LOGO SiteSuccess Blue mobiel

header kunst van SEO

SiteSuccess Blog

Artikelen, handleidingen en de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van SEO, Internet Marketing en Joomla.

Hoe verzamel je recensies voor je lokale Google+ bedrijfspagina?

Google logoRecensies op je lokale Google+ bedrijfspagina zijn zeer waardevol, zeker als ze overwegend positief zijn en van recente datum. Echter, het verzamelen van recensies gaat niet altijd over rozen. En zeker niet vanzelf. In dit artikel laat ik je zien hoe je het voor je klanten makkelijker kunt maken om een recensie te plaatsen op jouw Google+ bedrijfspagina.

 

Wat zijn Google+ bedrijfspagina recensies?

Dit zijn de recensies die worden geschreven op jouw lokale Google+ bedrijfspagina. Deze recensies kunnen theoretisch door iedereen geschreven worden, maar het is uiteraard de bedoeling dat jouw klanten een recensie schrijven. Om een recensie te kunnen schrijven dient je klant te beschikken over een Google+ account.
De recensies zijn openbaar en worden gepubliceerd op je Google+ bedrijfspagina. De recensies worden op 2 manieren getoond. Enerzijds als een gemiddelde van alle recensies, het recensieoverzicht, zie plaatje hieronder.

Recensie-overzicht SiteSuccess

Daarnaast worden alle recensies zelf getoond, inclusief de namen en eventueel foto’s van degenen die een recensie hebben achtergelaten.

Voorbeeld reviews


Bovendien worden de recensies die bijvoorbeeld klant Jansen schrijft, ook getoond op de Google+ pagina van klant Jansen. Al met al zeer transparant dus.

 

Waarom zijn Google+ recensies belangrijk?

Juist dit type recensies zijn om 3 redenen belangrijk:

  • Recensies ondersteunen potentiële klanten van je bedrijf bij het maken van de juiste afweging om al dan niet diensten van je af te nemen of producten te kopen.
  • Positieve en recente recensies dragen bij aan de vindbaarheid van je Google+ bedrijfspagina. Hoe meer recensies, des te groter is de kans dat je Google+ bedrijfspagina wordt getoond in de zoekresultaten van Google.
  • Recensies worden ook steeds vaker in de zoekresultaten getoond. Dit zorgt ervoor dat je bedrijf (positief) opvalt tussen de zoekresultaten; zie onderstaand plaatje.

Recensies SiteSuccess.nl

Waarom is het verzamelen van Google+ recensies lastig?

In de praktijk blijkt het best lastig te zijn om recensies te verzamelen. Daar zijn verschillende oorzaken voor.

  • Om te beginnen heeft niet iedere klant zin en tijd om een recensie te schrijven, slechts een gedeelte zal genegen zijn om een recensie te schrijven. Dit geldt dus voor alle recensies en niet alleen de Google+ recensies. Er zijn echter nog verschillende Google+ specifieke oorzaken.
  • Veel mensen kennen Google+ niet of nauwelijks en weten vaak al helemaal niet hoe het werkt. Daarnaast zijn mensen soms ook wat wantrouwig om (weer) een (nieuw) account bij Google aan te maken.
  • Het aanmaken of gebruiken van Google accounts is vaak een crime. Zeker als je zonder het te weten al meerdere Google accounts hebt. Je kunt dan op allerlei manieren vastlopen. En Google mag dan een fantastische zoekmachine zijn, alles rondom Google accounts is vaak verwarrend en ondoorzichtig. Dit wordt nog versterkt door de helpteksten van Google, die soms zo uit het Engels vertaald lijken te zijn met Google translate.
  • Het schrijven van een recensie is op de iPad of op de meeste mobieltjes is alleen mogelijk als mensen een app downloaden. En niet iedereen heeft zin om zoveel moeite te doen voor het schrijven van een recensie.
  • Recensies worden soms niet gepubliceerd. Dan is het gissen waarom niet. Je krijgt ook geen melding waarom de recensie niet geplaatst is. Veelal heeft dit te maken met de filters die Google gebruikt om fraude te voorkomen. Met andere woorden, Google doet er alles aan om de kwaliteit en de betrouwbaarheid van de recensies zo hoog mogelijk te houden. Op zich prima natuurlijk, maar het zou wel prettig zijn als Google bij het publiceren van je recensie duidelijk zou aangeven waarom je recensie niet geplaatst wordt.
  • Tot slot komt het soms voor, dat Google een nieuwe Google+ bedrijfspagina creëert. In dat geval is de kans groot dat de recensies op je oorspronkelijke Google+ bedrijfspagina niet meer zichtbaar zijn en moet je vervolgens weer opnieuw beginnen met het verzamelen van recensies. De oorspronkelijke en de nieuwe Google+ bedrijfspagina samenvoegen blijkt in de praktijk vrijwel onmogelijk.

Wanneer blokkeert Google het publiceren van een recensie?

Zoals gezegd, Google is erg streng in het beoordelen van de recensies. Er zijn tal van filters om het publiceren van een recensie te blokkeren. Bijvoorbeeld in korte tijd heel veel opvallend negatieve recensies of juist opvallend positieve recensies. Ook ongeoorloofd taalgebruik komt niet door de filter.
Goed om te weten, dat linkjes (naar je eigen website of die van de klant) en telefoonnummers niet zijn geoorloofd. Ook het opnemen van bijvoorbeeld “de website Mijnwebsite” komt in veel gevallen niet door de filter. Google probeert daarmee overdadige (zelf)promotie te voorkomen.
Meer weten over de richtlijnen van Google? Ga dan naar https://support.google.com/places/answer/2622994?hl=nl

Genoeg over alle obstakels en beren op de weg, het is nu tijd om te kijken hoe je wèl recensies kunt verzamelen.

 

Zo help je je klanten om een recensie te schrijven

Als eerste - mocht de gelegenheid zich voordoen - kun je tijdens een gesprek met je klant, het schrijven van een recensie al even ter sprake brengen. Je klant is dan inmiddels al een beetje voorbereid en zal wellicht beter begrijpen waarom zo’n recensie belangrijk voor je is.
Vervolgens ga je via de mail een uitnodiging sturen voor het schrijven van een recensie. Bij die uitnodiging voeg je een soort minihandleiding toe. Een korte beschrijving hoe het schrijven van zo’n recensie in zijn werk gaat. Inclusief een URL naar je lokale bedrijfspagina. Een voorbeeld van zo’n uitnodiging, inclusief handleiding, vind je hieronder.
Als het nodig is, kun je na verloop van tijd je klant altijd nog eens herinneren aan het schrijven van een recensie. Maar respecteer de klant ten alle tijden, het schrijven van een recensie is een gunst en nooit een verplichting.

Wil het nou toch niet vlotten met de recensies, bedenk dan, dat het voor bijna iedereen, ook voor je concurrenten, lastig is om Google+ recensies te verzamelen. Als je heel consequent klanten uitnodigt, is de kans groot dat je geleidelijkaan steeds meer Google+ recensies verzamelt.

 

Voorbeeld van een uitnodiging inclusief handleiding

Hieronder vind je een voorbeeld van een uitnodiging inclusief handleiding. Spreekt onderstaande opzet je aan? Voel je vrij om deze opzet over te nemen en naar jouw eigen situatie en wensen aan te passen.

Ik wens je heel veel positieve recensies!

 

Beste……,

Heel graag nodig ik jou uit om een recensie te schrijven op Google+ over je ervaringen met SiteSuccess en Maurice Lehr. Deze recensie kun je invoeren op https://plus.google.com/+SitesuccessNl/about
Het schrijven van een recensie op zich is heel gemakkelijk, maar om de juiste knoppen in Google te vinden kan soms lastig zijn. Daarom heb ik dan ook onderstaande mini-handleiding toegevoegd.
Tot slot, het schrijven van een recensie gaat niet/nauwelijks op een iPad of op een mobieltje. Op een desktop of laptop gelukkig wel.
En lukt het om wat voor reden niet? Bel of mail me! Alvast hartelijk bedankt!

Minihandleiding recensie schrijven voor Google+ bedrijfspagina

Waarom een Google+ recensie schrijven?
Met het schrijven van jouw recensie help je SiteSuccess om beter gevonden te worden in Google. Bovendien ondersteunt jouw recensie potentiële klanten van SiteSuccess bij het maken van de juiste afweging om al dan niet diensten, zoals Internet Marketing Advies of Zoekmachine optimalisatie, bij SiteSuccess af te nemen. Het schrijven van een recensie kost slechts een paar minuutjes.

Om een recensie te kunnen schrijven dien je te zijn ingelogd met je Google+ account.

Heb je al een Google+ account?
Ga dan naar ‘Stappenplan voor het plaatsen van een recensie’.
Heb je een Gmail-mailadres? Dan beschik je automatisch over een Google+ account. Gebruik dan jouw Gmail-mailadres en bijbehorende wachtwoord om in te loggen voor het plaatsen van een recensie.
Geen Google+ account en toch een recensie schrijven over SiteSuccess?
Voor het aanmaken van een Google+ account klik je op: https://accounts.google.com/signup
Het aanmaken van een account is heel eenvoudig en vraagt slechts  1 minuut van je tijd.

Stappenplan voor het plaatsen van een recensie
1) Klik op de volgende link https://plus.google.com/+SitesuccessNl/about  
2) Log in door te klikken op de blauwe button rechtsboven. Zie jij geen blauwe button rechtsboven? Dan ben je waarschijnlijk al ingelogd en zie je rechtsboven je naam of je e-mailadres.
3) Klik op de knop ‘Een recensie schrijven’ rechts onder de grote omslagfoto. Soms zit de knop wat verder naar beneden.
4) Het kan zijn dat Google vraagt om nog wat gegevens toe te voegen aan je profiel, zoals je naam. Zo nee, dan kun je stap 4 overslaan.
5) Beoordeel SiteSuccess op een schaal van 1 tot met 5 sterren en geef in het ‘tekstvak’ extra informatie die je nuttig en/of zinvol vindt voor anderen om te weten.
Let op! Google is erg streng in het beoordelen van de recensies. Daarom mag je geen linkjes of de naam van jouw/mijn website in de recensie vermelden. Doe je dat wel, dan is de kans groot dat Google je recensie wegfiltert. Het vermelden van SiteSuccess of Maurice Lehr is geen probleem.
6) Klik op Publiceren wanneer je klaar bent. De recensies die je schrijft, zijn openbaar en worden ook gepubliceerd op je eigen Google+ profielpagina.

Alvast heel hartelijk bedankt voor de moeite! En mocht het schrijven van een recensie onverhoopt niet lukken, bel of mail me. Ik help je graag.

Waardeer dit blogbericht:
27
Hoe ziet de ideale landingspagina eruit?
Handleiding SEO voor Joomla

Reacties 10

 
Gast - Freek van Aerle op maandag 12 mei 2014 10:11

Hoeveel % van de aangeschreven mensen schrijft een recensie over uw bedrijf? Want de mail in redelijk lang en ben bang dat mensen dan mijn mail meteen wegklikken.

Hoeveel % van de aangeschreven mensen schrijft een recensie over uw bedrijf? Want de mail in redelijk lang en ben bang dat mensen dan mijn mail meteen wegklikken.
Maurice Lehr op maandag 12 mei 2014 11:23

Ruim 60% van mijn klanten die ik inmiddels benaderd heb, hebben een recensie geschreven. Daarbij moet ik wel zeggen dat een persoonlijke benadering daarbij belangrijk is. Hoe beter je je klanten kent, des te eerder zullen ze een recensie voor je schrijven.
Wat je zegt over de lengte van de mail, ja dat klopt en is wel een nadeel. Hoe uitgebreid je alles moet uitleggen hangt ook sterk af van je doelgroep. Zijn ze echt bekend met Google+, dan is een handleiding niet of nauwelijks nodig.
Als alternatief kun je ook alleen de intro gebruiken en de rest als bijlage meesturen. Dan ziet het er gelijk al een heel stuk anders uit en wellicht uitnodigender. Is ook een kwestie van uitproberen wat jouw klanten over de streep haalt om je recensie achter te laten.
Laat je nog een keer weten of het is gelukt? In ieder geval veel succes!

Ruim 60% van mijn klanten die ik inmiddels benaderd heb, hebben een recensie geschreven. Daarbij moet ik wel zeggen dat een persoonlijke benadering daarbij belangrijk is. Hoe beter je je klanten kent, des te eerder zullen ze een recensie voor je schrijven. Wat je zegt over de lengte van de mail, ja dat klopt en is wel een nadeel. Hoe uitgebreid je alles moet uitleggen hangt ook sterk af van je doelgroep. Zijn ze echt bekend met Google+, dan is een handleiding niet of nauwelijks nodig. Als alternatief kun je ook alleen de intro gebruiken en de rest als bijlage meesturen. Dan ziet het er gelijk al een heel stuk anders uit en wellicht uitnodigender. Is ook een kwestie van uitproberen wat jouw klanten over de streep haalt om je recensie achter te laten. Laat je nog een keer weten of het is gelukt? In ieder geval veel succes!
Gast - Ilse de Vries op vrijdag 14 augustus 2015 09:43

Hoe kan het dat er steeds reviews worden verwijderd? Eerst had ik er 14, toen 8, daarna 5 en nu niets meer.... kan ik ze nog terug krijgen? En waarom zijn ze er niet meer/niet meer zichtbaar? Heeft het nog zin om mijn klanten te vragen een review te schrijven?

Hoe kan het dat er steeds reviews worden verwijderd? Eerst had ik er 14, toen 8, daarna 5 en nu niets meer.... kan ik ze nog terug krijgen? En waarom zijn ze er niet meer/niet meer zichtbaar? Heeft het nog zin om mijn klanten te vragen een review te schrijven?
Maurice Lehr op vrijdag 14 augustus 2015 12:10

Hai Ilse,

Dat is heel vervelend en ook heel opmerkelijk. Google verwijdert wel eens ooit reviews als er sprake is van fake reviews, maar dat gebeurt hoogst zelden. Waren het inderdaad Google+ reviews? Of ook reviews van andere platformen die Google had toegevoegd? Als het inderdaad Google+ reviews waren is er wellicht sprake van een fout in het systeem. Dat gebeurt regelmatig. Ik raad je aan om rechtstreeks contact op te nemen met Google of het speciale helpforum van Google. Via dit linkje zie je hoe je het beste contact kunt opnemen: http://www.sitesuccess.nl/Blog/lokale-zoekopdrachten#Problemen
Pas nadat het probleem is opgelost, zou ik je klanten vragen om (opnieuw) een review te schrijven.
Veel succes!

Vriendelijke groet, Maurice

Hai Ilse, Dat is heel vervelend en ook heel opmerkelijk. Google verwijdert wel eens ooit reviews als er sprake is van fake reviews, maar dat gebeurt hoogst zelden. Waren het inderdaad Google+ reviews? Of ook reviews van andere platformen die Google had toegevoegd? Als het inderdaad Google+ reviews waren is er wellicht sprake van een fout in het systeem. Dat gebeurt regelmatig. Ik raad je aan om rechtstreeks contact op te nemen met Google of het speciale helpforum van Google. Via dit linkje zie je hoe je het beste contact kunt opnemen: http://www.sitesuccess.nl/Blog/lokale-zoekopdrachten#Problemen Pas nadat het probleem is opgelost, zou ik je klanten vragen om (opnieuw) een review te schrijven. Veel succes! Vriendelijke groet, Maurice
Gast - Ilse de Vries op maandag 17 augustus 2015 07:24

Bedankt voor je reactie!
Ja, het waren Google+ Reviews... ik heb met Google gebeld (grappig dat dit kan :p) ... het antwoord: het is misschien een technisch probleem, we kunnen de reviews niet terug halen, probeer het over een paar weken nog eens... daar kan ik het mee doen :(
Groeten Ilse

Bedankt voor je reactie! Ja, het waren Google+ Reviews... ik heb met Google gebeld (grappig dat dit kan :p) ... het antwoord: het is misschien een technisch probleem, we kunnen de reviews niet terug halen, probeer het over een paar weken nog eens... daar kan ik het mee doen :( Groeten Ilse
Maurice Lehr op maandag 17 augustus 2015 16:39

Dank voor je update Ilse.
Het zou leuk zijn als je nog een keer kunt laten weten of het probleem uiteindelijk is opgelost… ik ben erg benieuwd...
Groeten, Maurice

Dank voor je update Ilse. Het zou leuk zijn als je nog een keer kunt laten weten of het probleem uiteindelijk is opgelost… ik ben erg benieuwd... Groeten, Maurice
Gast - Greet van keulen op zaterdag 22 oktober 2016 15:32

Er zijn mensen die een negatieve recensie schrijven terwijl zijn niet in ons bedrijf zijn geweest. Zij zitten in dezelfde branche maar proberen zoveel mogelijk negatieve recensies te schrijven.
Waar kan ik dit melden

Groeten Greet

Er zijn mensen die een negatieve recensie schrijven terwijl zijn niet in ons bedrijf zijn geweest. Zij zitten in dezelfde branche maar proberen zoveel mogelijk negatieve recensies te schrijven. Waar kan ik dit melden Groeten Greet
Maurice Lehr op maandag 24 oktober 2016 07:10

Dag Greet, ik raad je aan om in ieder geval op de recensie te reageren. Dat is ook wat Google aanraadt. Daarnaast heb je de mogelijkheid om dit soort recensies te laten verwijderen door Google, zie hier een linkje naar de uitleg van Google: https://support.google.com/business/answer/4596773?hl=nl&ref_topic=6001257 Of Google dat echt doet, is altijd even afwachten. In ieder geval de moeite waard om te proberen. Succes!
Vriendelijke groeten, Maurice

Dag Greet, ik raad je aan om in ieder geval op de recensie te reageren. Dat is ook wat Google aanraadt. Daarnaast heb je de mogelijkheid om dit soort recensies te laten verwijderen door Google, zie hier een linkje naar de uitleg van Google: https://support.google.com/business/answer/4596773?hl=nl&ref_topic=6001257 Of Google dat echt doet, is altijd even afwachten. In ieder geval de moeite waard om te proberen. Succes! Vriendelijke groeten, Maurice
Gast - paul op donderdag 10 november 2016 16:26

ik zie nergens een knop onder de omslagfoto met de naam "een recensie schrijven". ligt het aan mij over is google plus gewoon totaal onoververzichtelijk en totaal niet klantgericht!

ik zie nergens een knop onder de omslagfoto met de naam "een recensie schrijven". ligt het aan mij over is google plus gewoon totaal onoververzichtelijk en totaal niet klantgericht!
Maurice Lehr op donderdag 10 november 2016 17:42

Google heeft veel veranderingen aangebracht aan Google+. Google+ en de Google+ bedrijfspagina is daarmee niet bepaald gebruiksvriendelijker geworden, ook niet voor het achterlaten van een recensie.
In de meeste gevallen kun je het beste in Google een zoekopdracht doen zoals "SiteSuccess Bunnik" en vervolgens zie je aan de rechterkant (bij een desktop) de Google+ bedrijfsvermelding van het bedrijf (in dit geval dus SiteSuccess). Daar zie je ook een linkje "Een recensie schrijven". Als je daarop klikt kun je vervolgens een recensie achterlaten.
Ik hoop dat dit het verduidelijkt. Succes!

Google heeft veel veranderingen aangebracht aan Google+. Google+ en de Google+ bedrijfspagina is daarmee niet bepaald gebruiksvriendelijker geworden, ook niet voor het achterlaten van een recensie. In de meeste gevallen kun je het beste in Google een zoekopdracht doen zoals "SiteSuccess Bunnik" en vervolgens zie je aan de rechterkant (bij een desktop) de Google+ bedrijfsvermelding van het bedrijf (in dit geval dus SiteSuccess). Daar zie je ook een linkje "Een recensie schrijven". Als je daarop klikt kun je vervolgens een recensie achterlaten. Ik hoop dat dit het verduidelijkt. Succes!
Already Registered? Login Here
Gast
woensdag 19 december 2018

Zoekmachinemarketing Bureau SiteSuccess.nl  | SEO & Internet Marketing

Maurice Lehr  |  Koperslagershoek 18  3981 SB Bunnik  |  T: (030) 260 08 10  |  E: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Privacyverklaring