LOGO SiteSuccess Blue mobiel

header kunst van SEO

SiteSuccess Blog

Op de 1e pagina van Google?!

Aandeel ZoekverkeerRegelmatig wordt ik gebeld met de vraag: “Ik wil met mijn website op de 1e pagina van Google, kun jij daar voor zorgen?”.


Op zich een logische en op het 1e gezicht eenvoudige vraag…
Maar niet een vraag die ik met een simpel ja of nee kan beantwoorden.

 


Uiteraard kan ik er voor zorgen dat een website op de 1e pagina van Google komt. Maar ik zou mijn klanten tekort doen om de vele aspecten rondom deze vraag niet nader toe te lichten. Door in ieder geval uit te leggen dat de 1e pagina van Google een prima doel is, maar dat er tegelijkertijd veel meer aspecten een rol spelen bij de vindbaarheid en succes van je website. Dat je rankings altijd moet koppelen aan keywords, dat de zoekresultatenpagina’s voortdurend veranderen en ga zo maar door.

Kortom, belangrijke overwegingen als de 1e pagina van Google je doel is. Overwegingen die ik hier met je deel.

Hopelijk helpt deze kennis ook jou als je zelf aan de slag gaat met SEO of als je in gesprek gaat met een SEO-bureau.


Dit artikel gaat dus NIET over HOE je op de 1e pagina van Google komt. Wil je daar meer over weten, lees dan Hoog ranken in Google, een complete SEO handleiding voor beginners.


SERP’s

Goed om te weten: de zoekresultatenpagina’s worden vaak aangeduid met de term SERP’s. Dit staat voor Search Engine Result Pages.


Op de 1e pagina van Google komen is geen kunst

Zelfs op nummer 1 in Google komen is relatief gemakkelijk. Kopieer maar eens een stukje tekst van je eigen website en plak dat in Google. Je zult zien dat je bovenaan staat. Ook met de naam van je website zul je hoog in Google staan. Een website op de 1e pagina van Google krijgen zegt dus eigenlijk nog niets.


1e pagina van Google altijd koppelen aan keywords

Posities dien je altijd te koppelen aan keywords (zoektermen). Met welke zoekwoorden wil je op de 1e pagina gevonden worden? Uiteraard op de voor jou belangrijke zoektermen. Een keywordsonderzoek is daarbij een belangrijke 1e stap. Meer weten over keywordsonderzoek, lees dan Belangrijkste zoekwoorden bepalen is een must.


1e pagina van Google als doel geeft richting

Voor jou als klant is een 1e pagina een concreet doel. Het geeft je houvast in de vaak ondoorzichtige wereld van SEO. En laten we eerlijk zijn, het is toch ook gewoon leuk als je je eigen website op de 1e pagina van Google ziet verschijnen.
Voor een klant is het heel moeilijk te beoordelen hoe goed een SEO-bureau zijn werk doet. Temeer omdat er op internet zoveel over geschreven wordt (inclusief allerlei onzin), dat je als leek vaak door de bomen het bos niet meer ziet. Door verwachtingen uit te spreken over te behalen posities, wordt dit alles wat minder ondoorzichtig. Echter, staar je vooral niet blind op de 1e pagina.


1e pagina levert verreweg de meeste bezoekers op

Als we kijken naar de cijfers, dan moet de 1e pagina inderdaad het doel zijn. Uit onderzoek van Chitika blijkt dat de 1e pagina van Google zorgt voor maar liefst 92% van alle kliks. De 2e pagina krijgt nog slechts 5% en de overige pagina’s een schamele 3%.
Dit wordt mooi geïllustreerd door onderstaande grafiek. Het laat de bovenste 15 posities zien (dus pagina 1 en de bovenste 5 van pagina 2).

Google Results GraphGoogle Results Graph | Met dank aan Chitika


Gebruikers kijken in 2014 heel anders dan in 2005

Naast klikgedrag is het ook interessant om te onderzoeken hoe Google gebruikers kijken naar een zoekresultatenpagina en of dat in de loop van de jaren is veranderd. Dit kan door middel van eye tracking onderzoek.
Het eye tracking onderzoek van Mediative laat zien hoe gebruikers anno 2014 naar een zoekresultatenpagina kijken. Wat blijkt, heel anders dan in 2005.


Zo keken gebruikers in 2005

eye tracking onderzoek 2005Eye tracking onderzoek 2005 | Met dank aan Mediative

Toelichting: in volgorde van meest bekeken naar minst bekeken: rood, oranje, geel, groen en tenslotte blauw/grijs.

 

Zo kijken gebruikers in 2014
eye tracking onderzoek 2014Eye tracking onderzoek 2014 | Met dank aan Mediative

Toelichting: in volgorde van meest bekeken naar minst bekeken: rood, oranje, geel, groen en wit.

Opvallend is dat gebruikers tegenwoordig minder horizontaal scannen, maar juist veel meer van boven naar beneden. Het lijkt erop dat waar vroeger gebruikers alleen de bovenste resultaten scanden, zij nu wat vaker de moeite nemen om naar beneden te scrollen op zoek naar het beste resultaat. Dat biedt dus kansen voor de onderste posities op de pagina.


Zoekresultaten zijn voor iedereen anders

Tegenwoordig zijn de zoekresultaten gepersonaliseerd en kunnen daarom voor iedereen anders zijn. De resultaten zijn afhankelijk van het apparaat waarmee je zoekt (desktop of mobiel), browser, locatie en of je al dan niet ingelogd bent in een Google account. Daarmee wordt het toetsen of je op de 1e pagina van Google staat best lastig.
Google webmasters kan daarbij van dienst zijn. Daar zie je de gemiddelde posities van alle zoekopdrachten. Meer weten hoe je dat in Google webmasters kunnen bekijken? Lees dan Zoekverkeer bekijken met Google Webmasters Search Console.
Daarnaast zijn er allerlei handige SEO-tools om (gemiddelde) rankings te meten.


De lay-out van de SERP’s verandert voortdurend

Google is voortdurend bezig met het testen en aanpassen van de zoekresultatenpagina’s. Dit heeft soms grote gevolgen voor de lay-out van de zoekresultatenpagina. Hieronder zie je een paar voorbeelden.

SERP pizzeria

voorbeeld SERP carrousel


We zullen de komende jaren ongetwijfeld nog vele variaties in lay-out en design zien. Dat geldt zowel voor de advertenties als de organische resultaten.


NB Veranderingen in lay-out en design van de SERP’s is heel wat anders dan de veranderingen in het algoritme van Google. Dit laatste heeft juist invloed op de posities binnen de SERP’s. En zoals je wellicht weet, Google is continu bezig om het search algoritme aan te passen en verder te verbeteren.

 

Posities veranderen voortdurend

Het is goed om je te realiseren dat posities in Google voortdurend veranderen. Zelfs als je niets doet. (Lichte) fluctuaties in posities horen er gewoon bij. Soms zijn ze te verklaren, soms echter ook niet. Ga niet gelijk juichen als je 4 plaatsen bent gestegen. Zit ook niet in zak en as als je 3 posities bent gezakt. Het is belangrijk om vooral trends en gemiddeldes in de gaten te houden. Overigens fluctueren posities in de lagere regionen in het algemeen meer dan posities op de 1e pagina van Google.

 

Aantal bezoekers is belangrijker dan de 1e pagina

Het aantal bezoekers via de organische resultaten is een belangrijke indicator of de SEO-inspanningen echt effect hebben. Concrete bezoekers zijn belangrijker dan de posities in Google.
Het aantal bezoekers wordt uiteraard wel beïnvloed door de positie in Google. Maar niet alleen de positie heeft invloed. Ook de title tag en metadescription (LINKJE) kan een positieve bijdrage leveren aan het aantal bezoekers. Om het iets technischer te zeggen: een goede title tag en metadescription zorgt hoge CTR. CTR wil zeggen click through rate: het percentage van de zoekers dat daadwerkelijk op jouw zoekresultaat klikt.

 

Conversies zijn het allerbelangrijkste

Voorbeelden van conversies zijn: een boeking, de aankoop van een product, offerteaanvraag of een nieuwsbriefinschrijving. Bij iedere campagne gaat het uiteindelijk om de conversies. Zonder conversies geen nieuwe klanten en geen omzet. Zorg er daarom voor dat je doelen in Google Analytics instelt. Betrouwbare cijfers over je conversies zijn een voorwaarde voor een succesvolle website.

 

Garanties op hoge posities: te mooi om waar te zijn?

Als klant wil je natuurlijk zoveel mogelijk zekerheid dat het SEO-bureau zijn werk goed doet. Het klinkt daarom heel verleidelijk als een SEO-bureau garanties geeft over te behalen posities. Echter het puur focussen op rankings van enkele keywords zal altijd ten koste gaan van de overall SEO prestaties van de website. Google verandert voortdurend zijn algoritmes en kwaliteitseisen. Het is belangrijk om daar goed op in te spelen. Anders zal dat altijd ten koste gaan van de totale vindbaarheid van de website.
Ik adviseer je om niet in zee te gaan met bureaus die topposities garanderen. Vaak gebruiken ze methodes die tijdelijk goed kunnen werken, maar onherroepelijk tot penalty’s van Google leiden. En een penalty kan zelfs betekenen dat je website op heel veel zoektermen helemaal niet meer wordt gevonden.

Dit zegt Google over garanties

Wellicht de belangrijkste reden om niet met dit soort bureaus in zee te gaan, is de waarschuwing van Google zelf: “No one can guarantee a #1 ranking on Google.”

Het hele artikel over het inhuren van een SEO-bureau kun je hier nalezen: Do you need an SEO? 

 

Verwachtingen uitspreken is prima

Als ik met een nieuwe klant in gesprek ben, is het 1e wat ik doe, is een SEO-analyse van de website maken. Keywordsonderzoek, sterke onderdelen van de website, zwakke onderdelen, het CMS, hoe makkelijk zijn dingen te verbeteren en niet te vergeten de concurrentie en de branche. Daarmee kan ik heel redelijk inschatten voor welke zoekwoorden een 1e pagina haalbaar is en tegen welke inspanningen en kosten. Inschattingen gebaseerd op kennis, analyse en ervaring. Daarmee krijg je als klant nog geen absolute zekerheid, maar weet je wel waar je aan toe bent.

 

Conclusie

Sturen op rankings is op zich prima, maar zeker niet zaligmakend.
Je richten op de 1e pagina van Google is een prima doel, mits:

  • Je je tevens richt op andere doelen, zoals aantal bezoekers via de organische zoekresultaten en het aantal conversies.
  • Je vooraf een gedegen keywordsonderzoek hebt gedaan.
  • Je weet dat posities voortdurend fluctueren en dat je je vooral moet focussen op trends.
  • Je je realiseert dat Google volop experimenteert met de SERP’s.
  • Je ook aandacht schenkt aan je website in zijn geheel en ervoor zorgt dat je website “gezond is en blijft”.
  • Je je houdt aan de kwaliteitsrichtlijnen van Google.

 

Vragen of suggesties?

Laat een bericht achter!

 

 

7
Goed gevonden worden bij lokale zoekopdrachten
Google search string parameters: handig voor inter...

Zoekmachinemarketing Bureau SiteSuccess.nl  | SEO & Internet Marketing

Maurice Lehr  |  Koperslagershoek 18  3981 SB Bunnik  |  T: (030) 260 08 10  |  E: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Privacyverklaring