LOGO SiteSuccess Blue mobiel

header kunst van SEO

SiteSuccess Blog

Een SEO-audit: hoe doe je dat?

Google lab

Handleiding voor een SEO-analyse van je website

Een goede en gedegen SEO-audit (SEO-analyse) is de basis voor de verbetering van de vindbaarheid van je website. Maar hoe doe je zo’n analyse? Hoe pak je dat op een gestructureerde manier aan?
In een serie van 5 artikelen leg ik je uit hoe je zo’n SEO-audit het beste aanpakt. Dit is het 1e artikel uit de serie.

Misschien denk je wel, daar zijn toch prachtige volautomatische tools voor? Ja en nee.
Ja, er zijn inderdaad hele goede (meestal betaalde) programma’s zoals Woorank, WebCEO, Raven en Onpage.org . Deze programma’s kunnen je veel werk uit handen nemen.
Tegelijkertijd is het antwoord nee. Nee, een goede SEO-analyse is onmogelijk zonder het nodige hand- en denkwerk. En niet te vergeten, het menselijke oog. Automatische programma’s geven vrijwel altijd algemene adviezen en zijn heel goed in het controleren OF een onderdeel is ingevuld. Maar, dat zegt nog niets over de kwaliteit van bijvoorbeeld een title tag.
Wil je het echt goed doen, dan moet je er helemaal induiken. Dat kost weliswaar veel meer moeite en tijd, maar levert ook veel betere resultaten. En dat is waar het uiteindelijk om gaat...

Inhoudsopgave

 

Om dit artikel goed te begrijpen heb je op zijn minst wel enige basiskennis van SEO nodig. Heb je die nog niet, lees dan eerst dit artikel: Hoog ranken in Google.

Wat is een SEO-audit?

Een SEO-audit is een analyse van alle belangrijke SEO-aspecten van een website. Uit deze analyse volgen concrete verbeterpunten en prioriteiten.
SEO-audit wordt ook wel SEO-check of gewoon SEO-analyse genoemd. Een SEO-audit kent vele vormen, variërend van een quick scan tot een zeer uitgebreide analyse. Van relatief eenvoudig tot zeer complex. De vorm is mede afhankelijk van de website en het doel. In dit artikel behandel ik de uitgebreide vorm van de SEO-audit. Toepasbaar op elk type website of webshop.

Waarom een SEO-audit?

Een SEO-audit geeft inzicht in de SEO-status van je website. Welke onderdelen zijn zijn al goed geoptimaliseerd en welke onderdelen moet je aanpakken. Tegelijkertijd geeft zo’n audit inzicht in de SEO-prioriteiten: wat moet je als 1e aanpakken, wat daarna en welke onderdelen kun je voorlopig laten rusten.
Daarmee geeft een SEO-audit richting voor de optimalisatie van je website. Zie het als een SEO-plan voor de verbetering van je website. Je weet dan wat je moet doen en in welke volgorde. Dit is vele malen effectiever dan lukraak onderdelen optimaliseren.

Wat heb je nodig voor een SEO-audit?

Om een SEO-audit goed te kunnen uitvoeren heb je een aantal dingen nodig. Op de 1e plaats kennis en inzicht in de markt en je doelgroep. Daarnaast heb je goede SEO-tools en programma’s nodig.

Inzicht in de markt en je doelgroep

Voordat je met een SEO-audit aan de slag gaat, moet je in ieder geval de volgende zaken helder hebben:

  • Doelgroep van je website.
  • Doelen van je website (conversies). Wat wil je dat bezoekers doen op je website?
  • Belangrijkste zoektermen waarop je gevonden wilt worden.
  • Belangrijkste online concurrenten.
  • SEO-tools en programma’s

 

SEO-tools en programma's

Een SEO-audit zonder goede SEO-tools en programma’s is vrijwel onmogelijk. Met deze tools krijg je de informatie over de verschillende SEO-onderdelen op een snelle en betrouwbare manier boven tafel. Er zijn heel veel SEO-tools op de markt. Hieronder vind je een selectie van de beste algemene SEO-tools. Daarnaast behandel ik bij de verschillende SEO-onderdelen nog een aantal specifieke SEO-tools.

Google Analytics

Google Analytics is zonder twijfel het bekendste programma en behoeft nauwelijks toelichting. Mocht je nog niet zo bekend zijn met dit programma, op internet zijn legio goede artikelen en handleidingen te vinden. De gratis cursus van Google zelf, de Google Analytics Academy is een goed startpunt.

Ik zie vaak dat Google Analytics niet correct is geïmplementeerd. Dat betekent dat de data die verzameld worden, dan niet betrouwbaar zijn. Ik raad je daarom aan om te controleren of Google Analytics correct geïmplementeerd is. Dit doe je heel gemakkelijk met de Google Analytics Tag Assistant. Dit is een add-on van Google Chrome.
Nadat je de add-on geïnstalleerd hebt, zie je rechtsboven in Google Chrome een label (bij de rode verticale pijl). Door erop te klikken zie je vervolgens of Google Analytics correct is geïmplementeerd (bij de rode horizontale pijl). Is Google Analytics niet correct geïmplementeerd, dan geeft deze tool informatie over hoe je dit kunt corrigeren.

Google Analytics tag Assistant

Daarmee weet je in ieder geval zeker dat de data in Google Analytics betrouwbaar zijn.

Google Search Console

Google Search Console is een gratis programma van Google en biedt zowel technische informatie over je website als ook marketing informatie met name op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Daarnaast geeft Google je met dit programma directe feedback over je website. Kortom, een zeer waardevol en onmisbaar programma.
Meer informatie? Hier vind je een complete handleiding voor Google Search Console.

Screaming Frog

Screaming Frog is een geweldige tool om heel gemakkelijk je website te controleren. Vrijwel alle SEO-factoren van je website worden met een druk op de knop overzichtelijk gepresenteerd. Bijvoorbeeld: URL’s en canonical URL’s, statuscode (response code) van de URL’s, interne links, uitgaande links, title tags, metadescriptions, headings H1 en H2, aantal woorden per pagina, pagina’s die -al dan niet bewust- geblokkeerd worden voor de zoekmachines.
Er is een gratis versie en een betaalde versie. Met de gratis versie kun je maximaal 500 URL’s scannen.
Om het programma te downloaden ga naar: Screaming Frog

Hieronder zie je een voorbeeld van wat Screaming Frog zoal kan. Het 1e tabje “Internal” geeft een overzicht van de belangrijkste SEO-onderdelen per URL (in onderstaande afbeelding zie je slechts een gedeelte). Je kunt de URL’s filteren op HTML (zoals in onderstaand voorbeeld), maar ook op css, JavaScript, flash en images.

Screaming Frog overzicht

Screaming Frog is zeer geschikt om je hele website in 1 keer te monitoren. Het volgende programma, de MOZ Toolbar is vooral geschikt om individuele pagina’s te analyseren.

MOZ Toolbar (Firefox of Google Chrome)

De toolbar (werkbalk) van MOZ verschaft je veel waardevolle SEO informatie over je website en webpagina's. Informatie over bijvoorbeeld de meta tags, headings, meta robots, canonical tags, links en http statuscode. Deze toolbar is tevens gekoppeld aan Open Site Explorer.
Je kunt de toolbar ook gebruiken om extra informatie te achterhalen over de websites in de zoekresultaten van Google search (SERP’s).
De MOZ toolbar kun je gratis downloaden.

Hieronder zie je een voorbeeld van de MOZ toolbar zoals die getoond wordt in Firefox.

MOZ Toolbar

Aan de linkerkant zie je informatie over de autoriteit van de pagina (PA) en het aantal linkjes naar deze pagina. Rechts daarvan zie je informatie over de autoriteit van de hele website, de zogenaamde domeinautoriteit (DA) en het aantal linkjes naar de hele website. Houd er wel rekening mee dat deze cijfers gebaseerd zijn op de data van MOZ. Hun webcrawler crawlt weliswaar zeer veel webpagina’s, maar lang niet alle. Met dat in het achterhoofd geeft het wel een redelijke indicatie van de autoriteit van de pagina en de website.
Daarnaast zie je een aantal onderdelen die ik nader zal toelichten aan de hand van de corresponderende cijfers.
1. Met dit onderdeel kun je een aantal instellingen aanpassen, o.a. SERP’s display en de user agent. Dit laatste is handig om de browser zo in te stellen dat je de website bekijkt als Googlebot, met andere woorden je bekijkt de website door de ogen van Google.
2. Dit onderdeel geeft veel informatie voor je SEO-analyse op paginaniveau. Ik licht dit hieronder nader toe.
3. Met dit onderdeel kun je linkjes highlighten, bijvoorbeeld de nofollow links.
4. Hier vind je allerlei handige tools, die deels gelinkt zijn aan een MOZ Pro account (betaald programma).

Nadere toelichting van onderdeel 2 (het vergrootglas).
Door te klikken op het vergrootglas opent zich onderstaand scherm.

Page Elements

Toolbarelement
Bij het tabje Page Elements zie je onder andere de URL, title tag, metadescription en headings.

Page Attributes

Toolbarattributen

Bij het tabje Page Attributes zie je onder andere informatie over de meta robots (bijvoorbeeld nofollow), canonical URL, interne en externe linkjes en de statuscode van de pagina.

Het 3e tabje “Link Data” is wat minder interessant. De meeste informatie staat al in de Toolbar.

Extra functionaliteiten in Google Chrome
In Google Chrome krijg je nog meer te zien.

Toolbarchrome

1. Het aantal Facebook en Google+ shares van deze pagina.
2. Markup: globale informatie over de gestructureerde gegevens op deze pagina.
3. Informatie over de http statuscode, inclusief redirects.

Web Developer

Web Developer heeft ongelofelijk veel mogelijkheden om informatie over een webpagina te achterhalen. Je kunt het bijna niet zo gek bedenken, of het zit wel in Web Developer. Afbeeldingen, css, JavaScript, cookies, in en uitschakelen van alles wat je maar kunt bedenken, interne en externe links, meta tags, headings... teveel om op te noemen. Niet alleen voor SEO is Web Developer handig, maar ook voor webdesign. Kortom, een echte must-have.

WebDeveloper

Web Developer werkt in Google Chrome, Firefox en Opera. Om deze tool te downloaden, ga naar Web Developer.

Web Developer is met name handig om specifieke onderdelen nader te analyseren. Als algemene SEO-tool zijn Google Search Console, Screaming Frog en de MOZ toolbar handiger en overzichtelijker.

We zijn nu aangekomen bij de SEO-audit zelf.

Onderdelen van de SEO-audit

In het volgende artikelen gaan we kijken naar de SEO-audit zelf. De volgende onderdelen komen daarbij aan bod:

  • Algemene indruk en usability van de website (UX)
  • Keywords
  • Structuur
  • Technische analyse
  • Onpage analyse
  • Offpage analyse


Deze artikelen verschijnen in de loop van de zomer van 2016.

 

3
Google Search Console: account aanmaken, website t...

Zoekmachinemarketing Bureau SiteSuccess.nl  | SEO & Internet Marketing

Maurice Lehr  |  Koperslagershoek 18  3981 SB Bunnik  |  T: (030) 260 08 10  |  E: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Privacyverklaring