moet het vrijwel altijd doen met de mogelijke URL’s die Google je voorstelt.

Heb je problemen met je Google+ bedrijfspagina?

In de meeste gevallen gaat het opzetten van een lokale Google+ bedrijfspagina redelijk gemakkelijk. Echter, niet altijd. Er doen zich helaas nogal eens onverwachte problemen voor. Vermeldingen die niet worden vertoond. Categorieën die niet kloppen. En helemaal lastig wordt het bij dubbele vermeldingen.
Dit kun je doen bij problemen:

 

Toch liever je Google+ bedrijfspagina uit handen geven en ben je op zoek naar een SEO-specialist? Bel dan Maurice Lehr (030) 260 08 10 of neem contact op via het contactformulier.

 

Optimaliseer je website voor lokale zoekopdrachten

Om goed gevonden te worden bij lokale zoekopdrachten dien je ook je website te optimaliseren. Allereerst dien je je website in zijn algemeenheid te optimaliseren voor Google. Hoe doe je dat? Dat lees je in "Hoog ranken in Google: SEO handleiding voor beginners" en "Beter vindbaar met Onpage SEO". Daarmee heb je een stevig fundament gelegd voor de vindbaarheid van je website.
Vervolgens ga je je website verder optimaliseren voor lokale zoekopdrachten. De volgende onderdelen zijn hierbij van belang.

  • Zorg voor een duidelijke vermelding van je adresgegevens en je telefoonnummer. Verrijk dit eventueel met een paar regels over je stad, dorp of omgeving.
  • Verzamel zoveel mogelijk lokale backlinks naar je website. Bijvoorbeeld door lokale bedrijvengidsen zoals de Goudengids.nl, allebedrijvenin.nl en places.tomtom.
  • Zorg voor zo veel mogelijk citations (citaten) van je bedrijfsnaam en/of website. Citations zijn vermeldingen van je bedrijfsnaam of website zonder linkje naar je website. Wil je weten hoe vaak je website vermeld wordt? Typ dan als zoekopdracht in “Mijnbedrijf” site:NL -site:www.Mijnbedrijf.nl. Dit laatste stukje zorgt ervoor dat vermeldingen op je eigen website buiten beschouwing worden gelaten.
  • Zorg ervoor dat al je vermeldingen (zowel linkjes als  citations) correct en consistent zijn. Dus overal dezelfde bedrijfs- en adresgegevens.
  • Plaats Google+ of Google share buttons op je website. Daarmee stimuleer je bezoekers om je website te plussen en/of te delen.
  • Voeg schema tags toe aan de relevante pagina’s van je website, in ieder geval voor je adresgegevens. Je kunt hiervoor deze tool gebruiken: Schema-creator. Voor meer informatie zie www.schema.org.
  • Promoot je Google+ pagina via je website, inclusief een linkje naar die pagina. Gebruik daarvoor de Google badge.
  • Maak je telefoonnummer clickable.
  • Schrijf een interessant en relevant stukje over de plaats of omgeving waar je bedrijf is gevestigd.
  • Verwerk je bedrijfplaats ook in de title tags, headings en metadescription.


Hopelijk draagt dit artikel bij aan het vinden van nieuwe lokale klanten. Ik wens je in ieder geval veel succes!

 

18
Je website optimaliseren met Onpage SEO
Op de 1e pagina van Google?!

Zoekmachinemarketing Bureau SiteSuccess.nl  | SEO & Internet Marketing

Maurice Lehr  |  Koperslagershoek 18  3981 SB Bunnik  |  T: (030) 260 08 10  |  E: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Privacyverklaring