LOGO SiteSuccess Blue mobiel

header kunst van SEO

Advies bij de bouw van complexe websites

labyrinth210bij150

Advies en ondersteuning nodig bij het ontwikkelen van een complexe website of webshop?  Hieronder vindt u een stappenplan om te komen tot een nieuwe, succesvolle website en wat Maurice Lehr daarin voor u kan betekenen. Varierend van met u meedenken tot het hele proces uit handen nemen.


Gratis en vrijblijvend adviesgesprek over succesvolle websites

Bent u benieuwd wat er allemaal komt kijken bij het ontwikkelen van een nieuwe, succesvolle website? Nieuwsgierig wat ik voor u kan betekenen?  Een algemeen adviesgesprek over succesvolle websites en webshops  is een goede manier om daar achter te komen. Tijdens zo’n gesprek komen alle onderwerpen aan de orde die bijdragen aan een succesvolle website of webshop.

Zo’n (telefonisch) adviesgesprek is gratis en geheel vrijblijvend.
Tijdens dit gesprek kunnen we ook nader bespreken aan welk type ondersteuning u het meest behoefte heeft.

Bel Maurice Lehr (030) 260 08 10 of maak een afspraak via het contactformulier.

Wat is een complexe website?

Bij complexe websites moet u denken aan grote webshops, websites met zeer veel content (bijvoorbeeld meer dan 5000 pagina's), websites met speciale functionaliteiten of koppelingen met een uitgebreide database. En met vaak hoge eisen aan vindbaarheid en gebruiksvriendelijkheid.

Waarom is professionele ondersteuning zo belangrijk?

Bij de totstandkoming van een succesvolle website komen veel dingen kijken. Bijvoorbeeld, de keuze van het systeem en webbouwer, het uitdenken van de structuur en navigatie van de website, de vindbaarheid van de website en het opzetten van online campagnes. En dat alles moet uiteraard binnen een redelijk tijdsbestek en budget. In de praktijk lopen veel website-projecten uit en zijn de kosten veel hoger dan aanvankelijk gedacht. Alleen een strakke planning en goede afspraken over de kosten zorgen ervoor dat deadlines gehaald worden en de kosten niet uit de hand lopen.
Al met al een hele uitdaging, zelfs als je heel goed thuis bent in de wereld van websites en internet. Een vrijwel onmogelijke opgave als je die ervaring en expertise niet hebt.
Heeft u die kennis en ervaring niet in huis? Dan is het heel verstandig om die expertise al bij het begin van het traject “in de huren”. Zo maar beginnen en halverwege vastlopen, zorgt voor veel onnodige vertraging en kosten.

Stappenplan voor een succesvolle nieuwe website

Voorbereiding van de bouw van de nieuwe website

Tijdens de voorbereiding komen onder andere de volgende zaken aan de orde:

  • stappenplan bepalen
  • doelen en kpi’s van de website bepalen
  • requirements (dit zijn de onderdelen en functionaliteiten van de website) opstellen
  • globale planning maken
  • budget vaststellen
  • verantwoordelijkheden vaststellen
  • wie zijn de belangrijkste concurrenten die al over een goede website beschikken

Gebruiksvriendelijkheid van de website (usabilityadvies)

Aan de hand van uw huidige website en uw wensen ten aanzien van de nieuwe website maak ik een opzet voor de nieuwe website. Zie het als een soort ‘bouwtekening’. Doel daarbij is te komen tot een gebruiksvriendelijke website, waar zowel bestaande als potentiële nieuwe klanten heel gemakkelijk de gewenste informatie en producten kunnen vinden. U moet dan denken aan zaken als bijvoorbeeld:

  • de structuur van de website
  • de indeling van de pagina’s
  • verhouding tekst en plaatjes per pagina
  • de menubalk
  • de navigatie van de website
  • integratie van social media

Keuze van het systeem en webbouwer

Aan de hand van uw wensen maak ik een voorselectie van webbouwers. Webbouwers waarmee ik gewerkt heb en waarin ik vertrouwen heb. En die bovendien het beste matchen met uw wensenpakket. Vervolgens adviseer en ondersteun ik u bij de offerteaanvragen en het beoordelen van de offertes. Daarbij gaat het onder andere om of inderdaad de webbouwer gaat leveren wat u voor ogen heeft (de requirements en specificaties), de prijs/kwaliteitverhouding, hoe is de planning en zijn zaken op zoekmachine optimalisatie-gebied goed gewaarborgd (is de website SEO-technisch 100% goed). Maar ook afspraken na oplevering, bijvoorbeeld onderhoud worden meegenomen in de afweging.
Opmerkingen:

  • Ik ben niet gebonden aan een webbouwer en zal u een geheel onafhankelijk advies geven.
  • Ik ondersteun en adviseer u in dit traject, maar opvragen van offertes dient u zelf te doen.
  • Indien nodig/gewenst ben ik bij de offertegesprekken aanwezig.
  • Uiteraard bent u geheel vrij om een webbouwer te kiezen waar u zelf goede ervaringen mee heeft.

Tijdens de bouw van de site

Tijdens de bouw van de site monitor ik voortdurend de voortgang. Bij sommige zaken met betrekking tot de bouw (bv technische of qua zoekmachine optimalisatie) zal ik de webbouwers zelf aansturen. Bij veel andere zaken kijk ik mee (bv in de ‘cc’) of ben ik beschikbaar voor advies. Tevens houd ik -indien gewenst- de algehele planning en deadlines in de gaten.

Oplevering van de site

Ik check met/bij de webbouwer de technische migratie (erg belangrijk in verband met Google en de bezoekers van de oude site). Ik ondersteun en adviseer u bij het testen voor de livegang en net na de livegang.

SEO: zorgen dat de website goed gevonden wordt

Tijdens het traject zorg ik er voor dat de site die straks opgeleverd gaat worden, technisch helemaal op orde is om goed in Google gevonden te worden. Echter, om zo veel mogelijk relevante bezoekers te krijgen via de organische zoekresultaten in Google, is meer nodig dan alleen techniek. Daarin kan ik -als SEO-specialist-  zowel een adviserende als uitvoerende rol spelen.

Online campagnes

Maar met een goede website en een goede vindbaarheid bent u er nog niet. Zeker niet in een competitieve markt. Daar is meer voor nodig, onder andere effectieve online campagnes. Bijvoorbeeld via Google AdWords of affiliate marketing. Ook bij het opzetten van een goed doordachte online campagnes kan ik u adviseren en ondersteunen.

Monitoren, analyseren en bijsturen

Als de nieuwe website eenmaal in de lucht is begint het proces van het monitoren en analyseren van de bezoekers op uw website. Via welke kanalen komen uw bezoekers? Waar haken ze af? Welke onderdelen van de website moeten verder geoptimaliseerd worden? Wellicht is het ook tijd voor A/B-testing.
Uiteraard maakt u gebruik van Google Analytics en Google webmasters. Maar zijn deze programma’s optimaal ingericht? Zijn de cijfers betrouwbaar?
Het monitoren, analyseren en bijsturen van uw website is onontbeerlijk voor een succesvolle website. Ook hier en kan ik u adviseren en ondersteunen.

Waarom leidt juist deze aanpak tot een succesvolle website?

De totstandkoming van een complexe website of webshop blijkt in de praktijk altijd veel meer voeten in de aarde te hebben dan op het eerste gezicht lijkt. Webbouwers zijn vaak alleen gefocust op de technische zaken van een website of juist alleen op het design. Maar voor een succesvolle website zijn -naast techniek en design- zaken als gebruiksvriendelijkheid, structuur en vindbaarheid van de website zeker zo belangrijk. En juist de kennis en ervaring van dat soort zaken is mijn toegevoegde waarde. Bovendien fungeer ik als brug tussen uw commerciële wensen enerzijds en de technische vertaling richting de webbouwers anderzijds. Als je niet technisch onderlegd bent, is het vaak moeilijk communiceren met echte techneuten. Daarom is het wel zo prettig om een "tolk" in de buurt te hebben. Een tolk die u met raad en daad terzijde staat.

 

Zoekmachinemarketing Bureau SiteSuccess.nl  | SEO & Internet Marketing

Maurice Lehr  |  Koperslagershoek 18  3981 SB Bunnik  |  T: (030) 260 08 10  |  E: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.