SiteSuccess Blog
Profiteer jij al van Google Mijn Bedrijf?
Google Mijn Bedrijf: de opvolger van Google Places Zakelijk
Google Mijn Bedrijf (Google My Business) is de opvolger en samenvoeging van Google Places Zakelijk en Google+ Lokaal. Hiermee schept Google de broodnodige duidelijkheid rondom de lokale Google+ vermeldingen. Duidelijkheid die er lange tijd niet was. Alleen al de vele termen die in omloop waren, zorgden voor veel verwarring. Die verwarring is nu gelukkig verleden tijd.
Tegelijkertijd met de lancering van Google Mijn Bedrijf zijn er ook verschillende nieuwe features aan toegevoegd. Kortom, een hele vooruitgang!
De voordelen van Google Mijn Bedrijf
- Een overzichtelijk dashboard waar je alle belangrijke onderdelen kunt bekijken en aanpassen
- Meer inzichten in de statistieken van je Google Mijn Bedrijf pagina
- Google Maps Business View beter belicht
- Goede integratie met de mobiele versie
- Ook niet-lokale Google+ pagina’s kunnen profiteren van Google Mijn Bedrijf
- Biedt MKB bedrijven volop kansen om zich online te profileren
Hoe maak je een Google Mijn Bedrijf pagina aan?
Om een Google Mijn Bedrijf pagina aan te maken ga je naar https://www.google.com/business/
Bestaande lokale Google+ bedrijfspagina’s worden overigens automatisch overgezet naar Google Mijn Bedrijf.
Google Mijn Bedrijf: 3 typen (lokale) bedrijven
Je hebt de keuze uit 3 typen Google Mijn Bedrijf pagina’s. Belangrijk dat je het juiste type kiest.
Winkelpui: bijvoorbeeld een hotel, restaurant of winkel. Dus een vaste locatie waar je klanten naar toe komen.
Servicegebied: bijvoorbeeld een loodgieter of een accountant. Kies voor dit type als je ook (of altijd) naar je klanten toe gaat. Je kunt in de editor aangeven hoe groot je servicegebied is.
Merk: bijvoorbeeld een sportclub of een product. Dit is de niet-lokale versie van Google Mijn Bedrijf.
De onderdelen van Google Mijn Bedrijf
Als je ingelogd bent in jouw Google Mijn Bedrijf account zie je de volgende onderdelen.
1. Bedrijfsgegevens, inclusief editor
Hier kun je je bedrijfsgegevens invoeren en bijwerken.
2. Delen
Hier kun je foto’s, links en updates delen via Google+.
3. Insights
Hier zie je de statistieken van je Google Mijn Bedrijf pagina. Om alle statistieken te zien, klik op "Bekijk inzichten".
Zichtbaarheid: je ziet hier zowel het aantal weergaven als het aantal kliks.
Betrokkenheid: je ziet hier de reacties op je berichten, +1’s, aantal keren dat een bericht bekeken of gedeeld is.
Publiek: je ziet hier het aantal nieuwe volgers en het aantal nieuwe volgers per land.
Houd er rekening mee dat Google alleen de statistieken met voldoende gegevens toont.
4. Reviews
Hier zie je een overzicht van de reviews (beoordelingen) van je klanten. Tevens kun je hier reageren op reviews.
Overige onderdelen
- Google Analytics toevoegen aan je dashboard
- Google AdWords koppelen aan je dashboard
- Een Hangout starten
Tips van Google over het succesvol delen en communiceren
Google stimuleert het delen en communiceren met je klanten. En helpt daarbij ook een handje middels onderstaande tips.
Verder lezen?
- Meer informatie over Google Mijn Bedrijf vind je in het officiële helpcentrum van Google.
- Meer informatie over je lokale vindbaarheid vind je in het artikel Goed gevonden worden bij lokale zoekopdrachten. Daar leg ik uit hoe je maximaal kunt profiteren van Google Mijn Bedrijf. En tevens hoe je je website kunt optimaliseren voor lokale zoekopdrachten.
- Nog weinig kennis van Google en SEO? Lees dan eerst Hoog ranken in Google. Een complete SEO handleiding voor beginners.
Vragen?
Heb je een vraag? Stel ‘m gerust via onderstaand reactieformulier.