SiteSuccess Blog
De beste (gratis) SEO-tools
Zelf aan de slag met zoekmachine optimalisatie (SEO)? Dan zijn goede SEO-tools onmisbaar. Ze besparen je de nodige tijd en geven je veel inzicht in je eigen site èn die van je concurrenten. Maar welke (gratis) SEO plugins en add-ons zijn nu echt handig? Bespaar je een zoektocht van vele uren en maak gebruik van onderstaande tools. Geen uitputtende lijst, maar wel allemaal betrouwbaar en beproefd.
Inhoudsopgave
Multi-task SEO-tools
Algemene SEO-tools
Tools voor linkbuilding
Tools voor keyword onderzoek
Multi-task SEO-tools
SEO-tools die in één klap heel veel waardevolle informatie verschaffen. Goed om te weten dat de meeste SEO-tools alleen werken in Google Chrome.
Toolbar van MOZ: absoluut een aanrader
De toolbar (werkbalk) van MOZ verschaft je veel waardevolle SEO informatie over websites en webpagina's. Informatie over bijvoorbeeld de meta tags, headings, meta robots, canonical tags, links en http statuscode. Deze toolbar is tevens gekoppeld aan Open Site Explorer.
Je kunt de toolbar ook gebruiken om extra informatie te achterhalen over de websites in de zoekresultaten van Google search (SERP’s).
Meer informatie over deze toolbar vind je hier: https://moz.com/help/research-tools/mozbar/overview
De MOZ toolbar kun je gratis downloaden via https://moz.com/products/pro/seo-toolbar
Deze toolbar is een extensie van Google Chrome en werkt nog niet in andere browsers.
Toolbar SEO Minion: vol handige tools en zeer gebruiksvriendelijk
De SEO Minion toolbar is een goede aanvulling op de toolbar van MOZ en zit vol met handige tools. Met deze tools kun je heel snel iedere site en webpagina doorlichten en onderzoeken. Je achterhaalt bijvoorbeeld de status van de belangrijkste Onpage SEO factoren, de status van de linkjes op een pagina (bijvoorbeeld statuscode 301 of 404). Verder heeft SEO Minion nog een SERP Preview tool en een Google Search locatie simulator. De tool is bijzonder gebruiksvriendelijk.
De SEO Minion Toolbar kun je gratis downloaden via https://seominion.com/
De Toolbar werkt in Google Chrome en Firefox.
Hier vind je een impressie van deze tool.
Google Search Console: een schat aan informatie over je eigen site
Ontdek hoe Google je site ziet, crawlt, indexeert en beoordeelt. Bekijk de backlinks naar je site. En analyseer de zoekgegevens van je site: hoeveel mensen hebben je site gevonden in de zoekresultaten en hoeveel hebben er op geklikt.
In Google Webmasters Search Console kun je echter alleen de prestaties van je eigen site bekijken.
Meer weten over Google Webmasters Search Console? Hier vind je een complete Handleiding Google Webmasters.
Screaming Frog: fantastisch hulpmiddel voor je onpage SEO
Screaming Frog is een geweldige tool om heel gemakkelijk je website te controleren. Vrijwel alle SEO factoren van een website worden met een druk op de knop overzichtelijk gepresenteerd, bijvoorbeeld: URL’s en canonical URL’s, statuscode (response code) van de URL’s, interne links, uitgaande links, title tags, metadescriptions, headings H1 en H2, aantal woorden per pagina, pagina’s die -al dan niet bewust- geblokkeerd worden voor de zoekmachines.
Er is een gratis versie en een betaalde versie. Met de gratis versie kun je maximaal 500 URL’s scannen.
Om het programma te downloaden ga naar: Screaming Frog
Opmerking
Screaming Frog kan niet overweg met alle websites. Sommige websites geven in Screaming Frog een zogenaamde 403 statuscode (verboden). Dit heeft meestal te maken met instellingen van de server waar de website draait. In zo’n geval is soms de betaalde versie de oplossing.
Web Developer: oneindig veel tools in één tool verzameld
Web Developer heeft ongelofelijk veel mogelijkheden om informatie over een webpagina te achterhalen. Je kunt het bijna niet zo gek bedenken, of het zit wel in Web Developer. Afbeeldingen, css, JavaScript, cookies, in en uitschakelen van alles wat je maar kunt bedenken, interne en externe links, meta tags, headings... teveel om op te noemen. Niet alleen voor SEO is Web Developer handig, maar ook voor webdesign. Kortom, een echte must-have.
Web Developer werkt in Google Chrome, Firefox en Opera. Om deze tool te downloaden, ga naar http://chrispederick.com/work/web-developer/
Algemene SEO-tools
URL-inspectietool: de toegankelijkheid van je website controleren
Of je website qua techniek en toegankelijkheid goed in elkaar zit, kun je heel goed te controleren met behulp van de URL-inspectietool van Google.
URL-inspectietool
De URL-inspectietool is een onderdeel van Google Search Console. Je hebt dus wel een account nodig om gebruik te kunnen maken van deze tool. Met deze tool kun je controleren hoe Google jouw website "ziet", of een bepaalde URL al is geïndexeerd (in de database van Google opgenomen) en of er al dan niet onbedoelde obstakels zijn. Meer info hierover: https://support.google.com/webmasters/answer/9012289?hl=nl
Deze tool vereist wel enige basiskennis van SEO en en kennis van mogelijke indexatieproblemen.
Fetchen als Google is een goede alternative methode om te testen hoe Google jouw website “ziet”. Fetchen als Google is ook een onderdeel van Google Search Console. In het artikel Google Webmasters Search Console: crawlen en sitefouten lees je hoe je dat doet.
No-follow linkjes detecteren met de toolbar van MOZ
Een handige functie van de toolbar van MOZ is dat je alle type linkjes makkelijk kunt controleren. Bijvoorbeeld nofollow linkjes of externe linkjes.
Http-status checker: checkt de serverstatuscode
Elke webpagina heeft een serverstatuscode. Bijvoorbeeld:
* 200 Succesvolle http-aanvraag.
* 301 Moved permanently, de oude URL wordt geredirect naar de nieuwe.
* 404 Not found, de pagina kan niet worden weergegeven.
Bij zoekmachine optimalisatie moet de statuscode die een pagina meegeeft correct zijn. Dit kun je controleren op http://httpstatus.io
Broken links opsporen met SEO Minion
Je wilt natuurlijk geen broken links op je website. Met de toolbar van SEO Minion, onderdeel Check Broken Links, kun je makkelijk testen of er op je website broken links zijn. En zo ja, waar deze broken links staan.
Mobielvriendelijke testtool: is je website wel mobielvriendelijk
Met deze tool van Google kun je controleren of je website mobielvriendelijk is. Om je website te testen, ga naar: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly
GTmetrix: de snelheid van je website testen
Met deze tool kun je gemakkelijk de snelheid van je website testen. Tevens krijg je concrete aanwijzingen hoe je de snelheid van je website kunt verbeteren. Om de snelheid van je website testen, ga naar: https://gtmetrix.com/
Pagespeed Insights van Google en Webpagetest.org zijn goede alternatieven.
Meer weten hoe je de resultaten van de tests moet interpreteren? Lees dan dit zeer verhelderende artikel: The SEO Professional's Guide to Waterfall Diagrams.
Panguin Tool: checkt Google’s algoritme updates
Een hele leuke tool om te bekijken wat de invloed is van Google’s algoritme updates (zoals Panda of Penguin) op de bezoekersaantallen van je website. De updates worden als het ware over je eigen Google Analytics gegevens heen geprojecteerd.
Om deze tool te gebruiken, ga naar: http://barracuda.digital/panguin-tool/
Tools voor SEO linkbuilding
Welke websites linken naar je website en die van je concurrenten?
Linkbuilding, het verkrijgen van linkjes (backlinks) naar je site is essentieel om hoog te positioneren in Google. Met de volgende tools kunt je de linkjes naar je eigen site checken en tevens die van je concurrenten. Houd er rekening mee dat -met uitzondering van Google Webmasters- niet alle linkjes worden getoond, maar slechts een deel.
Google Search Console
De meest betrouwbare bron voor het checken van links is Google Webmasters Search Console. In Google Webmasters Search Console kun je echter alleen de linkjes naar je eigen site bekijken. Voor meer informatie, ga naar Google Webmasters backlinks checken.
Open Site Explorer van Moz
Zoals gezegd, zeker niet de volledige lijst van linkjes. Maar geeft wel uitgebreide informatie over autoriteit en waarde van de domeinen en webpagina's die linken naar een bepaalde site. Er is een gratis en een betaalde versie. Voor meer informatie, ga naar http://www.opensiteexplorer.org.
Majestic SEO
Ook Majestic SEO laat veel aanvullende informatie over de linkjes zien. Er is een gratis en betaalde versie. Voor meer informatie, ga naar https://www.majesticseo.com.
Tools voor keyword onderzoek
De juiste zoekwoorden (keywords) verwerken in je website is natuurlijk van groot belang. Hieronder vind je een uitstekende tool die je daarbij helpen.
Google Keyword Planner (zoekwoordplanner)
De Google Keyword Planner is de opvolger van Google's Adwords Keyword Tool. Hoewel het primair een hulpmiddel van Google is voor Adwords, is het ook een uitstekende tool om extra keywords te vinden. En dat niet alleen, het geeft ook een indruk van hoe sterk de concurrentie per keyword is. Tevens biedt het een schatting van het zoekvolume van het ieder zoekwoord. Om het uit te proberen, ga naar Google AdWords Keyword Planner en maak een account aan. Een campagne opzetten is niet nodig.
Keywordtool.io
Ook Keywordtool.io is een aanrader. Deze laatste tool komt soms met suggesties die de Keyword Planner van Google AdWords niet laat zien.
Google Trends: interesse zoektermen in de loop van de tijd
Met deze tool kun je zien hoe de interesse van zoektermen in de loop van de tijd zijn toe of afgenomen. Interessante aanvullende informatie voor je keywords onderzoek.
Om deze tool te gebruiken ga naar: https://www.google.nl/trends
AnswerThePublic: Prachtige tool voor extra inspiratie
Wil je een onderwerp verder uitdiepen, maar weet je niet precies hoe? Gebruik dan deze tool: https://answerthepublic.com/
Je vult een zoekterm in, bijvoorbeeld SEO. Vervolgens krijg je een overzicht van alle mogelijke vragen rondom dit onderwerp. Dit zijn vragen die mensen in het verleden als zoekopdracht hebben ingegeven in Google. Zeer waardevolle informatie dus!
Kies die vragen uit die je het meest relevant en interessant vindt voor jouw artikel. Persoonlijk vind ik dit een prachtige tool!
De vragen worden op verschillende manieren gepresenteerd: als lijstje met vragen of als visualisatie. Hieronder zie je een voorbeeld van zo'n visualisatie, in dit geval gebaseerd op de zoekterm SEO.