LOGO SiteSuccess Blue mobiel

header kunst van SEO

SiteSuccess Blog

Artikelen, handleidingen en de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van SEO, Internet Marketing en Joomla.

Google Search Console: zoekanalyse

In dit artikel gaan we kijken naar het onderdeel Zoekanalyse (onderdeel van Zoekverkeer). Wat zijn voor jouw website belangrijke keywords? Welke pagina’s genereren de meeste bezoekers vanuit de natuurlijke resultaten van Google?

 

Zoekanalyse is de opvolger van Zoekopdrachten

Begin mei 2015 heeft Google de opvolger van het onderdeel “Zoekopdrachten” geïntroduceerd: Zoekanalyse (Search Analytics). Het Zoekanalyse rapport biedt meer en preciezere gegevens over het zoekgedrag van je bezoekers dan het oude rapport.

Google search console zoeken



 

Zoekanalyse

Onderdeel Zoekopdrachten
Hier zie je een overzicht van de belangrijkste zoekopdrachten. Het geeft je een goede indruk van welke keywords voor veel traffic naar je website zorgen. Tevens zie je het aantal impressies en het aantal kliks dat die keywords genereerden. Verder wordt de click trough rate (CTR) van de verschillende keywords getoond, evenals de gemiddelde positie in de zoekresultaten.

Google search console zoekopdrachten

Onderstaande opsommingsgetallen corresponderen met de cijfers in bovenstaande afbeelding.
  1. Hier kun je aanvinken welke onderdelen je wilt bekijken: klikken, vertoningen, CTR en positie. In de meeste gevallen is het aan te raden om ze in samenhang met elkaar te bekijken. Dat geeft het meeste inzicht.
  2. Hier zie je dat het onderdeel “Zoekopdrachten” is geselecteerd.
  3. Hier zie je een totaaloverzicht van de hele website.
  4. Hier zie je in een grafiek het aantal kliks, vertoningen, gemiddelde CTR en gemiddelde positie per dag. Door met je muis over de grafiek te gaan krijg je gedetailleerde informatie.
  5. Hier zie je de tabel met de belangrijkste zoekopdrachten van de door jou geselecteerde periode (zie onderdeel “Datums”).
  6. Door op deze pijltjes te klikken krijg je nog meer gedetailleerde informatie over de desbetreffende zoekopdracht.


Filteren en vergelijken

Een handige functionaliteit is het filteren en vergelijken van de zoekopdrachten.
Je kunt filteren en vergelijken op de volgende manieren:

  • Op zoekopdrachten: bijvoorbeeld op zoekopdrachten met het woord “Google”.
  • Op pagina’s binnen je website (onder andere aan de hand van URL’s).
  • Op landen.
  • Op apparaten (desktop, tablet, mobiel).
  • Op zoektype (web, afbeeldingen, video).


Je kunt deze filters afzonderlijk of tegelijkertijd toepassen.
Filteren doe je door te klikken op de lichtgrijze tekst “Geen filter” onder bijvoorbeeld het onderdeel “Pagina’s”. Houd er rekening mee, dat als je gaat filteren, de statistieken verschillend kunnen worden opgebouwd. Voor meer informatie ga naar Google support.

 

Onderdeel Pagina’s
Je kunt dezelfde gegevens ook bekijken per pagina in plaats van per keyword. Je ziet dan de pagina’s die voor de meeste bezoekers zorgen.

Google search console zoekopdrachten paginas

  1. Om de statistieken per pagina te bekijken, selecteer het onderdeel “Pagina’s”.
  2. Hier zie je een overzicht van de pagina’s die voor de meeste bezoekers zorgen.


Onderdeel Landen, Apparaten, Zoektype

Je kunt ook de zoekopdrachten bekijken per land of per apparaat of per zoektype. Dit doe je door het desbetreffende onderdeel te selecteren.


Onderdeel Datums

Google search console datums

  1. Door “Datums” te selecteren kun je de zoekopdrachten per dag bekijken. NB Voor het filteren op datum (zie hieronder stap 2, 3 en 4) hoef je niet eerst “Datums” te selecteren.
  2. Standaard staat de datum geselecteerd op de laatste 28 dagen. Houd er rekening mee dat Google Search Console altijd een paar dagen achterloopt. Klik op de datum om de periode aan te passen.
  3. Vervolgens heb je de mogelijkheid om een periode in te stellen of perioden te vergelijken.
  4. Je hebt de keuze uit 7 dagen, 28 dagen of aangepaste periode.


Goed om te weten

Hoewel de cijfers van de zoekanalyse zeer waardevol zijn, zijn ze niet 100% betrouwbaar en accuraat. Google Search Console laat lang niet alle zoekopdrachten zien. Afhankelijk van de grootte van de website ligt dat ergens tussen de 40% en 90% (kleine websites).
Om te achterhalen hoeveel bezoekers je via Google hebt ontvangen, kun je het beste Google Analytics gebruiken. Echter, Google Analytics geeft niet of nauwelijks informatie over welke zoekopdrachten geleid hebben tot een bezoek. Juist dat laatste maakt Google Search Console Zoekanalyse zo waardevol.

 

Conclusie en vervolg

Het onderdeel Google Search Console: Zoekverkeer geeft belangrijke informatie om beter gevonden te worden op keywords die voor jou belangrijk zijn.  

Voor een overzicht van alle artikelen van deze handleiding, ga naar
Google Search Console: inhoudsopgave.

 

Waardeer dit blogbericht:
10
Handleiding Google Search Console
Google Search Console: account aanmaken, website t...

Reacties 2

 
Gast - Rein van der Meij - LivingTale op donderdag 05 februari 2015 16:28

Goed overzicht!

Vraagje:
onder zoekopdrachten staat de button "filters" en "Web x".
Ik weet niet of die er altijd al staan, maar het vreemde is dat als je op "web" klikt wordt je score ineens heel veel hoger.
(je vindt ze zowel bij 'meest zoekopdrachten' als bij 'toppagina's')
Enig idee wat dat te betekenen heeft?

Goed overzicht! Vraagje: onder zoekopdrachten staat de button "filters" en "Web x". Ik weet niet of die er altijd al staan, maar het vreemde is dat als je op "web" klikt wordt je score ineens heel veel hoger. (je vindt ze zowel bij 'meest zoekopdrachten' als bij 'toppagina's') Enig idee wat dat te betekenen heeft?
Maurice Lehr op donderdag 05 februari 2015 17:13

Dank je!
Jouw vraag: Google webmasters zet tegenwoordig standaard de filter Web aan. Klik je die weg (x is bedoeld als wegklikken) dan laat Google webmasters alle resultaten zien, inclusief zoekresultaten binnen de afbeeldingen. Als je de filter Web aan hebt staan, zie je dus de resultaten van de universal search (zeg maar de "gewone" zoekresultaten). Het is wel goed om je te realiseren dat het geen absolute getallen zijn, maar slechts benaderingen en dat het vooral gaat om de trends. Niettemin, wel uiterst nuttig!
Hopelijk is het zo helemaal duidelijk.

Vriendelijke groeten, Maurice

Dank je! Jouw vraag: Google webmasters zet tegenwoordig standaard de filter Web aan. Klik je die weg (x is bedoeld als wegklikken) dan laat Google webmasters alle resultaten zien, inclusief zoekresultaten binnen de afbeeldingen. Als je de filter Web aan hebt staan, zie je dus de resultaten van de universal search (zeg maar de "gewone" zoekresultaten). Het is wel goed om je te realiseren dat het geen absolute getallen zijn, maar slechts benaderingen en dat het vooral gaat om de trends. Niettemin, wel uiterst nuttig! Hopelijk is het zo helemaal duidelijk. Vriendelijke groeten, Maurice
Already Registered? Login Here
Gast
zondag 15 juli 2018

Zoekmachinemarketing Bureau SiteSuccess.nl  | SEO & Internet Marketing

Maurice Lehr  |  Koperslagershoek 18  3981 SB Bunnik  |  T: (030) 260 08 10  |  E: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Privacyverklaring